دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۷
کد خبر: ۳۲۵۵۶
|
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۴
رييس مرکز فعاليت‌هاي ديني شهرداري خبر داد:
رييس مرکز فعاليت هاي ديني شهرداري تهران با اشاره به اين كه مساجد با كمك شهرداري داراي گلدسته خواهند شد، گفت: تاکنون 50 مسجد به گلدسته مجهز شده اند.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران،حجت الاسلام عبدالمقيم ناصحي و در حاشيه بهره‌برداري رسمي از گل دسته‌هاي مسجد توحيد واقع در خيابان باب همايون ، با بيان اين مطلب اظهارداشت: اوايل سال جاري شهردار تهران ضمن بازديد از برخي مساجد پايتخت ، ساخت 800 گلدسته براي 400 مسجد را مورد تاکيد قرار داد که تاکنون 50 مسجد به گلدسته مجهز شده اند.

 

او با اشاره به اينکه گلدسته ها نماد مساجد ايران است افزود : در هر منطقه 20 مسجد شاخص و محوري براي ساخت گلدسته انتخاب شده اند که اين کار با نظارت مرکز فعاليت هاي ديني شهرداري و با نظرات کارشناسي کارگروه ويژه معماري مساجد معاونت فرهنگي و اجتماعي انجام خواهد شد.

 

غلامرضا پاينده ، طراح و مجري گلدسته يا ماذنه مسجد توحيد نيز ضمن بيان توضيحاتي گفت : گلدسته هاي اين مسجد از نوع پيش ساخته اند که تاکنون استفاده از نوع پيش ساخته آن سابقه نداشته است ، ارتفاع هرکدام از اين گلدسته 9 متر و ارتفاع پايه فولادي آنها نيز 5/2 متراست که با 1 متر و 20 سانتي متر قطر کار شده اند.

 

او با بيان اينکه در قسمت بالا و پاييني اين گلدسته ها نيز آيات قرآن نقش بسته افزود : اين گلدسته ها با سازه هاي سنتي مشابهت داشته و مناسب بافت شهري است و به دليل وزن کم و کمتر از يک تن، براي به کارگيري در مساجد قديمي مناسب بوده و در برابر زلزله نيز مقاوم است.

 

او با بيان اينکه گنبد اين مسجد نيز در حال رنگ آميزي مجدد است اظهار داشت : حدود 25 سال از رنگ‌آميزي اين گنبد گذشته بود که در طرح جديد سوره مومنون نيز در قالب کتيبه اي دورتا دور گنبد نقش خواهد بست.

نظر شما