سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۱۱
کد خبر: ۳۱۵۶۸
|
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۹
فرمانده نيروي انتظامي كشور گفت: ايجاد پليس «فتا» به معناي ايجاد محدوديت براي مردم و ايجاد مداخله در حريم خصوصي آنها نيست بلكه پيش‌بيني جرايم جديد در حوزه‌هاي جديد اينترنتي و پيشگيري اجتماعي است.

به گزارش خبرنگار شهر سرتيپ اسماعيل احمدي مقدم در مراسم افتتاح پليس فتا (پليس توليد و تبادل اطلاعات) اظهارداشت: حوزه فضاي تبادل اطلاعات، ديجيتالي است و امنيت اين فضا با پيشرفت بشر دچار اختلال شده است.

 

فرمانده نيروي انتظامي افزود: در گذشته با واژه تأخر فرهنگي روبرو بوده‌ايم بطور مثال خودرو وارد كشور مي‌شود ولي هنوز فرهنگ استفاده از آن ايجاد نشده است بنابراين بنده معتقدم تأخر امنيتي را بايد به تأخر فرهنگي اضافه كنيم.

 

وي ادامه داد: فضاي سايبري مانند سيلي دنيا را به دنبال خود مي‌برد و فرصت چاره انديشي به هيچکس نمي‌دهد به نحوي که اکنون سرقت اينترنتي و سرقت اطلاعات بسيار آسان شده است.

 

وي با بيان اينكه سرعت علوم و تبادل اطلاعات موجب شده است تا مداخلات دارندگان قدرت در اين زمينه‌ها بيش از پيش افزايش پيدا كند، گفت: گرچه اين كشورها هم از مضرات اين فضا مصون نمانده‌اند. البته عصر ديجيتال مزاياي زيادي را به دنبال داشته اما معايبي هم در پي داشته است.

 

فرمانده ناجا با اشاره به اينكه افراد از روي نا آگاهي اطلاعات خصوصي خود را در اختيار مردم مي گذارند گفت: بسياري از مردم علاقه دارند كه زندگي خود را افشا كنند و در اختيار ديگران بگذارند كه اين موضوعات نياز به فرهنگ‌سازي دارد چون افراط در اين رابطه باعث مي‌شود كه حتي برخي از افراد عكس عروسي خود را هم در اينترنت بگذارند.

 

فرمانده نيروي انتظامي خاطر نشان كرد: سرقت اينترنتي، ارسال بلوتوث، سرقت اطلاعات موبايل و محتويات كامپيوتر از جمله جرايمي است كه در فضاي مجازي اتفاق مي‌افتد كه متاسفانه امروز با دست خودمان كامپيوتر را به شبكه وصل مي‌كنيم و به دليل عدم آشنايي زمينه براي جاسوسي و سرقت به وجود مي‌آيد. اين در حالي است كه كاربران بايد اطلاعات لازم را در زمينه ايمني داشته باشند.

 

فرمانده ناجا به بحث تروريسم اشاره كرد و افزود: به طور مثال پرونده شهيد محمدي همه طراحي‌هاي عملياتي، مبادلات اطلاعات در بستر ديجيتال و اينترنت بود و بسياري از انفجارها و حتي انتخاب تروريست همچنين ساخت مواد منفجره و حتي مبادله پول در بستر اينترنت و خلاء هاي آنها انجام مي‌شود.

 

احمدي مقدم اضافه كرد: حتي بحث تخريب سازمان‌هاي مختلف از دورترين نقاط از طريق فضاي مجازي صورت مي‌گيرد و ديگر نيازي به مراجعه به اين سازمان‌ها نيست.

 

وي اختلال در سيستم برج‌هاي فرودگاه‌ها را از ديگر موضوعاتي عنوان كرد كه مي‌تواند در بستر اينترنتي انجام شود و افزود: امكان دستاندازي و دسترسي ديگران به حريم خصوصي، وقوع سرقت، اخاذي، شورش، اغتشاش‌گري و شايعه‌پراكني از ديگر موضوعاتي است كه در شبكه اينترنت صورت مي‌گيرد.

 

وي افزود: بحث شايعه پراكني مثل شبكه‌هاي اجتماعي كه خبرهايي كه مربوط به تجمع را در صدر اخبار قرار مي‌دهند عمده اين حركت‌ها و جنبش‌ها را در همين مدار ساماندهي مي‌كنند.

 

احمدي‌مقدم به درگيري‌هاي اخير در تونس اشاره كرد و افزود: كساني كه از طريق فضاي مجازي براي ما چاره مي‌انديشيدند امروز خود از همين طريق دچار مشكل شده‌اند.

 

وي با اشاره به وقايع سال گذشته ادامه داد: چقدر اين موضوعات در سال گذشته آسيب‌هاي جدي وارد كرد.

 

احمدي مقدم با بيان اينكه بايد زودتر از اين وارد موضوع مي‌شديم افزود: پليس فضاي مجازي يكي از راهكارهاست و كاربران سايت‌ها خودشان بايد اين ايمني را داشته باشند.

 

وي كاهش بار ترافيكي، كنترل تخلفات رانندگي، كنترل مجرمان را از جمله پيشرفت‌هاي پليس عنوان كرد و افزود: ناجا در نوسازي و گذر از دوران سنت و تحول زير ساخت‌هاي امنيتي خود پيشگام بوده است و در حوزه ديجيتال از سازمان‌هاي پيشتاز از نظر تعداد سامانه‌ها، زير ساخت‌ها و ميزان خدماتي كه ارائه مي‌دهد محسوب مي‌شود و اين سامانه‌ها از امنيت مثال زدني برخوردار است البته امنيت در فضاي مجازي هيچگاه صد در صد نخواهد بود.

 

احمدي مقدم خاطر نشان كرد: ايجاد پليس «فتا» به معناي ايجاد محدوديت براي مردم و ايجاد مداخله در حريم خصوصي آنها نيست بلكه پيش‌بيني جرايم جديد در حوزه‌هاي جديد اينترنتي و پيشگيري اجتماعي است كه از طريق اطلاع‌رساني بايد انجام شود. پليس ما نبايد بگير و ببندي باشد بلكه موضوع آگاه سازي مدنظر است كه رسانه‌ها در اين رابطه مسئوليت خطيري را بر عهده دارند.

نظر شما