يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۲
کد خبر: ۳۲۸۷۶
|
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۳
رييس سازمان نظام‌پزشكي با بيان اين كه برخي معتقدند مي‌توان نظام شبكه بهداشتي كه در سال 53 پايه‌ريزي شد را با اصلاحاتي به اجرا درآورد، اين طرز تفكر را چندان صحيح ندانست و تأكيد كرد: لازم است ساختار جديدي را براي نظام سلامت تعريف كنيم و پيامد اين كار اصلاح بودجه نظام سلامت است.

به گزارش "شهر"، دكتر شهاب‌الدين صدر در همايش پزشك خانواده و نظام ارجاع افزود: به علت تناسب نداشتن شبكه بهداشت با وضعيت كنوني، اين اعتقاد وجود دارد كه هرچه بودجه به نظام سلامت كشور تزريق شود كافي نيست، بنابراين ساختار مديريتي بايد اصلاح شود تا نظام سلامت كارآمد شود.

 

صدر نظام ارجاع را يك اصل صحيح براي نظام سلامت برشمرد و اظهار كرد: بايد اصلاحات لازم درباره آن انجام شود تا موجب ارتقاي شاخص‌هاي سلامت شود.

 

وي با اشاره به اختصاص 10 درصد از درآمد ناشي از اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها به حوزه سلامت بر ضرورت تصحيح ساختار نظام سلامت تأكيد كرد و افزود: تنها در اين صورت مي‌توان از بودجه اختصاص يافته از محل هدفمند كردن يارانه‌ها بدرستي استفاده كرد تا شاخص‌هاي نظام سلامت ارتقا يابد.

 

صدر با بيان اين كه اجراي موثر طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع نيازمند فرهنگسازي است، گفت: بايد در اين زمينه اطلاع رساني مناسب به مردم صورت گيرد و آموزش‌هاي لازم به آنان داده شود تا مردم از اين طرح اطلاعات كافي بدست آورند.

 

رييس سازمان نظام پزشكي افزود: پزشك خانواده‌ و نظام ارجاع يكي از موضوعات مهم در نظام سلامت كشور است و يكي از طرح‌ها و قوانين بسيار خوبي محسوب مي‌شود كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي در حال اجرا شدن است و قرار است از سال آينده در شهرهاي زير 100 هزار نفر اجرا شود.

 

وي با بيان اين كه سلامت يكي از مهمترين موضوعات در جوامع مختلف است، اظهار كرد: در اين حوزه بايد سرمايه‌گذاري‌هاي لازم انجام شود و جزو پنج اولويت اول كشور قرار گيرد. البته پس از پيروزي انقلاب اسلامي، دستاوردهاي زيادي در اين حوزه داشته‌ايم كه ارتقاي شاخص‌هاي بهداشت و درمان مانند افزايش اميد به زندگي، كاهش مرگ و مير نوزادان، كودكان زير يكسال، كودكان زير پنج سال و زنان باردار و پوشش واكسيناسيون از جمله آن‌ها است.

 

به گفته صدر، در سال 57 حدود 20 درصد كودكان زير پنج سال واكسينه مي‌شدند، اما در حال حاضر اين رقم به بيش از 96 درصد افزايش يافته است. در سال 57 ، 25 درصد مردم به آب آشاميدني سالم دسترسي داشتند، اما اكنون اين رقم به 95 درصد رسيده است.

 

وي با بيان اين كه دايره حوزه سلامت بسيار گسترده شده و مطالبات مردم افزايش يافته است اما همگام با افزايش جمعيت جامعه پزشكي و جمعيت كشور و توسعه خدمات حوزه سلامت، اعتبارات حوزه سلامت افزايش پيدا نكرده است، تصريح كرد:‌ در نتيجه اين اعتبارات پاسخگوي نياز كشور نيست و همين امر باعث بروز مشكلاتي شده است وگرنه كمبود پزشك در ايران نداريم چرا كه 110 هزار پزشك در ايران فعاليت مي‌كنند كه 80 هزار پزشك عمومي هستند.

نظر شما