دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۴
کد خبر: ۳۱۵۷۷
|
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۳
در نشست خبري بيست و ششمين جشنواره موسيقي فجر عنوان شد:
نشست خبري بيست و ششمين جشنواره بين‌المللي موسيقي فجر با حضور دکتر حسن رياحي، بابک رضايي و علي ترابي برگزار شد. رياحي در اين نشست بر محوريت حضور جوانان در اين جشنواره تاکيد کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، در اين نشست رياحي، ترابي و رضايي به تشريح برنامه‌هاي اين دوره از فستيوال موسيقي کشور پرداختند و سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

در ابتداي نشست علي ترابي، سرپرست دفتر موسيقي، درباره بيست و ششمين جشنواره بين‌المللي موسيقي فجر گفت: جشنواره موسيقي فجر، فرصتي براي ديده شدن آن دسته از گروه‌هاي موسيقي است که گردش مالي مناسبي ندارند و نيازمند حمايت هستند. گروه‌هايي که در طول سال فرصت کمتري براي ديده شدن دارند.

جشنواره موسيقي فجر تغييرات متعددي را پشت سر گذاشته است

وي اظهار داشت: جشنواره موسيقي فجر در طول تاريخ شكل‌گيري و ادامه مسير ديدگاه‌هاي مختلفي را پشت سر گذاشته و تغييرات متعددي داشته كه برخي بر اساس سياست‌هاي كلي و برخي ديگر بر اساس سياست‌هاي دبير هر دوره از جشنواره مشخص شده است.

دکتر رياحي، دبير جشنواره نيز در ادامه نشست اظهار داشت: با حضور موزيسين‌هاي جوان در اين دوره، مي‌توان اين دوره را «جشنواره اميد» ناميد. در بخش رقابتي، سعي داريم بيشتر به پايان‌نامه‌هاي دانشجويان کارشناسي و کارشناسي ارشد رشته موسيقي بپردازيم.

وي همچنين با ارائه آماري از تعداد گروه‌هاي شركت كننده در اين دوره از جشنواره گفت: در بخش رقابتي شاخه‌اي كلاسيك ايراني 52 گروه شامل 20 گروه تهراني و 32 گروه شهرستاني، در بخش كلاسيك غير ايراني 14 گروه شامل 6 گروه شهرستاني و 8 گروه تهراني، در بخش آواز جمعي 11 گروه شامل 6 گروه تهراني و 5 گروه شهرستاني، در بخش آهنگسازي 53 گروه شامل 28 گروه تهراني و 25 گروه شهرستاني و در كل 130 اثر و گروه شركت كرده‌اند كه از ميان آن‌ها 62 گروه تهراني و 68 گروه شهرستاني هستند.

نبودن موسيقي پاپ در بخش مسابقه ارزشگذاري آن نيست

همچنين رضايي، مدير اجرايي جشنواره اظهار داشت: اين دوره از جشنواره در 10 سالن و 13 سانس در هر روز برگزار مي‌شود. در جشنواره امسال 90 گروه داخلي و هفت گروه خارجي حضور دارند. نشست تخصصي امسال به موضوع «موسيقي و رسانه» خواهد پرداخت. در بخش رقابتي نيز علاوه بر استان تهران، گروه‌هايي از 10 استان ديگر در بخش نهايي حوزه رقابتي، به اجرا مي‌پردازند.

ترابي در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره‌ حذف موسيقي پاپ از بخش رقابتي اين جشنواره گفت: نبودن موسيقي پاپ در بخش رقابتي اين جشنواره به معناي ارزشگذاري آن نيست. جشنواره بايد محلي ارائه گونه‌هايي از موسيقي باشد که نياز به حمايت دارند. موسيقي پاپ در قالب کنسرت‌هاي متعدد و در سالن‌ها‌ي بزرگ با مخاطب بسيار به مردم ارائه مي‌شود و چندان نيازي به مطرح شدن در جشنواره فجر ندارد. حذف اين گونه موسيقي از جشنواره منافاتي با اين ندارد که بخش خصوصي جشنواره اي مستقل را براي پاپ ترتيب دهد.

وي ادامه داد: از طرفي سياست کلي جشنواره بر اين نيست که موسيقي پاپ الزاما هر سال در بخش جنبي يا رقابتي جشنواره باشد. ما در جشنواره وظيفه حمايت از بخش هايي را داريم که ضعيف‌تر هستند و يا به لحاظ فرهنگي اهميت بيشتري دارند. قرار نيست هر سال اين موسيقي در بخش جنبي حضور داشته باشد، به همين دليل هم امسال به شكل كمرنگ‌تر و با حضور چهره‌هايي كه كمتر در طول سال كنسرت داشته‌اند شاهد حضور موسيقي پاپ هستيم.

بزرگترين هدف از برپايي جشنواره فجر شناخت استعدادهاي جوان است

وي افزود: جشنواره در بخش رقابتي سياست‌هاي مدون‌تري دارد كه به شناسايي استعدادهاي جوان مربوط مي‌شود و وظيفه ما حمايت از بدنه‌ي موسيقي‌اي است كه ضعيف‌تر است و در عين حال براي دفتر موسيقي اهميت بيشتري دارد. ما بايد كاري كنيم كه جشنواره كوچكتر و در عين حال تخصصي‌تر برگزار شود.

ترابي در انتها گفت: فراهم كردن شرايط اجراي عمومي، اختصاص فضا براي تمرين و اعزام به خارج از كشور از جمله فعاليت‌هايي است كه دفتر موسيقي از گروه‌هاي شركت كننده در جشنواره انجام مي‌دهد و به ويژه اين حمايت مربوط به گروه‌هاي جوان‌تر مي‌شود.

همچنين رياحي گفت: آموزش موسيقي طي سال‌هاي گذشته موفق بوده و نتيجه‌ آن تربيت افرادي است كه مي‌توانند آينده موسيقي كشور را بسازند. موسيقي امروز نياز به نسل جوان با كارهاي جديد دارد. جوانان بايد نظراتشان را ارائه دهند.

ما بايد فراتر از مرزهاي موجود به موسيقي فكر كنيم

وي اظهار داشت: ما بايد فراتر از مرزهاي موجود به موسيقي فكر كنيم. امروز تمام پشتوانه موسيقي كشور جوانان هستند كه بايد روي آنها سرمايه‌گذاري صورت بگيرد. اين جشنواره نيز يك جشنواره جوان است و اساتيد موسيقي نيز براي اجراي برنامه معتقد بودند كه بهتر است شاگردانشان در صحنه حاضر شوند.

دبير بيست و ششمين جشنواره موسيقي فجر گفت: اين جشنواره در بخش‌هاي متعددي چون بين‌الملل، بانوان، رقابتي، غير رقابتي، كودكان، پژوهش و جشنواره جشنواره‌ها برگزار مي‌شود. تمام تلاش خود را به كار بسته‌ايم تا چهره‌هاي جديد و به ويژه از نسل جديد دانشگاهي براي داوري آثار انتخاب كنيم، به طوري كه در بخش آواز جمعي افرادي همچون عمران‌لو، كاظم‌زاده و اوحانيان، در بخش موسيقي كلاسيك فرهت، تفضلي، مشايخي، صاحب‌نصب و بكان، در بخش موسيقي ايراني ثابت،‌ آذر هاشمي و مسعود شعاري و در بخش كلاسيك ايراني اكبر محمدي، نادر مرتضي‌پور و امير صراف حضور دارند.

در ادامه رضايي دبير اجرايي جشنواره توضيح داد: فروش بليت‌هاي جشنواره از 16 بهمن ماه به صورت اينترنتي آغاز مي‌شود. بليت‌هاي جشنواره از 8 تا 40 هزار تومان با توجه به وضعيت سالن‌ها قيمت‌گذاري شده و 40 هزار صندلي در كل جشنواره در اختيار است كه دانشجويان رشته موسيقي با 50 درصد تخفيف، دانشجويان غير موسيقي با 30 درصد و هنرمندان با 25 درصد مي‌توانند بليت‌هاي اين دوره را خريداري كنند.


بودجه جشنواره 20 درصد رشد داشته است

رضايي ادامه داد: سالن‌هاي وحدت، رودكي، سالن اصلي تئاتر شهر، فرهنگسراي نياوران، ‌تالار انديشه و سوره حوزه هنري، ايوان شمس، ارسباران،‌ برج ميلاد و پژوهشكده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهي امسال ميزبان جشنواره هستند و نشست‌هاي تخصصي با عنوان «موسيقي و رسانه» زير نظر پژوهشكده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهي در محل اين موسسه برگزار مي‌شود.

وي تاکيد کرد: تقسيم‌بندي قيمت بليت‌ها به گونه‌اي بود كه از همه اهرم‌ها براي جذب مخاطبان به سالن‌ها استفاده كنيم، به همين دليل هم به برنامه‌هاي آموزشي و پژوهشي سوبسيد بيشتري داديم و قيمت بليت ساير بخش‌ها را بالا برديم.

رضايي درباره‌ بودجه‌ بيست و ششمين جشنواره موسيقي فجر گفت: برآورد ما براي اين دوره از جشنواره رقمي معادل يك ميليارد و 200 ميليون تومان بود كه البته برآوردهايمان را به معاونت هنري و دفتر موسيقي اعلام كرده‌ايم. اما اين رقم هنوز تصويب نشده است، ولي نسبت به سال گذشته با 20 درصد رشد در اين بخش روبه‌رو بوده‌ايم.

بخش بين‌الملل جشنواره پر رونق خواهد بود

وي همچنين درباره گروه‌هاي شركت كننده در بخش بين‌المللي توضيح داد: كشورهاي يونان، ارمنستان،‌هند و اسلواكي حضورشان در جشنواره قطعي شده است. از كشور يونان يك گروه موسيقي فولك حضور دارد و از كشور ارمنستان يك گروه زهي به رهبري رازميك اوحانيان قرار است قطعاتي از چكناواريان را اجرا كند. از كشور هند نيز سه نوازنده سيتار، طبلا و ويولنسل حضور خواهند داشت كه در زمان اجرا در جشنواره با همكاري يك گروه ايراني به شكل تلفيقي قطعاتي را مي‌نوازند. كشور اسلواكي نيز با يك گروه بادي حضور پيدا مي‌كند كه اين انتخاب به دليل ضعف گروه‌ها و اركسترهاي ايراني در شاخه‌ سازهاي بادي و برنجي است.

دبير اجرايي جشنواره موسيقي فجر در بخش ديگري از سخنان خود با معرفي برخي از گروه‌هاي ايراني شركت كننده در اين دوره از جشنواره گفت: اركستر سمفونيك تهران، اركستر موسيقي ملي، اركستر سمفونيك صدا وسيما، اركستر مجلسي فيلارمونيك نياوران، گروه كر و اركستر فيلارمونيك به رهبري شفقي‌نژاد،‌گروه رودكي با حضور عبدالحسين مختاباد، خاچيك باباييان با گروه آرام تالاليان و دو نوازنده ديگر از ارمنستان، گروه رستاك، گروه رومي از جمله گروههاي شركت كننده هستند.

او خاطرنشان كرد: در بخش موسيقي پاپ حضور نيما مسيحا قطعي شده است و چهار خواننده ديگر نيز در حال هماهنگي هستند. در بخش تك‌نوازي اساتيد نيز هنرمنداني همچون هادي منتظري، حبيبي، فرهنگ شريف، وحسن ناهيد حضور خواهند داشت.

بيست و ششمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر، دوم تا هشتم اسفند برگزار مي‌شود. اولين نشست خبري اين جشنواره صبح امروز يکشنبه سوم بهمن‌ماه در محل تالار وحدت برگزار شد.



نظر شما