شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۳
کد خبر: ۳۲۷۹۰
|
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۴
نمايش «فاوست» در جشنواره تئاتر فجر به روي صحنه مي رود؛
حميدرضا نعيمي «فاوست» را براي شركت در بخش چشم انداز بيست ونهمين جشنواره تئاتر فجر آماده مي‌كند و سپس اين نمايش تا پايان ارديبهشت 90 براي اجراي عمومي بر روي صحنه خواهد ماند.

اين كارگردان در گفتگو با خبرنگارشهر گفت: نمايش «فاوست » كاري از گروه تئاتر شايا است. پيش از جشنواره تئاتر فجراين نمايش براي اجرا به تالار تئاتر شهر ارسال شد، اما متاسفانه سالن خوبي دراختيار اين نمايش قرار نگرفت.

وي در ادامه بيان كرد: تصميم گرفته شد تا اين نمايش در تالار مولوي به صحنه برود كه با تغيير مديران تئاتر شهر و ورود مديران جديد6 ماه وضعيت نابساماني برقراربود.
كارگردان «فاوست» گفت: بار ديگر اين اثر را به دبيرخانه تئاتر شهر ارائه كرديم.خوشبختانه اين نمايش براي اجرا در تالارچهارسو آماده شده كه بعد از نمايش در جشنواره تئاتر فجر اجرا عمومي آن از اسفندماه آغاز و تا ارديبهشت ادامه خواهد داشت.
وي به نحوه متفاوت اجرا اين تئاتر اشاره كرد و گفت: متاسفانه براي اجرا اين نمايش و سالني كه در نظر گرفته شده بود، من و شوراي نظارت به توافق نرسيده بوديم. مسئله اصلي واقعا اجرا اين تئاتر در سالن و امكانات مناسب بود. تالار چهارسو از امكانات مورد نياز اين اجرا برخوردار است.

وي در ادامه عنوان كرد:نمايش فاوست اقتباسي از شاهكار گوته نمايشنامه نويس آلماني است كه پس از تصويب شوراي نظارت وارزشيابي مركز هنرهاي نمايشي براي شركت در بخش چشم‌انداز جشنواره بيست و نهم تئاترفجر پذيرفته شده است.
نعيمي به حضور بازيگران اين تئاتراشاره كرد و گفت:ايوب آقاخاني، بهناز نازي، فروغ قجابلگي، خسرو شهراز، يعقوب صباحي، عليرضا طهماسبي، مهردادخاني، محسن حسين قلي پور، حميدرضا نعيمي و يوسف رستمي از جمله بازيگران اين اثرهستند كه رضا مهدي زاده، پريدخت عابدين نژاد، ميلاد ميرنبي، محمودرضا رحيمي و نورالدين حيدري به ترتيب به عنوان طراح صحنه، طراح لباس،آهنگساز، مشاور و دستيار كارگردان در اين نمايش حضور دارند.

وي در ادامه بيان كزد: اين اثر اقتباسي از شاهكار گوته است كه در اين جشنواره دو اثر ديگر از گوته از كشورهاي آلمان و سوئيس به اجرا گذاشته خواهد شد. خوشحالم كه ايران هم با اثري از گوته در كنار اين كشورها به رقابت خواهد پرداخت.

نعيمي درباره نمايش فاوست گفت: داستانآن در واقع بر اساس همان قصه اي است كه مخاطبان در اصل اثر مطالعه كرده‌اند و روايتگر دانشمندي منزوي است كه با شيطان (مفيستو) قرارداد مي‌بندد كه در يك مقطعزماني براي ساختن جهان، همه قدرتهايي را كه لازم است، در اختيار داشته باشد و درمقابل، در پايان اين موعد زماني بايد روح خود را به او تسليم كند.
وي درباره بازي بهناز نازي عنوان كرد: بهناز نازي علاوه بر بازيگر اين نمايش نيز مشاور بازي خود من و كنترل كننده امور اين نمايش در اجرا است كه من خوشحالم در كنار اين دوست قديمي گروه تئاتر شايا بهره مي‌برم.


از گروه تئاتر شايا، نمايش‌هايي ازجمله شاه لير، صبحانه براي ايكاروس، كالون، آژاكس، و مكبث به صحنه رفته است.

نظر شما