دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۰
کد خبر: ۳۲۱۶۷
|
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۳
همزمان با آغاز دهه فجر، علاوه بر برگزاري نمايشگاه‌‌هايي به اين مناسبت در بخش جنبي جشنواره تجسمي فجر و همچنين گالري کمال‌الدين بهزاد، ديگر گالري‌هاي تهران نيز اين هفته نمايشگاه‌‌هاي متداول و گاه موضوعي خود را برگزار مي‌‌کنند.

به گزارش خبرنگار شهر، بخش اصلي جشنواره تجسمي فجر روز يکشنبه 17 بهمن‌ماه در موزه هنرهاي معاصر تهران افتتاح مي‌شود.
نمايشگاه نقاشي‌هاي مجتبي تاجيک نيز روز جمعه 15 بهمن‌ماه از ساعت 17 تا 21 در گالري اثر افتتاح مي‌شود. اين نمايشگاه تا چهارم اسفند‌ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه از ساعت 11 تا 20 در گالري اثر واقع در خيابان ايرانشهر، روبروي خانه هنرمندان بازديد کنند. گالري جمعه 22 و 29 بهمن‌ماه تعطيل است.
همچنين نمايشگاه نقاشي‌هاي واهيک هارطونيان با عنوان «خود درگيري» روز جمعه 15 بهمن‌ماه از ساعت 16 تا 20 در گالري طراحان آزاد افتتاح مي‌شود. اين نمايشگاه تا 20 بهمن‌ماه در اين گالري به نشاني ميدان فاطمي، ميدان گلها، ميدان سلماس، شماره 5 برپا خواهد بود و علاقمندان مي ?وانند همه‌روزه از ساعت 16 تا 20 از اين آثار ديدن کنند.
آثار نقاشي عسل فلاح نيز از روز شنبه 16 بهمن‌ماه در گالري سيحون به نمايش کذاشته مي‌شود. مراسم افتتاح اين نمايشگاه روز شنبه از ساعت 16 تا 20 است. نمايشگاه «دنياي من» تا 27 بهمن‌‌ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان مي‌توانند براي بازديد از اين نمايشگاه همه روزه از ساعت 16 تا 20 به نشاني خيابان بخارست، کوچه چهارم، پلاک 30 مراجعه کنند.
همچنين نمايشگاه نقاشي‌هاي آزاده اعتباريان از روز جمعه 15 بهمن‌ماه از ساعت 16 تا 20 در گالري هما افتتاح مي‌شود.
نقاشي‌هاي اعتباريان کاملا از روحيه‌اي رمانتيک برخوردارند و پيکره‌ها در موقعيتي شاعرانه هستند. آثار اعتباريان در چندين نمايشگاه گروهي در ايران و ايتاليا به نمايش درآمده است و پس از اين نمايشگاه در گالري هما، مجموعه ديگري از آثار وي در امارات متحده عربي به نمايش در خواهد آمد.
اين نمايشگاه تا 26 بهمن‌ماه در گالري هما واقع در خيابان ولي‌عصر(عج)، بين ظفر و نيايش، کوچه بابک بهرامي، شماره 58 برپا خواهد بود.
نمايشگاه نقاشي‌هاي فاطمه کليني نيز از روز جمعه 15 بهمن‌ماه در گالري گلستان به نمايش گذاشته مي‌شود. مراسم افتتاح اين نمايشگاه روز جمعه از ساعت 16 تا 20 برگزار مي‌شود.
اين نمايشگاه تا روز پنج‌شنبه 21 بهمن‌ماه از شنبه تا چهارشنبه ساعت 16 تا 20 و پنج‌شنبه‌ها ساعت 16 تا 18 پذيراي بازديدکنندگان خواهد بود. گالري گلستان در دروس، خيابان شهيد کماسايي، پلاک 34 واقع است.
همچنين نمايشگاه نقاشي‌هاي سميرا نوع‌پرست با عنوان «کارگاه اسب» جمعه 15 بهمن در گالري اعتماد افتتاح مي‌شود. حميدرضا کرمي اين آثار را استعاره از کاتارسيسي مي‌داند که نقاش در پي آن است. آثاري که در اين نمايشگاه ارائه خواهند شد، 12 تابلو در ابعاد 1.5 در 2 متر يا 150 در 120 سانتيمتر هستند که با تکنيک اکريليک خلق شده‌اند.
اين نمايشگاه با عنوان «کارگاه اسب» روز جمعه 15 بهمن‌ماه از ساعت 15 تا 20 افتتاح مي‌شود و تا 26 بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت. گالري اعتماد در خيابان با هنر(نياوران)، سه‌راه ياسر، خيابان صادقي قمي، خيابان بوکان، پلاک 4 واقع است و علاقمندان همه‌روزه از ساعت 15 تا 20 مي‌توانند از اين نمايشگاه بازديد کنند.

نمايشگاه عکس‌هاي آنيما احتياط نيز با عنوان «پاريس در حرکت و ضميمه» روز شنبه 16 بهمن‌ماه در گالري لاله افتتاح مي‌شود. عکس‌هاي اين نمايشگاه به دو دسته کلي تقسيم مي‌شوند. عنوان يکي از اين بخش‌ها «عکس حرکت» و عنوان بخش ديگر «عکس ضميمه» است.

اين نمايشگاه روز شنبه 16 بهمن‌ماه از ساعت 16 تا 20 در گالري لاله افتتاح مي‌شود و همه‌روزه از 17 تا 26 بهمن‌ماه از ساعت 9 تا 13 و 15 تا 19 در اين گالري واقع در خيابان دکتر فاطمي، ضلع شمالي پارک لاله، جنب هتل لاله، پذيراي علاقمندان و بازديدکنندگان خواهد بود.
همچنين دو نمايشگاه عکس از آثار اکبر ناظمي با موضوع حضور زنان، کودکان و نوجوانان و شعارها و ديوارنوشته‌هاي انقلاب، در نگارخانه کمال‌الدين بهزاد و گالري خانه عکاسان برپا مي‌شود. همزمان با سالگرد انقلاب اسلامي نمايشگاه عکس با موضوع «زنان در انقلاب» از شنبه 16 بهمن تا پنجشنبه 21 بهمن‌ماه در نگارخانه کمال‌الدين بهزاد برپا مي‌شود. در اين نمايشگاه 60 قطعه عکس از حضور زنان در وقايع مردادماه تا پيروزي انقلاب سال 1357 به نمايش در خواهد آمد. مراسم افتتاح اين نمايشگاه با حضور هنرمندان و علاقمندان به رشته عکاسي از ساعت 16 تا 19 روز 16 بهمن در محل نگارخانه به نشاني تهران، بولوار کشاورز، نبش خيابان 16 آذر برگزار مي‌شود.

نمايشگاهي ديگر با عنوان «کودکان و نوجوانان» و «شعارها و ديوارنوشته‌ها» از شنبه 16 تا سه‌شنبه 26 بهمن‌ماه به مدت 10 روز در گالري خانه عکاسان ميزبان 100 عکس از آثار اين هنرمند عکاس است. مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه، ساعت 17 روز يکشنبه 17 بهمن‌ماه در خانه عکاسان به نشاني تهران، خيابان حافظ، تقاطع سميه، طبقه همکف حوزه هنري برگزار خواهد شد.

عکس‌ها در اندازه 50 در 70 سانتي‌متر از نگاتيوهاي 35 ميلي‌متري تهيه و چاپ شده که 32 سال توسط اکبر ناظمي حفظ و نگهداري شده است. اين مجموعه شامل 4000 فريم عکس رنگي است که در آرشيوي تحت عنوان «عکس و فيلم انقلاب اسلامي» به صورت خصوصي اداره مي‌شود.

بخش جنبي سومين جشنواره تجسمي فجر نيز با عنوان «هفت هنر، هفت هنرمند» از روز يکشنبه 10 بهمن‌ماه افتتاح شد. در اين نمايشگاه آثار خوشنويسي، عکاسي، نقاشي، کاريکاتور، پوستر، مجسمه‌ و مينياتور از هفت هنرمند شامل غلامعلي طاهري، محمد خزائي، بهمن عبدي، منيژه آرمين، جليل رسولي، محمدعلي رجبي و علي فريدوني، در گالري ةاي بهار، تابستان، پاييز، زمستان، ميرميرام و مميز خانه هنرمندان ايران به نمايش گذاشته شده است. اين نمايشگاه تا 27 بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.
خانه هنر نيز از روز جمعه هشتم بهمن‌ماه ديوارهاي خود را در اختيار يازده هنرمند شاخص و جواني قرار داده است که در کارنامه حرفه‌‌اي هرکدام‌ بيش از ده‌ نمايشگاه انفرادي و گروهي و جايزه‌ها و نشان‌هاي معتبر فستيوال‌ها و جشنواره‌هاي داخلي و خارجي ثبت شده است.
امين باقري، هما بذرافشان، فرناز ضابطيان، فربد مرشد، سعيد رفيعي منفرد، شيما اسفندياري، شيرين پيله‌ورى، نزار موسوي‌نيا، اوژن شيراوژن، سولماز توحيدلو و نيما هاشميان در اين نمايشگاه با عنوان «روي نبض انسان» آثاري به سبک و سياق خود ارايه کرده‌اند. هر يک ازاين هنرمندان که ميانگين سني آن‌ها بين 30 تا 40 سال است، در اين نمايشگاه 3 تا 5 تابلو به تماشا گذاشته‌اند.
اين نمايشگاه گروهي نقاشي تا 19 بهمن‌ماه در مجموعه‌ موزه گالري آرت‌سنتر - نگارخانه‌هاي ملک و الهيه و پاسارگاد - واقع در خيابان شريعتي تقاطع پل صدر شماره‌ي 1716 برپاست. بخشي از عوايد فروش اين نمايشگاه به‌رسم هميشگي نمايشگاه‌هايي که در خانه هنر برگزار مي‌شود، به برنامه‌ي جهاني غذا سازمان ملل متحد اختصاص داده خواهد شد.
همچنين نمايشگاه عکس‌هاي محمدرضا شريف‌زاده و مجسمه‌هاي ياسمين سينايي با عنوان «تبادل» از روز جمعه هشتم بهمن‌ماه در نگارخانه فروهر برپاست. مجموعه آثار اين نمايشگاه با موضوع تبادل ميان انسان و حيوان و بررسي چرخه حيات براي رسيدن به نوعي تكامل، از منظر اين دو هنرمند خلق شده‌اند.
اين نمايشگاه تا 19 بهمن ادامه دارد و علاقه‌مندان مي‌توانند از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 12 تا 20 و پنجشنبه‌ها از ساعت 12 تا 18 و جمعه‌ها از ساعت 18 تا 20 از اين آثار به نشاني بلوار آفريقا (جردن)، نبش بلوار گلستان، پلاک 2 ديدن كنند.

عکس‌هاي مهناز گنجي نيز با عنوان «پاريس در تهران» از روز 29 دي‌ماه در موزه عکسخانه شهر افتتاح شده است. اين نمايشگاه نگاه يک عکاس مهاجر به رانده‌شدن‌ها و تنهايي‌هاي مهاجران به شهرهاي زيباي دنياست.

«پاريس در تهران» شامل 30 عکس سياه و سفيد در ابعاد 45 در 60 سانتيمتر است که تماما در ساعات اوليه روز و در بامداد پاريس عکاسي شده‌اند. اين نمايشگاه تا 18 بهمن‌ماه در موزه عکسخانه شهر واقع در ميدان هفت تير، خيابان بهار شيراز، نبش ميدان بهار شيراز برپا خواهد بود.

نمايشگاه آثار طراحي راضيه صديقيان نيز با عنوان «صفر» روز جمعه اول بهمن‌ماه در گالري «آن» افتتاح شد. اين آثار با تکنيک ترکيب مواد (ميکس مديا) خلق شده‌اند و به شيوه تجريدي و انتزاعي، بافته‌هاي پيچيده و کلاف‌هاي در همي هستند که در بستري سفيد خودنمايي مي‌کنند.

نمايشگاه «صفر» تا دوشنبه 25 بهمن‌‌ماه برپا خواهد بود و علاقمندان مي‌توانند همه‌روزه به جز شنبه‌ها از ساعت 11 تا 20 براي بازديد از اين آثار به گالري آن واقع در ونک، خيابان سئول، شماره 40 مراجعه کنند. همچنين نشستي با راضيه صديقيان در روز جمعه 22 بهمن‌ماه از ساعت 18 تا 20 در گالري «آن» برگزار مي‌شود.


نظر شما