شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۶
کد خبر: ۳۲۰۰۸
|
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۲
دکتر سيدمحمود سجادي گفت: با گذشت نزديک به دو دهه از عمر کنگره سراسري شعر دفاع مقدس، مي‌توان گفت که اين رويداد ادبي پرچم مقاومت را به اهتزاز درآورده است، اما بايد نشست‌هاي علمي نيز به آن افزوده شود.

به گزارش شهر، اين شاعر و منتقد ادبي- به ستاد خبري نوزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس گفت: متاسفانه امروزه بسياري از شاعران به كپي‌برداري و رونويسي از روي دست ديگران مي‌پردازند و فقدان خلاقيت و نوآوري در آن‌ها موجب غير ملموس و كليشه‌اي شدن مولفه‌هاي شعري‌شان شده است.

 

سراينده «ميکائيل و گاو آهن مغموم» از شعر «كجاييد اي شهيدان خدايي» به عنوان يک نمونه کلاسيک از شعر جنگ ياد كرد و افزود: با اينكه شاعران بسياري براي جنگ شعر سروده‌اند، اما اين قطعه هنوز از پس اعصار و قرون مي‌درخشد، چون جنبه‌هاي علمي و مذهبي در آن پررنگ است.

 

اين شاعر با پررنگ خواندن نقش كنگره سراسري شعر دفاع مقدس در ترسيم چشم‌اندازهاي آينده، يادآور شد: کساني که صرفا به دنبال مطامع مادي و دنيوي خود هستند، هيچ سهمي در پيشبرد جريان ادبيات دفاع مقدس ندارند و بايد آنها را از گردونه ادبيات بيرون گذاشت.

وي همچنين از سپيده كاشاني،‌ قيصر امين‌پور، سلمان هراتي و سيد حسن حسيني به عنوان شاعراني تاثيرگذار در حوزه شعر دفاع مقدس ياد کرد و از شاعران جوان خواست که آثار اين بزرگان را مورد مداقّه قرار دهند.

 

سجادي در پايان خواستار تسريع در آهنگ رشد ادبيات دفاع مقدس شد و خاطر نشان كرد: آنچه زمينه‌هاي افول اين ادبيات را فراهم مي‌کند، نبود جشنواره‌هاي مكفي است و اميد مي‌رود كه كنگره شعر دفاع مقدس با حساسيت از نقش فرهنگي خود دفاع كرده و آن را شيوع دهد.

نظر شما