سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۱
کد خبر: ۳۲۲۰۸
|
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۶
مصطفي محمدنجار از ارسال لوايح جامع انتخابات و اصلاح قانون احزاب به دولت خبر داد.

مصطفي محمد نجار وزير كشور صبح امروز شنبه در حاشيه تجديد ميثاق رئيس جمهور و اعضاي هيئت دولت با آرمان‌هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در خصوص سرانجام لايحه اصلاح احزاب و لايحه جامع انتخابات گفت: هم لايحه جامع انتخابات و هم لايحه اصلاح احزاب به دولت ارائه شده است و منتظريم كه از دولت به مجلس ارسال شود.

 

گفتني است لايحه جامع انتخابات قرار بود در دوران وزارت پورمحمدي تدوين شود كه به تاخير افتاد تا در جلسه هفته قبل در كميسيون شوراها مجددا مطرح شد.

 

اين لايحه بيشتر مبحث استاني شدن انتخابات را دربر ‌مي‌‌گيرد و مقرر شده تا پايان سال قانوني تدوين شود كه همه موارد و مسائل انتخابات را در آن مطرح كرده و سپس لايحه را به صورت جامع تقديم مجلس شود.

 

در اين لايحه يكي از مباحثي كه مطرح مي‌شود شرايط انتخاب شوندگان است، به همين جهت بايد اين قانون به صحن علني برود تا در قانون بيايد.

 

البته در اين طرح اصل بر استاني شدن انتخابات است ولي در بحث شرايط كانديداها مواردي را مطرح مي‌كند كه نمايندگان به صورت تخصصي‌تر و علمي‌تر بتوانند در انتخابات شركت كنند و از طرفي شرايط را براي شوراي نگهبان آسان‌تر كرده تا اين شورا احراز صلاحيت‌ها كه كار وقت‌گيري به شمار مي‌رود را با توجه به زمان محدود در سريع‌ترين زمان ممكن انجام دهد تا برخي از احراز صلاحيت‌ها ناقص نماند.

.

نظر شما