يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۵۱
کد خبر: ۳۳۰۳۲
|
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۴
معاون فرهنگي ، اجتماعي شهرداري تهران گفت: در سال آينده در 374محله تشكل‌هاي مبارزه بادخانيات راه‌اندازي خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «شهر» محمدهادي ايازي پيش ازظهرامروز-25بهمن- در مراسم افتتاح «نخستين جشنواره فرهنگي و اجتماعي شهر بدون دخانيات» که در مجتمع فرهنگي و ورزشي شيهد سليماني منطقه 18 برگزار شد، اظهارکرد: هم‌اكنون 22بوستان به‌صورت پايلوت به‌عنوان پارك عاري ازدخانيات انتخاب شده كه اميدواريم اين اقدام در همه‌پارك‌هاي تهران اجرايي شود.

 

معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران تصريح كرد: در سال آينده در 374محله تشكل‌هاي مبارزه بادخانيات راه‌اندازي خواهد شد.هم‌اكنون بخشي از فضا‌هاي تبليغاتي شهر نيز به اين موضوع اختصاص دارد و درسال آينده اين فضاها براي مبارزه با دخانيات بيشترخواهدشد.

 

براساس آمارهاي سازمان بهداشت جهاني، 17درصد از افراد كشورما سيگار و قليان استعمال مي‌كند.در حالي که در سيگار 4 هزار نوع ماده شيميايي و سم به کاررفته که 50 نوع آن سرطان‌زا است.

 

او با بيان اينکه عمده بيماري‌هاي مبتلابه انسان ها ناخواسته بوده، گفت: مبتلاشدن به بيماري‌هاي ناشي از استعمال سيگار تنها بيماري‌هايي است كه خود خواسته به وجود مي‌آيد. 25 نوع بيماري خطرناک ازجمله بيماري هاي کبد، قند، سرطان هاي مختلف، بيماري‌هايي که به جنين وارد مي‌شود و مشکل نازايي بانوان به دليل استعمال دخانيات است.

 

به گفته معاون فرهنگي ، اجتماعي شهرداري تهران، 6/14درصد از بيماري‌هاي افراد 15 تا 69 سال كشور ناشي از مصرف دخانيات است.

 

ايازي با بيان اين كه 40 درصد از کودکان و نوجوانان کشور در معرض دود افراد سيگاري قرار دارند، گفت: در جهان سالانه 5 ميليون نفر به دليل استعمال دخانيات فوت مي‌کنند که در ايران اين رقم 50 هزار نفر است.پيش‌بيني مي‌شود با روند رو به افزايش استعمال دخانيات طي 20 سال آينده اين رقم در كشور به سالانه 200 هزار نفر افزايش يابد.

 

اوتصريح کرد: به‌طور متوسط روزانه هر فرد سيگاري 6/13 نخ سيگار مي‌کشد که براين اساس 68 ميليون نخ سيگار روزانه در کشور استعمال مي‌شود که اين ميزان 9هزار ميليارد تومان خسارت در سال به اقتصاد کشور وارد مي کند.

 

معاون شهردار تهران افزود: نسبت مصرف دخانيات کشورمان به نسبت مصرف متوسط جهاني کمتر است و نسبت سرانه جهاني 32 درصد بوده که اين اختلاف به اين دليل است که در ايران تبليغ مصرف سيگار صورت نمي گيرد.

 

او ادامه داد: سالانه 300 ميليارد دلار درآمد ناشي از فروش سيگار است که 200 ميليارد دلار آن سود خالص کارخانجات توليدکننده سيگار است.

 

معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، کاهش سن استعمال سيگار در جوانان و نوجوانان را ازمسائل بسيارنگران‌كننده دراين زمينه دانست و گفت: براساس آمار 6/26 درصد از دختران و پسران در سن 13 تا 15 سال قليان و دخانيات مصرف مي‌كنند.‌

 

او افزود: سن استعمال‌كنندگان سيگار سال به سال كمتر مي‌شود به نحوي كه درحال حاضر تعداد نوجوانان و نونهالان مبتلا به سيگار روبه‌افزايش است كه اين مساله نگران كننده است.

 

 

ايازي با بيان اينکه در تهران وضعيت خوبي در مورد استعمال دخانيات نداريم، گفت: همه اين مسائل ما را در شهرداري برآن داشت که به اين موضوع به طور جدي بپردازيم و لايحه‌اي را در اين زمينه با عنوان شهر عاري از دخانيات در ابتداي سال 89 در شوراي شهر به تصويب برسانيم.

 

او ادامه داد: در اين زمينه کميته اي براي مبارزه با مصرف دخانيات به رياست مرتضي طلايي رئيس کميسيون فرهنگي شواري شهر راه اندازي شده که با مشارکت سازمان و بخش هاي مختلف شهرداري، سازمان هاي مردم نهاد اقدامات مطلوبي را براي مبارزه با استعمال دخانيات در سطح شهر به انجام مي‌رساند.

 

معاون شهردار تهران با تاکيد براينکه فرهنگ سازي در مبارزه با استعمال دخانيات مهمترين نکته اي است که بايد به طور جد به‌آن پرداخت اظهارکرد: بايد به اين باور برسيم که مصرف سيگار يک موضوع ضدارزش بوده و از امربه معروف و نهي از منکر براي مبارزه به استعمال دخانيات استفاده کرده و با اجراي برنامه‌هاي مناسب نهي از مصرف سيگار را در سطح شهر اجرايي کرد.

 

او افزود: همچنين شهرداري تهران در طي مبارزه با استعمال دخانيات کلينيک هايي را براي ترک سيگار در سطح شهر راه اندازي کرده و در اين راستا از اصناف نيز خواهش مي‌کنيم فروش سيگار را در معرض ديد افراد به انجام نرسانند و يا به نونهالان و نوجوانان سيگار نفروشند.

 

ايازي خاطرنشان‌کرد: براساس تحقيقات صورت‌گرفته مصرف استعمال سيگار در خانم‌ها نسبت به سالهاي گذشته افزايش يافته و اين افزايش در مناطق شمال شهر بيش از مناطق جنوبي بوده است.

 

او تصريح کرد: براساس آمارهاي سال 86 مصرف قليان و دخانيات در سنين 15 سال به بالا در خانم‌ها 5/5 درصد و در آقايان 6/29 درصد است. در همين سال مصرف قليان و دخانيات در سن 13 تا 15 سال 6/26 درصد اعلام شده است.

 

معاون فرهنگي واجتماعي شهرداري تهران، گفت: در همين مدت كوتاه سخنراني من در مورد سيگار و مضررات آن ، 600 نفر در دنيا و 15 نفر در کشورمان به دليل استعمال دخانيات فوت کردند.

نظر شما