يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۵۴
کد خبر: ۳۲۴۳۷
|
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۷
ميراحمد مير احسان گفت: محدود کردن پديده دفاع به جنگ يکسونگري است و خوشبختانه کنگره سراسري شعر دفاع مقدس از اين آسيب فرهنگي بري است.

به گزارش شهر، ميراحمد مير احسان -شاعر و منتقد- به ستاد خبري نوزهمين کنگره سراسري شعر دفاع مقدس گفت: متاسفانه بسياري از افراد با ديدگاه‌هاي افراطي به دفاع مقدس پرداخته‌اند و آن را به چند موضوع مشخص تقليل داده‌اند؛ اما جاي خوشحالي است که کنگره شعر دفاع مقدس از اين روند جداست.

 

وي با اشاره به نقاط ضعف شعر و ادبيات دفاع مقدس عنوان کرد: در تمام سال‌هاي پس از پايان جنگ، مفهوم دفاع مقدس در کار بسياري از شاعران مطرود مانده و اين مساله سبب ايجاد تنگناي فرهنگي شده است.

 

وي دفاع را امري طبيعي و مشترک ميان انسان‌ها و حيوانات ذکر کرد و يادآور شد: مفهوم دفاع از دفع کردن گرفته شده و طبيعي است که انسان و حيوان با هر آنچه که او را از هدفش باز دارد؛ مبارزه مي‌کند. جدا از اين مفهوم دفاع در فرهنگ ما با امور قدسي نيز پيوسته شده است.

 

ميراحسان درک هنري بسياري از شاعران را دور از فضاي جنگ و دفاع مقدس برشمرد و تاکيد کرد: درک ما از انقلاب و امامان معصوم کمتر متکي به ارزش‌هاي ديني نهفته در آن‌هاست و تا حدي تحت تاثير انقلاب‌هاي قرن 20 و گرايش‌هاي توتاليتر قرار گرفته است.

 

وي برگزاري کنگره سراسري شعر دفاع مقدس را کاري اديبانه دانست و يادآور شد: براي انجام اموري از اين دست بايد از متوليان هنرمند استفاده کرد، چرا که درک نظامي و ارتشي صرف، شعر را محدود مي‌کند و آن را تا سطح تبليغات و دور شدن از تخيل ناب تقليل مي‌دهد.

 

وي دفاع مقدس را پديده‌اي فراتر از جنگ دانست و خاطرنشان کرد: اين پديده و ساير جريان‌هاي فرهنگي- هنري ناشي از آن از نقطه نظر هستي‌شناسي و پديدارشناسي بسيار حايز اهميت و اعتبار هستند.

 

ميراحسان در پايان با مفيد خواندن کنگره سراسري شعر دفاع مقدس يادآور شد: اگر کنگره محصول جشن واقعي و زايش هنري باشد، خوب است؛ اما وقتي به يک مراسم تصنعي و سترون بدل شود سياهه‌اي بي‌ارزش خواهد بود که شايد تنها به کار مديران بيايد.

نظر شما