دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۲۳
کد خبر: ۳۱۹۷۹
|
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۷
نشست«تبليغات محيطي و هويت فرهنگي شهر» برگزار شد
کارشناسان تاکيد کردند که با توجه به هويت فرهنگي و فرهنگ بصري در ميراث فرهنگي خود، بايد نسبت به ساماندهي عناصر شهري اقدام شود.

به گزارش خبرنگار «شهر»، نشست تخصصي «تبليغات محيطي و هويت فرهنگي شهر» عصر ديروز ـ 10 بهمن ماه ـ به همت سازمان زيباسازي شهر تهران و با همکاري جهاددانشگاهي با حضور اساتيد، کارشناسان، دانشجويان اين حوزه و مسئولان سازمان زيباسازي شهرداري تهران برگزار شد.

 

بر اساس اين گزارش، در ابتداي اين جلسه محمد نقي زاده، استاد دانشگاه با بيان اين که نيازهاي انسان در سه قلمرو مادي و فيزيولوژيکي، نفساني و رواني و روحاني است تاکيد کرد: تابلوهاي شهري بايد پاسخ‌گوي همه اين نيازها باشد.

 

او با با بيان اين که هويت در معناي بومي خود رابطه اي با خدواند دارد و در واقع وقتي صحبت از اين واژه مي شود، هويت الهي و انساني مدنظر است، تصريح کرد: هر اثري در شهرها بايد هويت انسان را در نظر بگيرد تا شهروند به آن احساس تعلق کند، مانند ميدان نقش جهان اصفهان که هر ايراني آن را به خود متعلق مي داند.

 

اين استاد دانشگاه در ادامه با بيان اين که فرهنگ ما از تمدن و اصالت بي نظيري برخوردار است و ما بايد از اين مهم در طراحي هاي شهري استفاده کنيم، خاطرنشان کرد: در احاديث قدسي نيز تاکيد شده است که اگر مي خواهيد واجد هويت و تمايز باشيد، بايد از تقليد دوري کنيد.

 

او با نمايش اسلايدهايي از تابلوهاي نصب شده در شهر تهران به مشکلات موجود در برخي از آنها اشاره کرد و اظهار داشت: استفاده ابزاري، بي حرمتي و بي تناسبي، هم جواري هاي نامتناسب و استفاده از نام ها، نمادها و شخصيت هاي بيگانه در تابلوهاي شهري از آسيب هايي است که هويت فرهنگي شهري را تهديد مي کند.

 

نقي‌زاده در ادامه با انتقاد از برخي نقاشي هاي ديواري و ديوارنويسي ها در سطح شهر تهران خواستار توجه بيشتر به اين موضوعات و سروسامان دادن آنها شد.

 

آشفتگي‌هاي موجود نتيجه هدفمند نبودن اقدامات صورت گرفته است

بر اساس اين گزارش در ادامه اين جلسه شهرام گلپريان، مدرس دانشگاه نيز به بررسي تبليغات محيطي از منظر گرافيک پرداخت و عنوان کرد: گرافيک محيطي مي تواند شهر را زيبا کند، اگر درست طراحي شده و کاربرد درستي نيز داشته باشد.

 

او با بيان اين که تابلوها بايد به درستي پيام خود را به شهروندان رسانده، ضمن اين که اجراي آنها نيز بايد با دقت انجام شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه در اجراي آيات قراني و آموزه هاي ديني در سطح شهر تهران توجه کافي صورت نگرفته است.

 

اين مدرس دانشگاه با تاکيد بر لزوم حفظ هويت بصري در شهرها گفت: بسياري از شهرهاي قديمي ما چون کاشان و يزد، مي تواند يک تصوير ويژه اي را در ذهن ما شکل دهد يا تصوير ذهني ما از برخي شهرهاي دنيا تصويري مشخص است، در حالي که شهر تهران هيچ هويتي ندارد.

 

او آشفتگي هاي موجود را نتيجه هدفمند نبودن اقدامات صورت گرفته دانست و تصريح کرد: بايد با توجه به فرهنگ بصري در ميراث فرهنگي، معماري و صنايع دستي خود نسبت به ساماندهي عناصر شهري اقدام کنيم.

 

به گفته گلپريان راهکار سروسامان دادن به تبليغات شهري بهره گيري از پتانسيل کارشناسان و تحصيل کردگان دانشگاهي و دانشجويان تواناي رشته هاي مرتبط است.

 

او با انتقاد از بهره گيري نور در فضاي شهر تهران خاطرنشان کرد: يکي از ويژگي هاي طراحي محيطي اين است که از نور به درستي استفاده شود، اما متاسفانه در تهران نهايت بي سليقگي در اين زمينه به خرج داده شده است و تنها برج ميلاد است که نورپردازي مناسبي دارد.

 

شهرهاي بزرگ آيين‌نامه و قوانين تبليغات محيطي دارند

اين گزارش مي افزايد در ادامه اين جلسه شهرام سيف هاشمي، يکي از متخصصان امور تبليغات شهري با اشاره به المان هاي شهرهاي مختلف دنيا گفت: تبليغات محيطي متفاوت و خاص، به هويت شهري کمک مي کند، چنان چه در شهرهاي بزرگ دنيا به اين مقوله توجه مي شود.

 

به گفته او هر شهري در کشورهاي توسعه يافته داراي دفترچه هايي است که قوانين و قواعد تبليغات محيطي قيد شده است، و اين گونه نيست که هر کس خواست بتواند تابلويي را با هر اندازه، در هر جايي نصب کند، از همين رو قانون گذاران، هنرمندان، صاحبان صنعت و مردم عادي همه در تبليغات شهري تاثيرگذارند.

 

سيف هاشمي با انتقاد از وضعيت موجود تبليغات محيطي و به کارگيري نادرست تابلوهاي جديد تبليغاتي در شهر تهران تاکيد کرد: هر تابلو و تبليغي در سطح شهر بايد متضمن حقوق همه شهروندان باشد تا با اغتشاش بصري به روح و روان مردم آسيب نزند.

 

او به نامناسب بودن نورپردازي برج آزادي نيز اشاره و تصريح کرد: سوال اساسي اين است که آيا شهر ما هويت دارد و آيا اين هويت دوست داشتني است. در پايان اين جلسه، حاضران سوالات خود را از اين اساتيد مطرح کردند.

نظر شما