دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۰۸
کد خبر: ۳۲۲۹۷
|
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۱
نمايشگاه نقاشي‌ها و حاضر آماده‌هاي بهرنگ صمدزادگان از ديروز جمعه 15 بهمن‌ماه در گالري آران به نمايش درآمده است. صمدزادگان اين آثار را متاثر از جنگ‌ و اعمال خشونت‌ در جهان مي‌داند که گاه با حسي نوستالژيک ‌آميخته شده است.

اين نقاش و مدرس دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار شهر درباره نمايشگاه «قصه‌هاي خوب براي بچه‌هاي خوب» توضيح داد: انتخاب اين عنوان براي نمايشگاه قطعا تصادفي نيست و به نوعي با همان سري کتاب‌هاي «قصه‌هاي خوب براي بچه‌هاي خوب» مرتبط است؛‌ البته صرفا از اين جهت که در اين کتاب‌ها تلاش مي‌شد مسائلي به‌صورتي کاملا يک بعدي آموزش داده شود.


وي ادامه داد: وجه مشترکي که صرف‌نظر از عنوان نمايشگاه، در بين آثار وجود دارد، خشونت در جهان فعلي و اخبار و اتفاقاتي است که در جهان شاهد آن هستيم و اين‌که همه اخبر مهمي که مي‌شنويم حول خشونت و تنش مي‌گذرد.


صمدزادگان گفت: از طرفي در سال‌هاي اخير اخبار خاورميانه و اتفاقات نظامي آن برايم بسيار مهم بوده و بار تبليغاتي‌اي که روي اين خشونت سرپوش مي‌گذارد نظرم را کاملا به خود جلب کرده است. از اين‌رو آثار اين نمايشگاه نوعي تم تبليغاتي و تزئيني دارد و با ظاهري تزئيني، درواقع به موضوعات نامطلوبي چون جنگ و خشونت مي‌پردازد. وي ادامه داد: براي مثال يکي از اين آثار سر سربازان امريکايي است که تزئين شده است. تصوير اين سرها را از عکس هاي انتخاب کرده‌ام که مربوط به زمان حضور نيروهاي امريکايي در عراق و حمله آن‌ها به خانه‌هاي عراقي‌ها است.


اين نقاش تاکيد کرد: در واقع تضاد بين خشونت و تزئين برايم بسيار اهميت داشت که اصولا در بعد جهاني و رسانه‌اي اتفاق مي‌افتد. البته اين نمايشگاه درواقع چهار مجموعه را در بر دارد و برخي کارها در آن بسيار روايت‌گر هستند و همه کارها به موضوع جنگ اختاصص ندارند. براي مثال يکي از کارهايم که ديتيلي از آن روي پوستر نمايشگاه نيز چاپ شده است، «بدرود قهرمان» نام دارد.

وي ادامه داد: تم اين نقاشي بسيار متفاوت است و در آن نوعي نگاه نوستالژيک به شهداي جنگ‌هاي مختلف داشته‌ام و البته به هر کسي که در يک فرهنگ قهرمان شناخته مي‌شود. در واقع در اين‌گونه آثار به بحث جوانمردي و منشي که يک انسان را در ديدگاه يک ملت قهرمان مي‌کند، نگاهي نوستالژيک داشته‌ام.


صمدزادگان درباره ارتباط عنوان نمايشگاه و موضوعات ذکر شده اظهار داشت: انتخاب اين عنوان درواقع به دليل تضادي است که بين آن و موضوعات وجود دارد. موضوعاتي که من در اين آثار به آن‌ها پرداخته‌ام، زماني‌که تبديل به خبر مي‌شوند، در واقع به قصه ةايي تبديل شده‌اند که براي مردم بازگو مي‌شود و انتخاب عنوان «قصه‌هاي خوب براي بچه‌هاي خوب» در واقع انتخابي کنايي است.


وي افزود: من در 10 سال گذشته بسيار درگير مسائل اشغال و تصرف بوده‌ام و توجهم به اين نکته جلب شده است که چطور اين اشغال‌ها و تجاوزها تبديل به يک وظيفه انساني و لطف مي‌شود و جلوي دوربين‌‌ها با عنوان هديه دادن آزادي و دموکراسي از آن‌ها ياد مي‌شود و اين‌که چطور خشونت جنگ‌ها و حمله‌‌ها با پوشش وسيع رسانه‌اي، پوشانده مي‌شوند.


صمدزادگان همچنين درباره تنوعي که در اين نمايشگاه وجود دارد توضيح داد: از مجموع 27 کاري که در اين نمايشگاه ارائه داده‌ام، حدود هشت عدد از آن‌ها تابلوهايي در ابعاد بزرگ بوده و 13 عدد از آن‌ها طراحي‌هايي روي کاغذ هستند. تعداد 6 اثر ديگر نيز حاضرآماده‌هايي هستند که با استفاده از جعبه‌هاي کوچک و اشيايي چون گل مصنوعي و اسباب‌بازي جفت و جور شده‌اند.


وي افزود: تابلوهاي بزرگ با اکريليک و طراحي‌هاي روي کاغذ با استفاده از اکريليک و رزين صنعتي خلق شده‌‌اند. در کل در اين مجموعه، چهار مجموعه مجزا ديده مي‌شود که از لحاظ ساختار تصويري و برخورد نشانه‌شناسي با يکديگر متفاوتند. دليل اين تفاوت اين است که در روند خلق اين آثار خود را کاملا آزاد گذاشم و در محدوده سبک و محتوا و حتي موضوع محصور نبوده‌ام و خواستم پيش از هر چيز، يک روند سيال هنري را طي کنم.


به گفته اين نقاش، در روز افتتاحيه اين نمايشگاه 4 يا 5 تابلو به ارزش 10 ميليون تومان به فروش رفته است. قيمت آثار به نمايش درآمده در اين نمايشگاه بين 2 تا 4 ميليون تومان بوده و 27 اثر در آن ارائه شده است.


بهرنگ صمدزادگان متولد 1358 در تهران است. وي ديپلم گرافيک را از هنرستان مالک اشتر در سال 1376 اخذ کرده و در مقطع کارشناسي رشته نقاشي از دانشگاه هنر تهران در سال 1381 و در مقطع کارشناسي ارشد نقاشي از دانشگاه تربيت مدرس تهران در سال 1386 فارغ‌التحصيل شده است.


صمدزادگان برنده قلم طلايي اولين فستيوال مديا آرت قاهره IMAFY در سال 2008، عضو دائمي انجمن هنرمندان نقاش ايران از سال 1381 و مدرس طراحي، نقاشي، تاريخ نقاشي و تجزيه و تحليل آثار هنري در دانشگاه سوره است. وي تاکنون نمايشگاه‌هاي انفرادي و گروهي متعددي را در ايران و کشورهاي ترکيه، ارمنستان، کويت، بلژيک، يونان، مصر، اتريش و ايتاليا برگزار کرده است.




نمايشگاه «قصه‌هاي خوب براي بچه‌هاي خوب» از اين هنرمند نيز از روز جمعه 15 بهمن‌ماه در گالري آران افتتاح شده و تا چهارشنبه 27 بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت. گالري آران در خيابان خردمند شمالي، کوچه دي، پلاک 12 واقع است.

نظر شما