دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۲
کد خبر: ۳۲۲۶۰
|
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۰
نمايشگاه تصويرسازي‌هاي ديجيتالي دكتر محمدرضا شريف‌زاده و مجسمه‌هاي ياسمين سينايي با عنوان «تبادل» در گالري فروهر برپاست.

به گزارش شهر، تبادل شامل آثار موجودات اساطيري است كه بدن حيواني و سري انساني دارند و تبادل بازي خوبي براي بيان اين موضوع است كه در نگاه اول شايد به نظر برسد منظور از تبادل، تبادل بين انسان و حيوان بوده است؛ اما شكل ديگر آن تبادل ميان شريف‌زاده و سينايي است كه توانسته باعث خلق آثار نو و تازه‌اي از اين دو هنرمند شود .

آثار شريف‌زاده شامل فيگورهاي بالاتنه مرد است كه با موجوداتي نظير پروانه، اسب، طاووس، عقرب وماهي تلفيق شده‌اند و در كنار آن سه مجسمه و اينستاليشن ياسمين سينايي با فيگورهاي زنانه قرار گرفته است. دكتر محمدرضا شريف‌زاده كه مدرس و عضو هيات علمي دانشكده هنر و معماري تهران است، مي‌گويد: ما در اين نمايشگاه سعي كرديم تبادل را به تقابل تبديل كنيم. من از قبل با كارهاي ياسمين سينايي آشنا بودم و آن‌ها را دوست داشتم و از قبل مي‌دانستم فيگورهاي زنانه و با ظرافت او در مقابل كارهاي من كه هميشه با خشونت همراه بوده است، فضا را تلطيف مي‌كند.


شريف زاده كه ايده اصلي نمايشگاه «تبادل» را مطرح كرده و در بيش از بيست نمايشگاه عكس و گرافيك در داخل وخارج كشور شركت داشته است اضافه مي‌كند: من بر روي تم موضوعي اين نمايشگاه دو سال كار تئوريك انجام دادم، كارها را اجرا كردم و به‌صورت اتود اوليه به ياسمين سينايي نشان دادم. ايده نمايشگاه را با او مطرح كردم پذيرفت و قرار شد كه كار مشتركي با هم انجام دهيم.


شريف‌زاده معتقد است نمي‌توان ايده نو و بكر پيدا كرد و در طول تاريخ هنر و گذشت سال‌ها همه ايده‌ها به شكلي تكراري شده‌اند و هنرمند معاصر همان ايده‌هاي گذشته را با يك شيوه جديد و مدياي نو اجرا مي‌كند.

او كه با ده تابلوي تصويرسازي ديجيتالي با فيگورهايي بين انسان و حيوان در اين نمايشگاه شركت كرده است مي‌گويد: مردم ما هنوز به‌طور جد با هنر ديجيتال آشنا نيستند و به‌عنوان يك اثر هنري قابل خريد و فروش به آن نگاه نمي‌كنند كه اين مشكل مربوط به دانش و شناسايي مخاطب نسبت به اين هنر است. من همواره فكر مي‌كنم هركسي اگر بخواهد يك اثر هنري بخرد در اين شكي نيست كه اولين چيزي كه ترجيح مي‌دهد نقاشي است؛ زيرا علاوه بر اين‌كه تبليغات روي ديجيتال‌آرت صورت نگرفته، تعداد كمي از هنرمندان هم قابليت انجام اين هنر را دارند.

شريف‌زاده درباره استفاده از فرم‌هاي نگارگري صفويه و قاجاريه در پس‌زمينه اين آثار افزود: مفهوم كار من را فيگورها مي‌سازند و اين اشكال به‌عنوان يك پس‌زمينه‌اي است كه فيگورها در آن معلق‌اند. من در عين حال به‌دنبال فضايي مي‌گشتم كه كاركرد زيبايي‌شناسانه داشته باشد.

در ده تابلوي اين هنرمند استفاده از خطوط متني ديده مي‌شود. وي در اين‌باره مي‌گويد: مصراعي را از يك غزل و مصراع دوم را از غزلي ديگر انتخاب مي‌كنم و اين دو را با هم تركيب مي‌كنم، به شكلي كه خوانا نباشد و حتي در جايي پيكسل يا قسمت‌هايي از آن از بين رفته است و چون گويا نيست افراد فقط به‌عنوان يك فرم زيبا‌شناسانه به آن نگاه مي‌كنند و با استفاده از خطوط متني سعي كردم آثارم ايراني به‌نظر آيد.

او معتقد است آثارش حد و مرزي بين تصويرسازي و عكاسي است و اثر جديدي خلق مي‌كند كه مشخص نيست كداميك از اين‌هاست.

ياسمين سينايي، مجسمه‌ساز جوان و صاحب‌سبك سه مجسمه زنانه طاووس، پري دريايي و زني كه از صدف حلزون بيرون آمده است را با تكنيك منحصربه فردش «خمير كاغذ» خلق كرده و در اين نمايشگاه ارائه داده است.

ياسمين سينايي در مورد نمايشگاه تبادل مي‌گويد: وقتي دكتر شريف‌زاده پيشنهاد اين نمايشگاه را به من داد، نخستين نكته اين بود كه من با آثاري از فيگور زنانه در كنار آثار مردانه شريف‌زاده حضور پيداكنم. علاقه من به قصه موجب شد اين زنان كه ميان موجودات رويايي و اسطوره‌اي در حركتند را خلق كنم و دو تا از آن‌ها را به صورت كانسپت ارائه دهم.

نمايشگاه تبادل تا 19 بهمن ماه در گالري فروهر داير خواهد بود و علاقه‌مندان مي‌توانند همه روزه از ساعت 12 تا 20 (پنج شنبه‌ها 12 تا 18 و جمعه ها 18 تا 20) از اين آثار ديدن کنند. گالري فروهر در بلوار آفريقا (جردن)، نبش بلوار گلستان، پلاك 2 واقع است.

نظر شما