دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۸
کد خبر: ۳۲۷۳۸
|
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۳
معاون دانشجويي، فرهنگي وزارت بهداشت اعلام كرد: آموزش زنان در سه سال بعد از انقلاب، پيشرفت هاي قابل توجهي داشته و از 35 به 80 درصد رسيده و تعداد دانشجويان زن نسبت به سه دهه قبل 20 برابر افزايش پيدا كرده است.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، دكتر فرحناز تركستاني در نشست مشترك هيأت عراقي و مسوولان وزارت بهداشت با بيان اين مطلب اظهار كرد: قبل از انقلاب زنان جايگاه مناسبي در اجتماع نداشتند و بسياري از خانواده‌هاي مذهبي براي حضور دخترانشان در دانشگاه‌ها محدوديت قائل بودند.

 وي افزود: در سال‌هاي پس از انقلاب مهمترين دستاورد احياي نقش زنان در نظام جمهوري اسلامي است و در گزارشهايي كه در زمان انقلاب موجود است نشان دهنده اين موضوع است كه زنان پابه پاي مردان در راهپيمايي‌ها شركت كرده و نقش آنان در پيروزي انقلاب غيرقابل انكار است.

 

تركستاني تصريح كرد: بر اساس اصل قانون اساسي، دولت موظف شده حقوق زنان را در تمام جهات تضمين كرده و تمام زمينه‌ها را براي رشد زنان فراهم كند كه سند چشم‌انداز 20 ساله هم بر همين اساس تدوين شده است.

 

وي با اشاره به حضور زنان در دولت دهم گفت: در حال حاضر 4 زن به عنوان وزير و مشاور در دولت حضور دارند و در سياستگذاري‌ها و قانونگذاري‌ها نقش مهمي را ايفا مي‌كنند.

 

به گفته معاون دانشجويي و فرهنگي وزارت بهداشت، حضور تعداد زيادي از خانم‌ها در مجلس شوراي اسلامي و اداره رسيدگي به امور بانوان در هر وزاتخانه نشان دهنده مدافع حقوق زن در جامعه است.

 

تركستاني با بيان اين كه اعضاي هيأت علمي نسبت به سه دهه قبل 7 برابر رشد داشته است، گفت: در حال حاضر حدود 60 درصد دانشجويان، دختر هستند و در زمينه پزشكي، 49 درصد از پزشكان عمومي ،40 درصد از پزشكان متخصصص و 30 درصد از پزشكان فوق تخصصي را پزشكان زن تشكيل مي‌دهند.

 

وي خاطرنشان كرد: استفاده از كار نيمه وقت بانوان، بازنشستگي زودتر از موعد، مرخصي زايمان و استفاده از ساعات شير تا دو سال براي زنان شاغل از تسهيلاتي بوده كه بعد از انقلاب به زنان داده شده است.

 

معاون دانشجويي و فرهنگي وزارت بهداشت گفت: مسأله‌اي كه فعاليت زنان را در نظام جمهوري اسلامي نسبت به ساير كشورها متمايز مي‌كند، اين است كه علاوه بر اين كه زنان در حوزه‌هاي علمي، فرهنگي، سياسي نقش دارند در حفظ نظام خانواده و كرامات انساني نيز مؤثر هستند.

نظر شما