سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۰۷
کد خبر: ۳۲۹۸۶
|
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۰
استاد ادبيات و زبان فارسي دانشگاه آزاد و تربيت معلم با ضروري دانستن پيوند ميان جشنواره شعر فجر و دانشکده‌هاي ادبيات کشور، اين تعامل را موجب تقويت شعر فارسي دانست.

به گزارش شهر، حسن محتشم – پژوهش‌گر و استاد زبان و ادبيات فارسي- به ستاد اطلاع‌رساني پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر گفت: يکي از انتقاداتي که غالبا به دانشگاه‌ها وارد مي‌شود، کم توجهي آنها به جريانات ادبي معاصر است.

 

وي اضافه کرد: صرف نظر از دلايل اين کم‌توجهي که به گمان من تا حدود زيادي قابل توجيه است، مي‌توان سياست‌هاي فرهنگي را به گونه‌اي سامان بخشيد که بدنه دانشگاهي کشور نيز از آن منتفع شوند.

 

محتشم برگزاري جشنواره شعر فجر را اقدامي مفيد در جهت آسيب‌شناسي شعر معاصر دانست و تاکيد کرد: به طور قطع مسئولان در مسير اين آسيب‌شناسي بي‌نياز از توامندي‌هاي جامعه پژوهشي و دانشگاهي کشور نيستند، پس چه بهتر که هر چه زودتر اين پيوند خجسته برقرار شود.

 

مولف کتاب «ضرب المثل‌ها و ريشه‌هاي باستاني آن» همچنين يادآور شد: من چندي پيش با ارائه مقاله‌اي در يکي از نشريات دانشگاهي خواستار حضور شاعران نام‌آور در دانشگاه‌ها براي تدريس دو واحد ادبيات معاصر شدم و چه بهتر که اين شاعران از سوي جشنواره‌اي نظير شعر فجر به وزارت علوم معرفي شوند.

 

 

نصرالله شفيعي:

جشنواره شعر فجر مي‌تواند فضاي ادبي منطقه را متحول کند

مديرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان بوشهر با اشاره به توانمندي بالاي شاعران انقلاب گفت: جشنواره بين‌المللي شعر فجر مي‌تواند فضاي ادبي منطقه را متحول کند.

نصرالله شفيعي ادامه داد: يکي از ارزنده‌ترين اقدامات فرهنگي در سال‌هاي اخير تاسيس اين جشنواره بوده است که خوشبختانه برکات زيادي هم در پي داشته است.

وي شناسايي استعدادهاي ادبي در سطح کشور را يکي از عمده‌ترين برکات برگزاري اين جشنواره دانست و يادآور شد: نيروهاي ادبي توانمندي در سراسر استان‌هاي کشور وجود دارند که متاسفانه هنوز شناسايي و شناسانده نشده‌اند و اين براي کليت فرهنگي ما آسيب‌زا است.

وي با تاکيد بر ضرورت تقويت بخش استاني جشنواره شعر فجر يادآور شد: اتخاذ رويکرد غير رقابتي در سطح استان‌ها اگرچه موجب بروز و ظهور شاعران علاقه‌مند بيشتري مي‌شود، اما بايد سياست‌گذاري‌ها را در جهتي سوق داد که استعدادهاي خفته نيز فرصت شکوفا شدن داشته باشند.

مديرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان بوشهر در پايان خاطرنشان کرد: خوشبختانه شعر انقلاب در مرحله‌اي از دوران رشد خود قرار دارد که مي‌تواند به عنوان الگويي برتر در سطح کشورهاي فارسي زبان منطقه مطرح شود، اما اين نيازمند تقويت سويه بين‌المللي جشنواره شعر فجر است که اميدوارم مسئولان نسبت به آن اهتمام بورزند.

 

 

 

قادر طراوت‌پور:

جشنواره شعر فجر توجه بيشتري به بخش کلاسيک داشته باشد

يک شاعر آييني و دفاع مقدس تعداد شاعران فعال در حوزه شعر کلاسيک را بيشتر از ساير حوزه‌ها دانست و گفت: جشنواره شعر فجر بايد به اين گروه از شاعران توجه بيشتري داشته باشد.

قادر طراوت‌پور ادامه داد: بدون شک برگزاري جشنواره‌هاي ادبي در روند رو به رشد ادبيات کشور موثر است و مي‌تواند آثار مطلوبي بر جاي بگذارد، اما اين مهم نيازمند برنامه‌ريزي‌هاي کارشناسي شده است.

وي با اشاره به جشنواره‌هاي استاني شعر فجر متذکر شد: آنچه تاکنون شاهد بوده‌ايم پاسخگوي نيازهاي تمام شاعران نيست و بايد سياست‌گذاري‌ها به سمت مشارکت بيشتر شاعران سوق داده شود.

وي توجه جشنواره شعر فجر به گونه‌هاي مختلف شعري را مطلوب ارزيابي کرد و ادامه داد: به اعتقاد من بهتر است در دو بخش شعر کلاسيک و نو که طبعا شاعران بيشتري در آن مشارکت دارند، تعداد برگزيدگان افزايش پيدا کند.

شاعر برگزيده جشنواره شعر فجر در ادامه يادآور شد: اگر چه حوزه ترانه و شعر کودک و نوجوان بخش مهمي از ادبيات امروز ما را به خود اختصاص داده‌اند، اما سهم و وزن آنها در قياس با ساير گونه‌هاي شعري کمتر است و بايد اين مساله مدّ نظر قرار بگيرد.

طراوت‌پور در پايان نظرخواهي و نظرسنجي از شاعران را شيوه مطمئني براي رسيدن به نتايج مطلوب دانست و خاطرنشان کرد: دعوت از شاعران پيشکسوت و دلسوزان ادبيات انقلاب مي‌تواند در ارتقاء جايگاه شعر کشور موثر باشد.

 

 

 

 

عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي

جشنواره شعر فجر اقدامي در جهت تثبيت ارزش‌هاي انقلاب است

سيدکاظم حجازي برگزاري جشنواره شعر فجر را اقدامي در جهت تثبيت ارزش‌هاي انقلاب و دفاع مقدس دانست.

عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي به ستاد اطلاع‌رساني پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر گفت: با نگاهي گذرا به کارنامه هنر در دوران انقلاب در مي‌يابيم که سهم شعر بيش از ساير هنرهاست، اما به رغم اين اهميت و گستردگي تاکنون نگاه عميقي به اين موضوع نشده بود.

وي با اشاره به نقش پيام‌رساني شعر در جامعه متذکر شد: به طور کلي جامعه ما الفت ديرينه‌اي با شعر دارد و هر چه يک پيام از ساختار هنري منسجم‌تري برخوردار باشد، مردم ارتباط بهتري با آن برقرار مي‌کنند.

حجازي با اشاره به جلسات ساليانه شاعران با مقام معظم رهبري تصريح کرد: در سال‌هاي طولاني پس از انقلاب که تقريبا هيچ روند منظم و فراگيري براي حمايت از شاعران وجود نداشت، مقام معظم رهبري به تنهايي اين وظيفه را بر دوش مي‌کشيدند و به تشويق و ترغيب اهالي شعر و به خصوص نسل جوان مي‌پرداختند.

وي از جشنواره شعر فجر به عنوان يک حرکت جدي در راستاي عمق بخشي به شعر اصيل ياد کرد و توضيح داد: ارائه ارزش‌هاي انقلاب در قالب‌هاي هنرمندانه و با ساخت و پرداختي شاعرانه مي‌تواند در جذب بيشتر جوانان موثر باشد.

نماينده مردم همدان در مجلس شوراي اسلامي از مسئولان برگزاري جشنواره شعر فجر خواست که با پرداختن به جنبه محتوايي کار از تشريفات کم‌ثمر و ويتريني بکاهند.

حجازي در پايان خاطرنشان کرد: خوشبختانه جهت‌گيري کلي اين جشنواره به سمتي است که هر ساله رو به تکامل مي‌گذارد و چنانچه تقويت بُعد تئوريک و آموزشي نيز در دستور کار مسئولان قرار بگيرد، شاهد تحولي اساسي در نحوه فعاليت و ميزان اثرگذاري جشنواره شعر فجر خواهيم بود.

 

حضور دکتر محمودرضا اکرامي‌فر در همايش شعر فجر استان فارس

 بخش استاني پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر با حضور دکتر محمودرضا اکرامي‌فر و سجاد عزيزي‌آرام در شهرستان شيراز استان فارس به کار خود پايان مي‌دهد.

در اين مراسم که با حضور امام جمعه و جمعي از مقامات استان فارس برگزار مي‌شود، 20 تن از شاعران به شعرخواني مي‌پردازند.

تجليل از شاعران پيشکسوت استان و ناشران فعال در زمينه انتشار کتاب‌هايي با موضوع شعر انقلاب و دفاع مقدس از ديگر برنامه‌هاي اين مراسم است که با حضور دبير علمي پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر برگزار مي‌شود.

مراسم افتتاحيه پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر هفتم اسفند در تالار شريعت‌زاده کتابخانه ملي برگزار مي‌شود.

جواد جعفري‌نسب:

اولويت جشنواره شعر فجر كشف بهترين شاعران شهرستاني باشد

جواد جعفري‌نسب با اشاره به تاثير بخش استاني جشنواره شعر فجر بر روند ادبيات در کشور گفت: کشف بهترين استعدادها از ميان شاعران شهرستاني بايد در اولويت برنامه‌هاي اين جشنواره باشد.

وي بهادامه داد: به طور کلي شعر نيازمند مخاطب است و در ارتباط با آن تعريف مي‌شود و مخاطبان آگاه سهم مهمي در ارتقاء شعر دارند.

سراينده «تو مثل سيب تکامل» برگزاري جشنواره شعر فجر را از اين حيث که به مخاطبان آگاه در حوزه ادبيات دامن مي‌زند، در خور ستايش دانست.

جعفري‌نسب همچنين تصريح کرد: شعر شهرستان‌ها به رغم قوت و توانمندي بالايي که دارند کمتر مورد توجه واقع مي‌شوند و اين مي‌تواند به ادبيات ما لطمه بزند.

وي از مسئولان برگزاري جشنواره شعر فجر خواست که دو بخش ملي و بين‌المللي جشنواره را توامان با يکديگر در نظر داشته باشند و براي ارتقاء شعر در استان‌هاي مختلف کشور برنامه‌ريزي کنند.

اين شاعر در پايان ابراز اميدواري کرد که با استفاده از استعداد بالاي شعر در جذب مخاطبان عام، ارزش‌هاي انقلاب در سطحي گسترده با زبان و بياني هنرمندانه منتشر شود.

با حضور يوسفعلي ميرشکاک و علي موسوي گرمارودي

همايش استاني جشنواره شعر فجر در تهران برگزار مي‌شود

 بخش استاني پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر در تاريخ يكم اسفند با حضور دکتر علي موسوي گرمارودي و يوسفعلي ميرشکاک در تهران به کار خود پايان مي‌دهد.

در اين مراسم که با حضور جمعي از مقامات فرهنگي کشور برگزار مي‌شود، علاوه بر شعرخواني دکتر علي موسوي گرمارودي و يوسفعلي ميرشکاک، 20 شاعر ديگر نيز شعرخواني خواهند داشت.

رحيم زريان و کامران شرفشاهي از جمله ديگر شاعران حاضر در اين مراسم هستند که به نمايندگي از شاعران استان تهران در مراسم افتتاحيه جشنواره که در تاريخ هفتم اسفند در تالار شريعت‌زاده کتابخانه ملي برگزار مي‌شود، حاضر خواهند بود.

اجراي موسيقي زنده و پخش کليپ از جمله برنامه‌هاي جنبي اين مراسم است که يکم اسفند در تالار محراب تهران برگزار مي‌شود.

 

 

 

 

 

محتشم در پايان ابراز اميدواري کرد که جشنواره شعر فجر بتواند به تقويت و تعامل ميان چهره‌ها و جريانات ادبي روز و دانشگاه‌هاي کشور منجر شود.

نظر شما