دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۰
کد خبر: ۳۱۹۹۲
|
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۲
در بيست نهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر
نمايش « تفنگ ميرزا رضا بر ديوار است و در پده سوم شليک مي‌شود» نوشته محمد طلوعي و کار محمد اشکان‌فر در بخش برگزيده مناطق بيست و نهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر روز 27 بهمن در تماشاخانه سنگلج اجرا مي‌شود.

به گزارش شهر، محمد اشکان فر با اعلام اين خبر افزود:اين نمايش برگزيده جشنواره استاني قزوين و منطقه‌اي سمنان است که در بخش برگزيده مناطق در يکروز و دو نوبت در ساعتهاي 18 و 20:30 به صحنه خواهد آمد.

 

وي درباره اين متن از محمد طلوعي بر اين باور است: اول زبان قجري متن مرا تحت تاثير قرار داد. با آن‌که شخصيتها متفاوت حرف مي‌زنند و همه شاعرانه و فاخر حرف نمي‌زنند. در عين حال دومين دليل اين انتخاب به نگاه محمد طلوعي برمي‌گردد که تاريخ را روايت نمي‌کند بلکه تاويل و برداشت خود از تاريخ را براي صحنه روايت مي‌کند.

 

تفنگ ميرزا رضا به پس از مرگ ناصرالدين شاه مي‌پردازد. ميرزا رضاي کرماني را به بازداشتگاه آورده‌اند تا از او اعتراف بگيرند. انيس الدوله يکي از درباريان است که مي‌خواهد براي اعتراف گيري بدن ميرزارضا را مثله کند. يکي از شبهات تاريخي اين ماجرا گم شدن تفنگ ميرزا رضاست و محمد طلوعي تاريخ را روايت نکرده است.

ميرزا رضا اتفاقي ناصرالدين شاه را مي‌کشد. او قرار بوده تا انيس الدوله را بکشد اما بعد در زمان نامه دادن به ناصراليدين شاه يکباره او را مي‌کشد. در اين نمايش جن ميرزا رضا با يک گروه مطرب به سراغش مي‌آيد تا به او دم آخري حالي بدهند. در اينجا جن جاي خود را با ميرزا رضا عوض مي‌کند تا به جاي او سرش بالاي دار برود. در اين نمايش دو جن هست که يکي قيافه مردانه و صداي زنانه و ديگري قيافه زنانه و صداي مردانه دارد. در واقع اين دو جن يکي هستند. بنابراين اصلا تاريخ به جز پايه درام نقشي در آن ندارد.

 

بنابر گفته محمد اشکان‌فر، در اين اجرا همه چيز مختصر شده و فقط يک دار و دوربين عکاسي قديمي در صحنه حضور دارد. عکاسي در دوره ناصرالدين شاه وارد ايران شد و نورپردازي اين نمايش هم بر اساس فلاش دوربين شکل خواهد گرفت. در ابتدا در ذهنم فرم تعزيه را مد نظر داشتم اما بعد از آن چشم پوشيدم. اما در کليت اجرا از فرم‌هاي اجرايي نمايش ايراني مانند تخت‌حوضي استفاده شده است. جن‌ها در اجراي منطقه‌اي سمنان لباس امروزي به تن کرده بودند. در اجراي جشنواره فجر لباسشان را از لنگ دوخته‌ايم. ايرانيان بر اين باور هستند که جن‌ها در حمام زندگي مي‌کنند و لنگ خيلي سريع اين موضوع را تداعي خواهد کرد.

 

اين نمايش موفق در جشنواره استان قزوين و منطقه‌اي سمنان چند جايزه گرفته است. ليلا فرماني جايزه بهترين طراحي صحنه در قزوين و سمنان، محمد اشکان فر جايزه دوم کارگرداني در قزوين و سمنان، منصور صوفي جايزه دوم بازيگري در قزوين و سمنان، سعيد قرباني و اويس محمد حسني جايزه سوم بازيگري در قزوين و سمنان، محمد طلوعي بهترين نمايشنامه‌نويس در سمنان، سجاد جمالي جايزه بهترين موسيقي از قزوين و سمنان.

 

در اين نمايش منصور صوفي، سعيد قرباني، نسرين صوفي، اويس محمد حسني، مهدي اسماعيلي، الناز جديد السلام، امير کلهري‌پور و دانيال محمد حسني بازي مي‌کنند. ليلا فرماني (طراح صحنه)، سجاد جمالي (آهنگساز)؛ حامد خاکي (طراح پوستر و بروشور)، سميرا مهدوي (گريم)، و دياکو خاکي و شهاب خوشخو (دستيار کارگردان) در نمايش تفنگ ميرزا رضا همکاري مي‌کنند.

 

محمد اشکان فر که اصالتا شيرازي و با گروه مهر به کارگرداني امير رضا کوهستاني بازيگري را شروع کرده است، پس از پايان تحصيلات از دانشگاه سوره به عنوان مسوول انجمن نمايش شهر آبيک مشغول به کار شده است. او هم اکنون سمت سرپرست انجمن سينماي جوانان استان البرز را عهده‌دار است.

 

محمد اشکان‌فر بازيگر و کارگردان گروه تئاتر پيرسوک را از سال 85 در شهرستان آبيک تاسيس کرد. اين گروه تاکنون 13 اثر نمايشي را توليد و اجرا کرده است. همچنين پيرسوک برنده 37 جايزه در جشنواره‌هاي مختلف شده است. او همچنين علاوه بر گروه مهر که تا سال 80 عضوش بوده تا سال 88 هم در گروه بهمن (به سرپرستي مهرداد کورش نيا) عضويت داشته است. او در نمايش‌هاي قصه‌هاي درگوشي( کار امير رضا کوهستاني- سال 79)، آواز ستاره ها و آقا ليلا (کار مهرداد کورش‌نيا- سالهاي 84 و 86) بازي کرده است.

نظر شما