دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۵۳
کد خبر: ۳۲۲۷۲
|
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۶
نخستين نمايشگاه عكس اسناد انقلاب اسلامي به مناسبت سي‌ و دومين سالگرد انقلاب اسلامي در فرهنگسراي انقلاب گشايش يافت.

به گزارش خبرنگار شهر، اين نمايشگاه برشي از حوادثي است که نشان دهنده آميختگي انقلاب ملت ايران با اسلام و جلوه‌ايي از مظلوميت مردم ايران در انقلاب اسلامي را به نمايش گذاشته و نشان از آميختگي قيام مردم با اسلام بر عليه استكبار دارد.


در ميان اين اسناد مي‌توان اعلاميه گروه فجر اسلامي خطاب به آموزگاران و دانش‌آموزان درمورد مبارزه با رژيم پهلوي، اعلاميه برگزاري بزرگداشت چهلم شهداي راهپيمايي‌ها، نامه گروه توحيدي درباره خروج نيروهاي آمريكايي از كشور را به تماشا نشست.

در اين نمايشگاه نه تنها 45 قطعه سند از اسناد انقلاب اسلامي به نمايش در آمده است بلکه 45 قطعه عکس به ياد ماندني انقلاب اسلامي از عکاساني چون كاوه گلستان، يدالله وزير، شاهرخ حاتمي و عبدالحسين پرتوي در معرض ديد عموم قرار گرفته است.


موضوع اغلب اين عكس‌ها مربوط به 6ماهه دوم سال 1357 و وقايعي همچون 13 آبان، مبارزات جامعه روحانيت مبارز، آتش‌سوزي و كشتار گروهي مردم در سينما ركس آبادان توسط عوامل رژيم، حضور بازاريان در مبارزه براي پيروزي، همبستگي ارتشيان با مردم، اعلام حكومت نظامي در تهران و اصفهان از جمله موضوعات اين عكس‌ها است.


«مهدي فروتن»، رييس فرهنگسراي انقلاب اسلامي با اشاره به اينکه اين نمايشگاه برشي از حوادثي است که نشان‌دهنده آميختگي انقلاب ملت ايران با اسلام است، گفت: اين نمايشگاه جلوه‌هايي از مظلوميت مردم ايران در انقلاب اسلامي را به نمايش گذاشته و نشان از آميختگي قيام مردم با اسلام بر عليه استکبار دارد.


وي تصاوير ارائه شده در اين نمايشگاه را نشان‌دهنده صحنه‌هاي بديعي از ارتباط مردم با امام خميني(ره) دانست و افزود: اصلي‌ترين و مهمترين وظيفه در حوزه تاريخ انقلاب اسلامي ايران نشان دادن اسناد تاريخي و معرفي آن اتفاقات و وقايع عظيم اين دوران به نسل آينده انقلاب و جوانان و نوجوانان است.

رييس فرهنگسراي انقلاب، مخاطبان اين نمايشگاه را بيشتر جوانان و نوجوانان دانست و خاطر نشان کرد: علاوه بر جوانان و نوجوانان ديگر مخاطبان اين نمايشگاه پدران و مادراني هستند که با بازديد از اين نمايشگاه خاطرات خود از دوران انقلاب را به ياد مي‌آورند و شور و حرارت روزهاي انقلاب در وجودشان زنده مي‌شود.

«فريبا فرزام» مدير کل اطلاع‌رساني و ارتباطات سازمان اسناد و کتابخانه ملي نيز درباره اين نمايشگاه گفت: اسناد موجود در اين نمايشگاه مربوط به سال‌هاي 56 و 57 است که حاوي تعدادي مصاحبه، خاطره، بخش‌هايي از مصاحبه با فعالان انقلاب و بيان تاريخ شفاهي دوران انقلاب، اعلاميه‌هاي حضرت امام (ره) و اسناد ديگري از مبارزات مردم است.

وي هدف از برپايي اين نمايشگاه را معرفي و ارائه اسناد تاريخي به عموم مردم دانست و با اشاره به اينکه بر اساس قانون بايد حدود 40 سال از زمان وقوع اسناد گذشته باشد تا جنبه اطلاع رساني پيدا کند، افزود: هدف اصلي ما قرار دادن اين اسناد در معرض ديد عموم بود و اميدواريم که بازديد خوبي از آن به عمل آيد چرا که هدف اصلي ما از برگزاري نمايشگاه نشان دادن و اطلاع رساني عمومي است.

«نسرين نگاهبان» رئيس گروه ارتباطات آرشيوي، در مورد اسناد و مدارکي که در اين نمايشگاه ارائه شده است گفت: 45 سند در قطع ( 100در 75) که حاوي اعلاميه‌هاي حضرت امام (ره)، اعلاميه‌هاي اقشار مختلف شامل کارمندان راديو و تلويزيون و کارمندان وزارت فرهنگ و هنر و....و همچنين 63 قطعه عکس از خاطرات و لحظات انقلاب از تهران، تبريز و کرمان است که لحظات نابي از انقلاب را به تصوير کشيده‌اند. همچنين 17 خاطره که توسط سازمان با افرادي که در وقايع حضور داشتند و مي‌توانند زنجيره‌ها و حلقه‌هاي مفقود شده تاريخ را رفع کنند، جمع آوري شده است.

وي ويژگي برجسته اين نمايشگاه را نمايش عمومي عکس‌ها و اسناد دانست و گفت: برجسته‌ترين ويژگي اين نمايشگاه اين است که اين اسناد براي نخستين بار در معرض ديد عموم قرار گرفته تا هم ميهنان عزيز ما با اين مقطع تاريخي از منظر اسناد و مدارک تاريخي نيز آشنا شوند.

«محمدحسين حيدري»، مدير عامل انجمن عکاسان انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، عکس‌هاي اين نمايشگاه را شامل سير تاريخي از مستندات تصويري مربوط به شکل گيري تا پيروزي انقلاب اسلامي دانست و گفت: 40 قطعه عکس انتخابي در اين نمايشگاه است که نشانگر نخستين جرقه‌هاي انقلاب تا زمان پيروزي انقلاب در شهرهاي قم، تبريز و همچنين عکس‌هايي از حکومت نظامي در اصفهان و حادثه سينما رکس آبادان و حضور مردم در تظاهرات و راهپيمايي‌هاست.

وي نقطه اوج عکس‌هاي انقلابي را عکس بيعت همافران با امام خميني(ره) دانست و عنوان کرد: به نظر مي‌رسد که اين عکس تاثير بسزايي در سير انقلاب داشته باشد.

مدير عامل انجمن عکاسان ارائه مستندات تصويري با موضوعيت انقلاب را بسيار مهم دانست و اظهار داشت : بايد مستندات تصويري با موضوع انقلاب اسلامي به جوانان و نوجوانان ارائه شود چرا که تاثير آن نسبت به متون تاريخي دو صد چندان است.


در حاشيه اين نمايشگاه رئيس فرهنگسراي انقلاب اسلامي با اشاره به وقايع اخير مصر، تونس و اردن انقلاب اسلامي ايران را انقلابي جهاني و بين المللي دانست و گفت: همان گونه که امام خميني(ره) بارها و بارها اشاره داشتند، انقلاب اسلامي ايران به الگويي براي ملت‌هاي آزاديخواه جهان تبديل شده و صدور انقلاب اسلامي صورت گرفته که جلوه‌هاي آن در استکبار ستيزي و مقابله با فرعونيت معاصر ديده مي‌شود که بي ترديد ضعف و زوال رژيم هاي غاصب در اين مسير وعده الهي است.

وي با اشاره به فرموده مقام معظم رهبري که فرموده اند ؛ شكى نيست كه بر اساس حقايقى كه خداى متعال تقدير كرده است، خاورميانه‌ جديد شكل خواهد گرفت و اين خاورميانه، خاورميانه‌ اسلام خواهد بود، افزود: اتفاقاتي در کشورهاي ديگر شاهد اتفاقاتي هستيم که بذر آن سال‌ها پيش با وقوع انقلاب اسلامي ايران پاشيده شده است.


نمايشگاه عکس و اسناد انقلاب اسلامي تا پايان بهمن ماه از ساعت 9:30 تا 18 داير است. در حاشيه اين نمايشگاه، کتابخانه تخصصي انقلاب فرهنگسراي انقلاب اسلامي بيش از دويست عنوان کتاب درباره انقلاب اسلامي را در معرض ديد عموم قرار داده است.



نظر شما