سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۵۱
کد خبر: ۳۲۴۸۵
|
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۸
سمپوزيوم نقش مددكاري اجتماعي در بلاياي طبيعي /
به گفته دبيركميته نخستين سمپوزيوم نقش مددكاري اجتماعي در بلاياي طبيعي، مددکاران اجتماعي در بحرانهاي ناشي از حوادث،مداخلات رواني اجتماعي را در مراحل گوناگون بحران برعهده دارند و با شناخت شاخص‌هاي رفتاراجتماعي افراد و آگاهي از واکنش‌هاي رواني افراد آسيب ديده در زمان بروز بحران به ارائه خدمات مددکاري مي‌پردازند.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، دكتر غنچه راهب با بيان اين مطلب اظهار كرد: انسان‌ها همواره با حوادث مختلف روبه‌رو بوده‌اند که بطور طبيعي و يا به وسيله بشر بوجود آمده است و وقوع آن بطور ناگهاني بوده و سختي و مشقت بسياري را به جامعه انساني تحميل كرده است .

 

وي با اشاره به اين كه بحرانها غالبا منجر به قطع و انفصال روند طبيعي زندگي بشر مي‌شوند، افزود: براي برطرف کردن دشواري هاي ناشي از بحرانها و بلاياي طبيعي نياز به اقدامات اساسي و فوق‌العاده است. بحرانها بسيار سخت و ناگهاني بوده، قابل پيش بيني نيستند و آثار ناگوار انساني مانند فوت ،آسيب ديدگي، مشقت و بيماري را به همراه دارند و آثار مخربي بر تشکيلات اجتماعي وارد مي‌كنند.

 

راهب هر يك از بحرانها را به سه دوره اضطراري، انتقالي و بازسازي تقسيم كرد و گفت: براي ارائه خدمات رواني اجتماعي موثر در هريک از اين مراحل، نيازبه حضور و فعاليت مددکاران اجتماعي است که به ويژگي‌هاي بحران در هريک از اين مراحل آشنايي دارند.

 

به گفته وي، باتوجه به اين که در شرايط بحراني با وضعيت ناپايدار، نامتعادل و غيرقابل پيش‌بيني روبه‌رو هستيم بايد قادر به تشخيص موقعيت و پاسخگويي مناسب باشيم تا با حل بحران به بهبود عملکرد اجتماعي افراد درگير در بحران کمک كنيم.

 

عضوهيات علمي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي تصريح كرد: با استفاده از الگوي رابرت 2005 (ACT) به چگونگي مداخله در بحران در مراحل اضطراري و انتقالي، چگونگي ارزيابي از موقعيت بحراني و شناخت عواملي که منجربه تشديد ضربه‌هاي وارده به افراد پرداخته مي‌شود و سپس با ارائه برنامه‌اي جامع که در برگيرنده روشي مرحله به مرحله در حل مشکل است به سازگاري افراد با شرايط ، غلبه بر مشکلات، بهبود عملکرد اجتماعي فرد و تغيير سبک زندگي آنها کمک مي‌کنيم.

 

راهب خاطرنشان كرد: اين الگو در برگيرنده خدمات پس از حادثه است که مددکاران اجتماعي را در حل مشکلات پس از حادثه کمک مي‌کند و خدماتي که در برگيرنده مديريت استرس براي پيشگيري از فرسودگي‌هاي مزمن در افراد حادثه ديده هستند را بدنبال دارد. اين الگو در مرحله بازسازي، با بکارگيري الگوهاي کار جامعه‌اي درحيطه‌هاي توسعه محلي، توانمند سازي و برنامه‌ريزي اجتماعي، سعي در بازسازي ساختار رواني اجتماعي افراد جامعه دارد.

نظر شما