يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۴۱
کد خبر: ۳۳۰۸۱
|
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۶
در 27 بهمن و با اجراي نمايش در تالار سنگلج
اجراي نمايش «تفنگ ميرزا رضا بر ديوار است و در پرده سوم شليک مي‌شود» به عباس جوانمرد تقديم مي‌شود.

به گزارش شهر، اين نمايش که نوشته محمد طلوعي و کار محمد اشکان‌فر در بخش برگزيده مناطق بيست و نهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر روز 27 بهمن در تماشاخانه سنگلج به صحنه مي‌رود. محمد اشکان‌فر با اعلام اين خبر افزود: عباس جوانمرد يکي از بزرگان تئاتر ايران است که از دهه سي شمسي همواره در خدمت رشد و شکوفايي تئاتر ايران بوده است.

 

وي افزود: جوانمرد بنابر خواست عبدالحسين نوشين دو متن بر اساس نوشته‌هاي صادق هدايت را با همکاري علي نصيريان براي صحنه آماده کرد که اين خود سرآغاز جدي گرفتن تئار ملي در ايران به صورت تخصصي و کارآمد بود. پس از آن گروه هنر ملي ايران را راه‌اندازي کرد که اين خود سرمنشا بسياري از اتفاق لازم براي شکل‌گيري و تکامل تئاتر ملي در ايران بوده است. او از جمله کساني است که بر پايه همين هدف براي نخستين بار آثار ارزشمندي از بهرام بيضايي، علي حاتمي، کورس سلحشور و نصرت الله نويدي و علي نصيريان را به صحنه آورد. اين خود بسياري از نويسندگان مارا بر آن داشت تا در زمينه نمايشنامه‌نويسي ايراني مشتاقانه‌تر بنويسند.

 

اشکان‌فر حمايت جدي عباس جوانمرد از جوانان و تئاتر شهرستان را يکي ديگر از مواردي دانست که باعث شده تا اجراي نمايش «تفنگ ميرزا رضا...» را به اين استاد برجسته تئاتر ايران تقديم کنند.

 

اين کارگردان که باني شکل گرفتن تئاتر در شهر آبيک هم هست در ادامه گفت: نمايش ما در تالار سنگلج اجرا مي‌شود و پيش از ان من متولد شده باشم عباس جامرد در اين تالار بهترين اجراهاي خود را پشت سر گذاشته است و بي مناسبت نيست که در کنار او نمايش خودمان را به تماشا بنشينيم و اين باعث افتخار است که جناب جوانمرد که يکي از بانيان تئاتر ملي در ايران است از دعوت ما برايديدن اين اثر پذيرفته‌اند.

 

عباس جوانمرد در سال 1308 متولد شد و از دوره ي دبيرستان به هنرپيشگي علاقه مند شد. پس از آن به دانشکده ي حقوق راه يافت. عباس جوانمرد نويسنده، کارگردان، بازيگر و پژوهشگر نامدار ايراني عمري را صرف کوشش در زمينه هاي سينما و تئاتر ايران کرده است. حضور استاد جوانمرد براي جامعه ي فرهنگي ميهن ما غنيمتي است.

 

جوانمرد معلم بسياري از بزرگان سينما تئاتر ايران بوده و هست. در حقيقت جوانمرد تاريخ گوياي نزديک به پنجاه سال هنر ملي ايران است. با انديشه ها و آثار و نوشته هاي استاد جوانمرد که برخورد کنيد، مي بينيد که دانش، تجربه و درک درست او از اوضاع هنر در ميهن ما و جهان او را به نتيجه گيريهايي رسانده است که نطفه هاي نخستين آن در سال 1334 (1955) با کمک و ياري دوستانش به پايه گذاري "گروه هنر ملي" انجاميد.

  

جــوانـمــرد در ســال ???? نمايشنامه "شهر طلايي" را منتشر مي کند و پس از آن هيچ کتابي به قلم او در تهران منتشر نشده است. تا آنکه پس از انقلاب و با مهاجرت به کانادا فرصت بيشتري براي تامل و نگارش درباره تئاتر ايران مي يابد. نتيجه تلاش هاي فکري او در سال ???? منجر به نگارش "نقدي بر يک نقد" توسط انتشارات سايبان در کانادا مي شود. "تاريخ فعاليت هاي گروه هنر ملي"، "نمايشنامه هاي کوتاه صحنه اي"، "نمايشنامه هاي تلويزيوني" و"مقالات، مصاحبه ها و نامه ها" از جمله آثار منتشر نشده اوست که در آينده انتشار آنها به وقوع خواهد پيوست.

 

همچنين «خانه نمايش» اداره تئاتر نيز توسط جوانمرد و با ايده ميدان دادن به جوان ترهاي گروه هنر ملي افتتاح شده‌است.

 

در نمايش«تفنگ ميرزا رضا بر ديوار است و در پرده سوم شليک مي‌شود» منصور صوفي، سعيد قرباني، نسرين صوفي، اويس محمدحسني، مهدي اسماعيلي، الناز جديدالسلام، امير کلهري‌پور و دانيال محمدحسني بازي مي‌کنند. ليلا فرماني (طراح صحنه)، سجاد جمالي (آهنگساز)، حامد خاکي (طراح پوستر و بروشور)، سميرا مهدوي (گريم) و دياکو خاکي و شهاب خوشخو (دستيار کارگردان) در نمايش تفنگ ميرزا رضا همکاري مي‌کنند.

نظر شما