شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۲
کد خبر: ۳۳۱۸۹
|
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۳
مولف کتاب «مردي است مي‌سرايد» با اشاره به تاثير حوزه نقد بر روند شعر کشور، افزوده شدن اين بخش به جشنواره شعر فجر را موجب اعتلاي ادبيات دانست.

به گزارش شهر، اين مترجم پيشكسوت در توضيح بيشتر گفت: اگرچه نقد ادبي ماهيتا پس از خلق ادبي صورت مي‌پذيرد، اما ترديدي نيست که هر نقد سالمي بر آثار خلّاقه پس از خود تاثير مي‌گذارد.
وي با انتقاد از وضعيت موجود آموزش دانشگاهي ادبيات در ايران يادآور شد: اساسا نقد يک عرصه علمي است که چهارچوب‌هاي روشمند و آکادميک خاص خود را دارد، در حالي که خلق ادبي و به خصوص سرودن شعر وابسته به قريحه ذاتي شاعر است و ارتباطي با دانش‌هاي رايج و رسمي ندارد.
فولادوند اضافه کرد: در شرايطي که دانشکده‌هاي ما از تربيت منتقدان خبره و کارآمد ادبيات عاجز هستند، شاعران و نويسندگان خود به اين حوزه مي‌پردازند و همين موجب ضعف ادبيات در کشور مي‌شود.
وي همچنين يادآور شد: بخش مهمي از توليدات ادبي امروز و ديروز شعر فارسي متاثر از نقدهايي است که درباره آنها نوشته شده است و همين بزرگ‌ترين دليل براي ضرورت توجه جدي‌تر مسئولان به اين حوزه در کشور است. اين مترجم با ابراز رضايت از برگزاري جشنواره شعر فجر، راه‌اندازي و تقويت حرکت‌هايي از اين دست را موجب غناي هرچه بيشتر ادبيات دانست. فولادوند در پايان خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن حوزه نقد شعر در جشنواره شعر فجر جدا از آنکه منتقدان نسبت به نقاط ضعف و قوت آثار خود آگاه مي‌شوند، زمينه براي پرورش استعدادهاي تازه در اين زمينه هم فراهم مي‌شود.

مروّجي:جشنواره شعر فجر کليت ادبيات معاصر را مورد توجه قرار دهد

حسن مروجّي با بيان اينکه ادبيات معاصر ايران عرصه گسترده‌اي است، خواستار توجه جشنواره شعر فجر به کليّت اين ادبيات شد.

اين شاعر گفت: ادبيات فارسي و به خصوص شعر در دوران اخير فراز و فرودهاي بي‌شماري را از سر گذرانده و حرکت آن قرين توفيق‌ها و شکست‌هاي متعددي بوده است.

 

وي ادامه داد: به طور مثال شعر آييني و مذهبي که به خصوص در سال‌هاي پس از انقلاب توجه زيادي به آن شد، در حال حاضر حوزه فراخي است که از سنتي‌ترين تا آوانگاردترين قالب‌هاي شعري را در بر مي‌گيرد.

 

مروجي با تاکيد بر اينکه قصد من در اينجا ارزشگذاري نيست، بلکه صرفا وضعيت موجود را تشريح مي‌کنم، يادآور شد: صرف نظر از تمامي انتقادهايي که به قالب‌هاي جديد و بعضا من در آوردي امروزي مي‌شود طيف وسيعي از شاعران به آنها اقبال نشان مي‌دهند و جشنواره شعر فجر هم بايد آنها را از قلم نيندازد.

 

سراينده «کشش‌ها و کوشش‌ها» همچنين متذکر شد: پرداختن به جنبه‌‌هاي نظري ادبيات اگرچه به طور مستقيم جزء وظايف جشنواره به شمار نمي‌آيد، اما مي‌تواند مورد توجه قرار بگيرد.

 

وي با بيان اينکه داوران براي پيشبرد کار خود ناگزير از پرداختن به مباحث تئوريک شعر هستند، پيشنهاد کرد که ضمن معرفي اعضاي هيات داوران به مردم، آنها طي نشست‌هايي ملاک‌هاي خود را به طور کامل براي مخاطبان تشريح کنند.

 

مروجي در پايان ابراز اميدواري کرد که جشنواره شعر فجر بتواند برآيند خوبي از فعاليت‌هاي سه دهه اخير پس از انقلاب به مخاطبان ارائه کند.

 

خدابخش صفادل:

جشنواره شعر فجر رويکرد محتوايي به شعر را تقويت کند

يک شاعر آييني و دفاع مقدس با انتقاد از کمرنگ شدن جنبه‌هايي معنايي در شعر از مسئولان جشنواره شعر فجر خواست که رويکردهاي محتوايي به شعر را مورد توجه قرار دهند.

 

وي گفت: کشور ما در دنيا با شاعران کم نظير و بلند مرتبه‌اي چون مولانا، حافظ و... شناخته مي‌شود و اين بيانگر جايگاه بي‌بديل شعر در ميان ماست.

 

صفادل با ابراز نگراني از کمرنگ شدن مسائل معنوي در شعر، يادآور شد: متاسفانه بخش وسيعي از شعر شاعران جوان که عمدتا در شب‌هاي شعر و مراسم و محافل ادبي ارائه مي‌شود فاقد عنصر محتواست و اين نگران کننده است.

 

وي ساختار و محتوا را دو عنصر لازم و ملزوم هم دانست و تاکيد کرد هرگاه اين دو در كنار هم نباشند، يک جاي کار دچار مشکل مي‌شود و شعر تاثيرگذاري خود را از دست مي‌دهد.

 

اين شاعر برگزاري جشنواره شعر فجر را يکي از اقدامات درخور ستايش فرهنگي دانست و متذکر شد: حضور و شعرخواني شاعران پيشکسوت و کساني که عمر خود را در راه ادبيات صرف کرده‌اند، مي‌تواند چراغ راه جوانان باشد.

 

صفادل  همچنين تصريح کرد: مسائل فرهنگي نيازمند دقت نظر و صرف وقت است و نمي‌شود يک شبه همه چيز را اصلاح کرد؛ بنابراين هنوز نمي‌توان درباره ميزان تاثير جشنواره شعر فجر قضاوت درستي داشت.

 

وي اضافه کرد: نفس توجه به شعر و ارزيابي آثار شاعران مي‌تواند موجب دلگرمي اهالي فرهنگ باشد و همين‌هاست که راه را براي جوانان باز مي‌کند.

 

صفادل در پايان عنوان کرد: شاعران جشنواره‌اي که از پديده‌هاي مذموم فرهنگي هستند تاثيري در رشد ادبيات کشور ندارند اما گريزي هم از آنها نيست و نمي‌توان به اين بهانه جلوي کار و پيشرفت جشنواره‌ها را گرفت.

 

شهاب تشکر آراني:

ترجمه‌هاي منظوم قرآن در جشنواره شعر فجر ارزيابي شوند

يک شاعر و مترجم قرآن خواستار ارزيابي ترجمه‌هاي منظوم قرآن در جشنواره بين‌المللي شعر فجر شد.

 

اين شاعر گفت: از چند سال قبل که ترجمه منظوم قرآن مورد توجه برخي مترجمان قرار گرفت تاکنون بحث‌هاي فراواني در اين زمينه صورت گرفته اما ارزيابي دقيقي از اين انتقادها نشده است.

 

تشکري‌آراني که حدود چهار سال وقت خود را صرف به‌نظم درآوردن قرآن کريم کرده است، با اشاره به اهميت کتاب آسماني در جامعه اسلامي ايران خواستار توجه بيشتر به اين عرصه شد.

 

وي اضافه کرد: در حال حاضر چندين و چند ترجمه منظوم از قرآن وجود دارد و هيچ فرد يا نهادي تاکنون به طور دقيق چند و چون و جوانب فني و ادبي آنها را بررسي نکرده است.

 

تشکري‌آراني با بيان اينکه مترجم موفق قرآن علاوه بر دارا بودن مراتب ايمان بايد با حوزه‌هاي ادبيات و کلام نيز آشنا باشد، عنوان کرد: جدا از بحث صحت ترجمه که در جاي خود در خور تامل و بررسي است، جنبه‌هاي ادبي و هنري ترجمه نيز مي‌تواند محل بحث باشد.

وي در پايان توجه به شعر انقلاب و آييني را از نقاط مثبت جشنواره شعر فجر ذکر کرد و يادآور شد: جنبه محتوايي و دروني شعر که متاسفانه جوانان امروز کمتر به آن توجه نشان مي‌دهند، بسيار اثرگذار و مهم است و به طور قطع جشنواره شعر فجر مي‌تواند در جلب توجه شاعران به اين حوزه موثر باشد.

 

 

غلامعلي آسترکي:

جشنواره شعر فجر مي‌تواند شعر شهرستان‌ها را ارتقاء دهد

يک شاعر با اشاره به ضرورت توجه به شعر شهرستان‌ها عنوان کرد: جشنواره شعر فجر مي‌تواند به ارتقاء سطح کيفي آثار شاعران شهرستاني منجر شود.

 

اين شاعر گفت: به طور کلي نبايد درباره ميزان تاثير جشنواره‌ها بر روند ادبيات غلو کرد چون کارکرد اصلي جشنواره‌ها و جوايز ادبي ترسيم وضعيت فعلي ادبيات کشور است.

 

وي با بيان اينکه اين حرف به معناي انکار نقش جريا‌ن‌ساز جشنواره‌ها نيست، يادآور شد: بحث من بر سر اين است که هيچ جشنواره‌اي در خلاء شکل نمي‌گيرد و نمي‌تواند خارج از وضعيت موجود چيز تازه‌اي خلق کند.

 

آسترکي از توجه جشنواره شعر فجر به بخش استان‌ها به عنوان يک اتفاق مثبت ياد کرد و متذکر شد: بخش عمده‌اي از ظرفيت شعر ما در خارج از مرکز رشد و گسترش يافته و عادلانه نيست که بخواهيم اين مساله را ناديده بگيريم.

 

وي اضافه کرد: توزيع عادلانه امکانات مي‌تواند به رشد ادبيات منجر شود و يکي از بديهي‌ترين ابزارهايي که بايد در اختيار شاعران شهرستاني قرار بگيرد، امکان عرضه گسترده آثار آنهاست.

 

اين شاعر گردهمايي شاعران در فضايي صميمانه و به دور از رقابت‌هاي ناسالم را عاملي براي ارتقاء ادبيات دانست و عنوان کرد: اساسا خلاقيت از طريق تماس مستمر با آثار خلاقه رشد مي‌کند و جشنواره شعر فجر مي‌تواند اين امکان بزرگ را در اختيار شاعران قرار دهد.

 

آسترکي در پايان خواستار تقويت داوري‌هاي جشنواره شعر فجر شد و ابراز اميدواري کرد که سهم ادبي تمامي شاعران در اين جشنواره لحاظ شود.

 

قدرت شباب:

شعر بلندمرتبه و توانمندترين شاخه ادبيات و هنر در کشور است

يک شاعر آييني پيشنهاد کرد که براي آشنايي و قضاوت شايسته مردم نسبت به مجموعه فعاليت‌هاي جشنواره شعر فجر، مسئولان اين همايش ملي به مردم گزارش کار ارائه کنند.

 

وي گفت: شايد اغراق نباشد اگر بگوييم که شعر بلندمرتبه‌ترين و توانمندترين شاخه ادبيات و هنر در کشور است، اما برخلاف اين همه اهميت و نفوذ، تاکنون توجه شايسته‌اي به شاعران نشده بود.

 

اين شاعر با اشاره به وضعيت معيشتي نامناسب اهالي قلم يادآور شد: متاسفانه وضعيت کتاب و کتابخواني در کشور ما رونق مناسبي ندارد و کتاب‌هايي که با شمارگان يك هزار تا سه هزار نسخه هم منتشر مي‌شوند، سال‌ها پشت ويترين کتابفروشي‌ها مي‌مانند و خاک مي‌خورند.

 

وي اضافه کرد: سامان بخشيدن به اين وضعيت نامناسب وظيفه مسئولان و سياست‌گذاران فرهنگي است و يکي از موثرترين ابزارهايي که آنها در اختيار دارند جشنواره‌ها است که اين اقدام مي‌تواند در جلب توجه مردم به ادبيات موثر باشد.

 

شباب با ابراز خرسندي از برگزاري جشنواره‌اي مختص شعر متذکر شد: تکريم فعاليت‌هاي شاعران و بها دادن به آثار آنها مي‌تواند در اقبال مردم و به خصوص جوانان به شعر موثر باشد، مشروط بر اينکه داوران با نگاه بي‌طرفانه‌اي به بررسي آثار بپردازند.

 

وي با تاکيد بر اهميت تقويت بخش داوري‌ها اظهار کرد: نتيجه و چکيده تمام فعاليت‌هاي مسئولان جشنواره شعر فجر در نحوه داوري و گزينش‌هاي آنها مشاهده مي‌شود و هر چه در اين بخش سرمايه‌گذاري شود کم است.

 

شباب در پايان خاطرنشان کرد: چنانچه تمهيداتي انديشيده شود که آثار شاعران برگزيده جشنواره شعر فجر به طرز شايسته‌اي در اختيار عموم مردم قرار بگيرد، مي‌توان آنها را با اين جشنواره همراه کرد.

 

محمدرضا فرامرزي(ساحل):

جشنواره شعر فجر به شاعران انگيزه فعاليت مي‌دهد

محمدرضا فرامرزي برگزاري جشنواره بين‌المللي شعر فجر را عاملي براي ايجاد انگيزه خلق ادبي در شاعران دانست.

 

وي گفت: صنعت شعر يکي از مباحث جدي در حوزه مسائل فرهنگي است که متاسفانه تاکنون کمتر مورد توجه بوده است.

 

به گفته اين شاعر برگزاري جشنواره شعر فجر گامي در جهت تقويت صنعت شعر در ايران به شمار مي‌آيد.

 

وي تصريح کرد: کار ادبي و خلق و توليد آثار متنوع نيازمند تشويق و حمايت مسئولان و مخاطبان است و به طور طبيعي شاعراني که کمتر مورد توجه قرار مي‌گيرند، آثار ضعيف‌تري هم به جامعه ارائه مي‌کنند.

 

فرامرزي با بيان اينکه حوزه شعر در کشور از توانمندي بالايي برخوردار است، خواستار توجه بيشتر مسئولان به اين بخش شد.

 

وي با اشاره به آثار شاعران طراز اول انقلاب از سيدحسن حسيني، قيصر امين‌پور و معدود کساني چون آنها به عنوان قله‌هايي ياد کرد که بايد به عنوان الگو از سوي مسئولان جشنواره شعر فجر به شاعران جوان معرفي و شناسانده شوند.

 

اين شاعر در ادامه يادآور شد: با برگزاري آيين اختتاميه جشنواره شعر فجر کار اين نهاد به پايان نمي‌رسد بلکه مسئولان بايد از همان زمان خودشان را براي برگزاري دوره‌هاي آتي جشنواره مهيا کنند.

 

فرامرزي در پايان با تاکيد بر ضرورت شناسايي استعدادهاي درخشان شهرستاني، خاطرنشان کرد: جواناني که در نقاطي دور از مرکز با عشق و علاقه پيگير کار شعر هستند، وقتي احساس کنند که کساني در تهران و يا ديگر مناطق کشور به کار آنها توجه مي‌کنند با انگيزه بيشتري فعاليت‌هايشان را ادامه مي‌دهند.

نظر شما