دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۶
کد خبر: ۳۱۸۰۷
|
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۷
امام‌جمعه موقت تهران با اشاره به تحولات اخير منطقه:
امام‌جمعه موقت تهران با اشاره به تحولات اخير منطقه و موج خروش مردم تونس،مصر،يمن، عمان و اردن گفت: پس از گذشت حدود 31 سال از پيروزي انقلاب اسلامي با پديده‌ بديعي مواجهيم كه بايد منصفانه بگوييم اين حركات، پس‌لرزه‌هاي انقلاب اسلامي است.

به گزارش خبرنگار "شهر"، آيت‌الله سيد احمد خاتمي در خطبه‌هاي دوم نمازجمعه‌ امروز تهران با تحليل قرآني اين موضوع افزود: سنت الهي اين است كه سرانجام كساني كه با دين در مي‌افتند، نابودي است. حاكم 400 ساله‌ مصر كه ادعاي خدايي مي‌كرد در آب غرق شد و تنها جنازه‌ فرعون روي آب آمد تا همه‌ ديكتاتورها از آن عبرت بگيرند.

 

وي گفت: ديكتاتور تونس نيز با خدا درافتاد؛ نماز جماعت و نماز جمعه را ممنوع كرد و زندان شكنجه در اين كشور گسترش يافت و اين دقيقا مانند اتفاقاتي است كه در زمان شاه رخ مي‌داد، اما سنت قطعي خداوند، نابودي ظالمان است.

 

خاتمي با اشاره به اين كه آمريكا، فرانسه و ايتاليا به ديكتاتور تونس اجازه‌ ورود ندادند، تصريح كرد:اين اتفاق دقيقا يادآور آن چيزي است كه بر سر رضاخان قلدر و پسر خبيثش آمد، چراكه يكي ديگر از سنت‌هاي الهي آن است كه كساني كه دل از خدا مي‌برند و به بيگانگان دل مي‌بندند، اين بيگانگان در روز حادثه به دادشان نمي‌رسند و چنين سرنوشتي در انتظار تمام كساني است كه از خدا دل بريده و به بيگانگان دل بسته‌اند.

 

وي در ادامه به اظهارات وزير خارجه وقت امريكا مبني بر ايجاد خاورميانه جديد اشاره كرد و افزود: به همه‌ كساني كه واقعيات را نمي‌بينند، مي‌گويم كه خاورميانه اسلامي با محوريت اسلام، دين و مردمسالاري ديني در حال شكل‌گيري است.

 

خاتمي همچنين خطاب به قيام كنندگان هم گفت: ما به مجاهديني كه در صحنه حضور دارند و به مبارزين و كساني كه تظاهرات مي‌كنند مي‌گوييم كه مراقب باشيد گوهر اسلام ناب را از شما نربايند و پاي ارزشهاي اسلامي خود بايستيد.

 

امام‌جمعه‌ موقت تهران درباره لبنان نيز با بيان اين كه مشهود است مسوولان لبناني و مردم لبنان دنبال كشوري مستقل هستند و مي‌خواهند خودشان تصميم‌گيرنده باشند، اين امر را پديده‌ ستودني دانست و اظهار كرد: جريان مجاهد حزب‌الله به رهبري سيد حسن نصرالله و سوريه طرحي را براي آرامش و ثبات لبنان تدارك ديدند، اما آمريكايي‌ها و هواداران منطقه‌يي آنها با طرح دادگاه آمريكايي – صهيونيستي و نامشروع خواستند اين آرامش و امنيت را به هم بريزند.

 

وي با اشاره به اين كه دولتي كه هم اكنون بر سر كار آمده رژيم صهيونيستي را در غمي جانكاه فروبرده و آمريكا نيز بغض و كينه خود را نسبت به آن ابراز كرده است، خاطرنشان كرد: اين موفقيت بزرگ را به جريان مخلصانه حزب‌الله كه در حقيقت موفقيت مردم لبنان بود، تبريك مي‌گوييم.

 

خاتمي همچنين درباره مسائل داخلي كشور با بيان اين كه دهه فجر اسلام را زنده كرد، افزود: انقلاب اسلامي عظمت دين را به صحنه آورد، حاكميت كفر را متزلزل كرد و خيزش اسلامي را در جهان صورت داد.

 

وي ابراز اميدواري كرد رسانه‌ها و بويژه صدا و سيما در اين ايام دين خود را به انقلاب ادا كنند و با رويكردي مقايسه‌اي براي نسل دوم و سوم انقلاب بگويند كه چه بود و چه شد تا اين دو نسل نيز با بصيريت هر چه بيشتر مدافع انقلاب بزرگ اسلامي باشند و بايد دانست:10 عنصر است كه آينده‌ روشن انقلاب را رقم مي‌زند، عبارتند از معنويت، رهبري الهي، بصيرت، استكبار ستيزي، وحدت، صبر، شكر، ياري خداوند، گسترش فرهنگ عدالت و عبرت آموزي از تاريخ.

امام‌جمعه موقت تهران با گرامي‌داشت ياد و خاطره امام‌خميني (ره) عنوان كرد: دم زدن از رگ و ريشه‌هاي ناسيوناليستي، با جنس انقلاب سازگار نيست و افرادي هم كه قبل و پس از انقلاب از اين موضوعات سخن مي‌گفتند كاري از پيش نبردند. ما بايد در همه‌ عرصه‌هاي كشور اعم از آموزش و پرورش و هنر در عنصر دين بدميم و بنا بر اين در شان نظام جمهوري اسلامي نيست تئاترهايي مبتذل در معرض ديد مردم بگذارند كه بوي غفلت از ارزش‌هاي اسلامي مي‌دهد.

 

وي در ادامه با بيان اين كه نگراني كه در جريان حركات امروز دنياي اسلام داريم خلاء رهبري است، گفت: اميدواريم اين جريانات بدنبال يك رهبر مسلمان بگردند و نگراني ما را از اين جهت برطرف كنند. بحمدالله انقلاب اسلامي اين مشكل را نداشت.

 

خاتمي تأكيد كرد: ما ولي فقيه خود را جانشين امام زمان (عج) مي‌دانيم و تمام تلاش جريان فتنه در طول 8 ماه اين بود كه قداست ولايت را بشكند، اما خودشان شكستند و به بركت بصيرت شما روز به روز بر محبوبيت ولي فقيه افزوده شد.

 

وي افزود: بصيرت شما مردم عزيز 8 سال جنگ را اداره كرد و كشور را در مقابل هجوم بيگانگان بيمه كرد. همين بصيرت حماسه‌ي 9 دي 88 را آفريد كه كشور را در برابر ضد انقلاب داخلي بيمه كرد.اين عنصر است كه آينده‌ي انقلاب را رقم مي‌زند.

 

امام‌جمعه موقت تهران در بخش ديگري از سخنانش توجه به 3 نكته را در عرصه‌ اداره كشور مهم ارزيابي كرد و گفت: اول آنكه كشور بايد بر اساس قانون اداره شود، زيرا قانون است كه به كشور سامان مي‌دهد و همه بايد در برابر آن برابر باشند، از اين رو هيچ كس نبايد با استفاده از رانت‌هاي سياسي و اقتصادي در حاشيه‌ امنيت قرار گيرد.

 

وي ادامه داد: نكته‌ ديگر آن است كه اطاعت از ولايت فقيه يك واجب شرعي براي همه است و براي مسوولان واجب تر است، زيرا علاوه بر تكليف عمومي، اصل 57 قانون اساسي نيز تصريح كرده كه سه قوه زير نظر ولايت مطلقه عمل مي‌كند، بنابراين همه‌ مسوولان بايد رهنمودهاي ولايت را بپذيرند و تخطي در اين مورد از هيچ كس پذيرفته نيست.

 

امام‌جمعه‌ موقت تهران تصريح كرد: مقام معظم رهبري بارها به صراحت از اختلاف رسانه‌اي مسوولان نهي كردند و آن را خلاف شرع دانستند ، اطاعت از اين رهنمود يك تكليف شرعي است. وقتي اختلاف مسوولان به مردم كشيده شد جامعه به سمت اختلاف مي‌رود، از اين رو از همه‌ مسوولان محترم و رسانه‌ها درخواست مي‌كنم كه اختلافات را كنار بگذارند و موارد اختلافي را بصورت خصوصي و با بحثهاي طلبگي با يكديگر حل و فصل كنند.

 

وي خطاب به شخصيت‌هاي صاحب تريبون تقاضا كرد كه اين شخصيت‌ها پيش از اظهار نظر و كشاندن بحث به تريبون‌ها ببيندد كه چه كسي از حرفشان استفاده مي‌كند، چون اظهارنظري كه ضد انقلاب در برابر آن بگويد آفرين، قطعا يك اظهارنظر معيوب است. قرآن مي‌گويد حتي اگر دشمن از حرف درست شما هم سوء استفاده كرد نبايد آن حرف را بزنيد چه برسد به اينكه آن حرف نادرست باشد.

 

خاتمي در خطبه‌هاي اول نمازجمعه امروز تهران، پس از دعوت به تقواي الهي تصريح كرد: ويژگي دنيا اين است كه اگر انسان مرتكب خطايي شد و پوزش خواست، عذرش پذيرفته مي‌شود، اما روز قيامت روز قطع رابطه با اين دنياست و ديگر عذري پذيرفته نيست.

 

وي گفت: در حال حاضر كه دستمان باز است و عذرمان پذيرفته مي‌شود، حق خدا را ايفا كنيم ، توبه كنيم و حقوق مردم را ادا كنيم تا با بار سنگين حقوق مردم وارد صحنه ي محشر نشويم.

 

امام‌جمعه موقت تهران در ادامه به شرايط استجابت دعا اشاره كرد و افزود: معرفت خداوند ، دعاي خالصانه، لقمه‌ي حلال و رفتار بنده‌گونه از جمله شرايط استجابت دعاست و يكي ديگر از شروط استجابت، حضور قلب است.

 

وي با اشاره به روايتي از پيامبر اسلام (ص)در خصوص حضور قلب خاطرنشان كرد:اگر حضور قلب وجود داشته باشد زمينه‌هاي ديگرنيز فراهم بوده و استجابت دعا قطعي است.

نظر شما