دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۸
کد خبر: ۳۳۰۳۵
|
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۴
با موافقت35 نماينده با طرح تمديد قانون تسهيلات ارزي مترو؛
در حالي‌كه پس از نزديك به‌يك سال از تصويب «قانون پرداخت 2ميليارد دلار تسهيلات از صندوق ذخيره ارزي براي توسعه حمل‌ونقل ريلي وعمومي شهرها» در مجلس شوراي اسلامي گذشته و دولت از اجراي آن سرباز زده است، ظرف 24 ساعت گذشته 35 نماينده طرح تمديد اين قانون در سال1390 را امضا كرده‌اند.

مهرداد لاهوتي، عضو فراكسيون مديريت شهري مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر» در مورد آخرين وضعيت «قانون پرداخت 2ميليارد دلار تسهيلات از صندوق ذخيره ارزي براي توسعه حمل‌ونقل ريلي و عمومي شهرها» گفت: با توجه به‌اين كه مدت اين قانون تا پايان سال 1389 پيش‌بيني شده بود ولي دولت از عمل به آن خودداري كرده است، طرح تمديد اين قانون توسط نمايندگان مجلس تنظيم و امضا شده است تا در سال 1390 اجرايي شود.


او در پاسخ به اين‌ سوال كه درصورت موافقت نمايندگان با تمديد اين طرح، آيا نياز به‌تاييد شوراي نگهبان نيز دارد، تصريح كرد: نمايندگان متني را تهيه كرده‌اند تا به‌صورت استفساريه در صحن مجلس ارائه شود، با اين محتوا كه آيا امكان تمديد اين قانون براي سال آينده وجود دارد يا خير.


نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌كه تاكنون اين طرح به امضاي 35 نماينده مجلس رسيده است، افزود: روح‌الله حسينيان، الياس نادران، بيژن نوباوه، علي مطهري، پرويز سروري ومحمد كوثري گروهي از نمايندگاني هستند كه اين طرح را تاكنون امضا كرده‌اند.


او با بيان اين‌كه توسعه حمل‌ونقل عمومي با مشكلات بسياري همراه است، خاطرنشان كرد: طبق قانون 75درصد حمل‌ونقل بايد با حمل‌ونقل عمومي و 30درصد از آن با مترو صورت گيرد، در حالي‌كه تنها 6درصد از اين ميزان توسط مترو محقق شده است، از همين‌روست كه بايد حمايت بيش‌تري در اين زمينه صورت گيرد.


لاهوتي با اظهار گلايه از عدم اجراي اين قانون توسط دولت گفت: زماني‌كه محمود احمدي‌نژاد خود شهردار تهران بوده در نامه‌اي به سيد محمد خاتمي، رييس‌جمهور وقت خواستار برداشت از صندوق ذخيره ارزي شده بود، اما اكنون كه اين قضيه به صورت قانون درآمده است، از اجراي آن سرباز زده است.

نظر شما