يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۴۳
کد خبر: ۳۲۹۴۴
|
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۲
حسيني در نشست خبري موزه ملک خبر داد
مدير عامل موسسه کتابخانه و موزه ملي ملک، از رونمايي چهار کتاب «قصيده برده بوصيري»، «کنز ملک»، «کتابشناسي حضرت رسول(ص)» و «نمايه مطبوعات ملک» و همچنين سخنراني دکتر غلامحسين ديناني در جشن ميلاد حضرت محمد (ص) در اين موزه خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهر، سيدمجتبي حسيني در ابتداي نشست خبري اين موزه که صبح امروز يکشنبه 24 بهمن‌‌ماه در محل اين موزه برگزار شد، با ارائه توضيحاتي درباره موزه ملک و وقف‌نامه حاج حسين ملک، درباره برنامه‌هاي اين موسسه براي جشن ميلاد حضرت محمد و همچنين برنامه‌هاي آتي موزه توضيح داد: کتاب «قصيده برده بوصيري» که در جشن مذکور رونمايي مي‌شود، شامل قصيده‌اي 162 بيتي از برده بوصيري شاعر مصري قرن هفتم هجري است که در نعت حضرت محمد(ص) سروده شده است.

وي ادامه داد: اين کتاب که به خط علاء‌الدين تبريزي کتابت شده است، به‌صورت نفيس و با شباهت بسيار با نمونه اصلي در حال توليد است و در روز ميلاد رسول اکرم (ص) رونمايي خواهد شد. کتاب «گنج ملک» نيز شامل منتخبي از آثار هنري موجود در کتابخانه و موزه ملي ملک است که آثار دوران اسلامي موزه از جمله قرآن‌هاي نفيس و شاهکارهاي ادبي موجود در موزه را در بر خواهد داشت.

حسيني گفت: دو کتاب «کتابشناسي حضرت رسول(ص)» و «نمايه مطبوعات ملک» نيز با تيراژ محدود، در اختيار کتابخانه‌‌هاي عمومي و نهادهاي فرهنگي قرار مي‌گيرد. در اين روز همچنين بانک اطلاعات کتابخانه و موزه ملي ملک رونمايي مي‌شود. همچنين نمايشگاهي از آثار هنري دوران اسلامي موزه ملک و نمايشگاهي نيز از گزيده کتاب‌هاي کتابخانه ملک، برگزار خواهد شد.

وي همچنين به ارائه گزارشي از عملکرد موسسه کتابخانه و موزه ملي ملک دردو سال و نيم گذشته پرداخت و با اشاره به پانزده سال عمر عمارت اين موزه و کتابخانه، اظهار داشت: اين ساختمان با مشکلات بسياري از جمله قرارگرفتن مخازن در طبقات 4 و 5و 6 و کمبود تعداد آسانسور مواجه است. به‌منظور رفع اين مشکلات و حفظ و نگهداري آثار موجود در موزه و کتابخانه، طرح «اصلاح وضعيت معماري کتابخانه و موزه ملي کلک» برنامه‌ريزي شده است که رفع نواقص، استانداردسازي و روزآمدسازي از مهم‌ترين اهداف آن بوده است.

حسيني گفت: در حال حاضر 1070 متر مربع فضاي موزه‌اي در اين ساختمان موجود است که با اتمام اين طرح، به 2200 متر مربع خواهد رسيد. همچنين فضاي خدماتي اين ساختمان 360 متر مربع است که تبديل به 1500 مترمربع خواهد شد.

وي افزود: همچنين خدمات کتابخانه و موزه ملي ملک نيز با برگزاري 12 نمايشگاه در داخل، 18 نمايشگاه در خارج از موسسه و 30 نمايشگاه در شهرستان‌هاي کشور در يک‌سال گذشته و همچنين گسترش منايع موزه با خريد 100 ميليون توماني کتاب‌هاي چاپ سنگي، نسخ خطي و لوح فشرده گسترش يافته است.

حسيني همچنين در اين نشست خبري از افتتاح کتابخانه برخط ملک و افتتاح موزه مجازي کمال‌الملک طي دوهفته آينده در وب‌سايت موسسه، افتتاح تالار «کمال‌الملک و خانواده غفاري» و تالار «هنرهاي تزئيني» در 6 ماه آينده، انتشار کتابشناسي آثار مرتبط با امام علي(ع)، ساماندهي کتابخانه ديجيتال ملک، انتشار کتابشناسي هنر، ساماندهي کتابخانه تخصصي هنر اسلامي طي برنامه‌اي 5 ساله، انتشار کتابشناسي سياحان و برگزاري هم‌انديشي «حفاظت پيش‌گيرانه» خبر داد.

سيد محسن هاشمي معاون فرهنگي هنري موسسه ملک نيز در اين نشست خبري تفاوت کتابخانه برخط و کتابخانه ديجيتال ملک را توضيح داده و اظهار داشت: فلسفه کتابخانه برخط، جستجو بدون مراجعه به برگه‌دان سنتي است؛ اما کتابخانه ديجيتال ملک که همزمان با ميلاد امام رضا(ع) در مهرماه آينده افتتاح مي‌شود، با 1500 جلد نسخه‌ خطي، 500 جلد کتاب چاپي مربوط به پيش از سال 1320 هجري شمسي و 300 شماره از نشريات دوران مشروطيت، به‌‌صورت آنلاين در دسترس اعضاي کتابخانه ملک قرار خواهد گرفت. نشست خبري موسسه کتابخانه و موزه ملي ملک، صبح امروز يکشنبه 24 بهمن‌‌ماه برگزار شد.

نظر شما