سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۴۵
کد خبر: ۳۲۶۸۱
|
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۲
براي تشخيص زودهنگام ناهنجاري‌هاي جنيني؛
معاون بهداشتي دانشگاه علوم‌پزشکي بابل اظهار كرد:‌دو سوم جمعيت جامعه را زنان و کودکان تشکيل مي‌دهند، بنابراين سرمايه‌گذاري براي ارتقاء سلامت اين دوگروه از جامعه در بهبود بهداشت عمومي بسيار موثر است و لازم است اين سرمايه‌گذاري قبل ازشروع بارداري آغاز شود.

به گزارش "شهر"، دکتراشرفيان در اين باره افزود: در تعداد زيادي از خانواده‌ها بدون انجام مراقبت قبل از بارداري و برنامه‌ريزي خاص، بارداري اتفاق مي‌افتد و چه بسا ممکن است خانمي با داشتن سابقه بيماريهاي کنترل نشده و پرخطر مانند فشار خون بالا، ديابت، صرع و بيماري‌هاي کليوي باردار شده و طي بارداري با تشديد اين بيماري‌ها روبه‌رو شود که خطرات جبران‌ناپذ يري را براي سلامت مادر و جنين بدنبال دارد.

 

وي گفت: در برخي خانواده‌ها که سابقه تولد نوزاد ناهنجار يا عقب مانده در خانواده يا حتي در اقوام دور و نسلهاي گذشته دارند، با تولد يک نوزاد ناهنجار با معلوليت ذهني و جسمي مواجه مي‌شوند که استرس‌هاي شديد روحي و بار اقتصادي زيادي را برايشان بدنبال خواهد داشت.

 

اشرفيان در خصوص زمان مراجعه خانمهاي باردار به پزشک گفت : بررسي‌ها نشان داده است معمولا اولين مراجعه خانم‌هاي باردار به پزشك حداقل 8 هفته بعد از انعقاد نطفه جنين صورت مي‌گيرد تا اين زمان ممكن است بسياري از مشكلات برگشت ‌ناپذير، براي جنين پيش آمده باشد، چون اغلب اعضاي‌ حياتي جنين در چند هفته اول حاملگي شكل‌ مي‌گيرند و بيشترين ناهنجاري‌هاي جنيني و نقايص فيزيكي هم بين‌ هفته دوم تا هشتم بوجود مي‌آيند.

 

وي خاطرنشان كرد: به همين علت اغلب زماني که خانم بارداربه پزشک مراجعه مي‌کند کار از کار گذشته و همين تاخير در شروع مراقبت‌‌ها موجب شده است كه با وجود پيشرفت بسيار سريع مراقبت‌هاي بارداري در دو دهه اخير، هنوز پيامدهاي ناگوار حاملگي، يك مشكل عمده به حساب ‌آيد، بنا براين برنامه‌ريزي براي بارداري و مراقبت‌هاي آن بايد از ماه‌ها قبل از اقدام‌ به حامله شدن انجام شود.

 

اشرفيان با تاکيد بر مراقبت هاي قبل از بارداري گفت: در مراقبت قبل از بارداري سلامت جسماني و رواني مادران آينده مورد بررسي قرار مي‌گيرد و آموزش‌هاي لازم به خانواده‌ها ارايه مي‌شود.

 

به گفته وي، در صورت نياز مادر به سطوح بالاتر ارجاع شده و تحت مراقبت‌هاي تخصصي قرار مي‌گيرد تا در بهترين شرايط ممکن باردار شود و ضمن حفظ سلامت مادر، نوزادي سالم متولد شود.

نظر شما