دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۳۶
کد خبر: ۳۲۲۳۹
|
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۳
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در افتتاحيه جشنواره فيلم فجر گفت:خوب مي‌دانيم که سينما تنها يک هنر نيست، سينما ميدان اقتدار و اعتبار است. سينما سيره سيطره سلائق و فرهنگ‌هاست. سينما ابزار سلطه فرهنگي و هنري و سياسي و اقتصادي بر فرهنگ مردمان هدف است.

به گزارش خبرنگار شهر، مراسم افتتاحيه بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر با حضور هنرمندان و اهالي سينما شب گذشته در سالن برج ميلاد برگزار شد.


در ابتداي اين مراسم بعد از قرائت آياتي از قرآن مجيد كليپي به مناسبت شهادت امام رضا پخش شد و سپس مسعودشاهي دبير جشنواره فيلم فجر اولين سخنران اين مراسم بود كه بر روي سن آمد و با اين جمله كه اميدوارم در اين دوره توانايي ها و ريشه‌هاي فرهنگي اسلام به معرض ديد گذاشته شود، جشنواره را آغاز كرد.

مسعودشاهي گفت: خوشبختانه امسال در موقعيت بسيار خوبي قرار داريم و من توفيق دارم خدمتگذار سينماگران باشم.  


مسعودشاهي با تشكر از نهادهاي برگزاري جشنواره و نيز شهرداري تهران عنوان كرد: از تمامي نهادهايي كه در برگزاري جشنواره به ما كمك كردند تشكر مي‌كنم. انشاء‌الله جشنواره در دوره‌هاي آتي رونق بيشتري داشته باشد. از معاونت امور سينمايي بنياد سينماي فارابي و شهرداري تهران قدرداني مي‌كنم و اميدوارم كه اين همكاري‌ها مستمر و مستدام باشد.

در ادامه برنامه دكترسيدمحمد حسيني وزير فرهنگ وارشاد اسلامي ضمن تبريك ولادت با سعادت پيامبر اعظم متن پيام خود را قرائت كرد.

وي گفت: براي دست‌اندركاران برگزاري بيست و نهمين جشنواره‌ بين‌المللي فيلم فجر و سينماگران ارجمند كه با آثار ارزشمند خود رونق و ذوق و شوق به اين رخداد بزرگ فرهنگي و هنري بخشيده‌اند و گرمابخش ماه بهمن و دهه‌ مبارك فجر باشد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطر نشان کرد: خوب مي‌دانيم که سينما تنها يک هنر نيست، سينما ميدان اقتدار و اعتبار است. سينما سيره سيطره سلائق و فرهنگ‌هاست. سينما ابزار سلطه فرهنگي و هنري و سياسي و اقتصادي بر فرهنگ مردمان هدف است! و چون جهاني انديشيده شود به همان اندازه تلاش مي‌خواهد.

وي در ادامه گفت: خيزش آزادانديشان جهان اسلام، امروز در تونس و مصر، و بي‌شک در ديگر کشورها در آينده‌اي نزديک، متأثر از پايداري مردم ايران و انتقال هنرمندانه پيام اين پايمردي است و در استمرار اين قيام الهي سهم شما عزيزان بي‌گمان مي‌تواند قابل اعتنا باشد.

سپس وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در كنار جواد شمقدري معاون امور سينمايي، مهدي مسعود‌شاهي و احمد نجفي سيمرغ سي‌‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر را پرده‌برداري كردند.

در ادامه اين مراسم جواد شمقدري ضمن خوش‌آامد‌گويي به تمامي حضار طي سخناني اظهار داشت: در دوراني که هجوم پيام‌ها از طريق انبوه تصاوير سينمايي و ماهواره‌اي و اينترنت و جريان طراحي شده قاچاق فيلم خارجي، ذهن و فکر جوان و خانواده‌هاي ما را احاطه کرده است، به شيوه رفتارهاي محتاطانه و مراقبت‌هاي بازدارنده، نمي توان در اين جنگ نابرابر به نتايج حداقلي هم خوشبين بود، بلکه با ايجاد فضاي اطمينان، اعتماد، حضور و مشارکت نخبگان فرهنگي، چشم هاي مراقب و مشتاق دلسوزان، ترسيم خطوط روشن عدالت و حقيقت و از همه مهمتر پيوند با مخاطبان آگاه و هوشمند و سپردن فضاي نقد و اصلاح و تشويق به آنان و اساسي تر گستردن چتر اخلاق و دين و جريان قدرتمند و قوي سينمايي ايجاد کرد.



شمقدري افزود: با هر دوره اي كه ازجشنواره فيلم فجر برگزار مي‌شود، شتاب و شادابي و نشاط جريان سالم سينمايي چنان قوام خواهد گرفت که جشنواره با برگزاري هر دوره‌اي به سمت مسيري روشن قدم برخواهد داشت.


معاون سينمايي وزارت ارشاد بيان کرد: مديريت جديد زيرساخت‌هاي لازم سخت افزاري و نرم افزاري براي عبور از اين دوران پرالتهاب را طراحي کرده است و با حمايت جدي خدمتگزاران انقلابي، گام به گام در حال اجراي آن است.


شمقدري به تشكيل شوراي سينمايي اشاره كرد و گفت: اعلام دفترچه سياست هاي سال آينده، برنامه ريزي براي حضور در عرصه هاي بين المللي، توجه ويژه به حوزه پژوهش و فيلم نامه نويسي، توجه به عرصه‌هاي فراموش شده در ساخت فيلم‌هاي همچون گونه سينماي مقاومت اسلامي، مباحث بين المللي و بين الاسلامي، سينماي سياسي و آيين نامه ها همگي از عواملي هستند که ما را وارد اين مرحله جديد خواهد کرد و انشاالله به سلامت به دياي شعور و احساس و عاطفه و بندگي خدا رهنمون خواهيم شد.


وي با بيان اين که جشنواره 29 فجر اولين ايستگاه بررسي اين فرآيندها است، عنوان کرد: از همه دلسوزان و نخبگان و کارشناسان و سينماگران و علاقه مندان و مخاطبان سينماي ايران مي خواهيم با دقت و دغدغه مضاعف فيلم هاي اين دوره را که نشانه اي به آغاز اجراي اين سياست‌ها است زير نظر گرفته و از نظرات خود ما را بهرمند سازند. بي ترديد همه اين اظهارنظرها براي اصلاح فرايند هاي آينده به ما کمک خواهد کرد.


معاون سينمايي در پايان صحبت هاي خود، اظهار کرد: انشاالله خداوند ما را در راه تحقيق آرمان هاي بلند انقلاب اسلامي ياري رساند و سينماي ايران که ظرفيت و قابليت بي نظيري دارد بتواند از عهده اين رسالت تاريخي خود برآيند.


در ادامه اين جشن، كليپي كه به معرفي بخش‌هاي مختلف جشنواره پردداخته بود، پخش شد و سپس تصاويري از درگذشتگان سينماي ايران كه در سال جاري دار‌فاني را وداع گفتند به نمايش درآمد.


اين كليپ‌ها براي محمدرضا اعلامي (نويسنده و كارگردان سينما) و منوچهر حقاني‌پرست (مدير فيلمبرداري) پخش شد. در كليپ مرحوم اعلامي با همسر و فرزندان اين كارگردان صحبت شده بود. همچنين در كليپ منوچهر حقاني‌پرست احمد ميرعلايي، جواد شمقدري، احسان خانزادي، جعفر دهقان و مرتضي شايسته صحبت كردند و پشت صحنه‌هايي از فيلم‌هاي اين فيلمبردار به نمايش درآمد.


سپس عليرضا سجاد‌پور مديركل اداره ارزشيابي و نظارت سينماي حرفه‌اي و احمد ميرعلايي مديرعامل بنياد سينمايي فارابي لوح يادبودي به خانواده‌هاي اين هنرمندان اهداء كردند. در اين بخش راضيه تجار(همسر) و پيمان حقاني‌پرست( فرزند) لوح ياد‌بود منوچهر حقاني‌پرست (فيلمبردار سينما) را دريافت كردند.  


اين مراسم با حضور حبيب‌الله كاسه‌ساز، محمدرضا عباسيان، شفيع‌آقامحمديان، بهمن حبشي، پوران درخشنده، مهدي فقيه، احمد نجفي، سيروس الوند، هاشم ميرزا خاني، ناصر باكيده، داريوش ارجمند، علي معلم، بيژن ميرباقري، پولاد كيميايي، محمد‌علي نجفي، پرويز نوري، مهدي نادري، پيمان جعفري، احمد ميرعلايي، پژمان لشگري‌پور، علي روئين‌تن، جهانگير‌ الماسي، سيد‌ضياء هاشمي، جمشيد هاشم‌پور و مسعود كيميايي برگزار شد.

نظر شما