سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۵
کد خبر: ۳۳۲۰۵
|
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۱
در اختتاميه نخستين جشنواره كتابهاي نفيس و نسخ خطي/
نخستين جشنواره كتاب هاي نفيس و نسخ خطي ايران با معرفي 5 اثر برگزيده به كار خود پايان داد.

به گزارش شهر به نقل از ستاد خبري نخستين جشنواره كتاب هاي نفيس و نسخ خطي ايران؛ از ميان39 اثر رسيده، به لحاظ گرافيك ، مصحف ياقوت، به لحاظ چاپ ، شاهنامه فردوسي انتشارات يساولي و به لحاظ صحافي، قرآن كريم انتشارات کتابخانه مجلس در بخش داوري نهايي، بيشترين امتياز را به خود اختصاص دادند.


بيانيه هيئت داوران نخستين جشنواره کتاب نفيس و نسخ خطي ايران:
اولين دوره جشنواره كتابهاي نفيس و نسخ خطي با ارسال 540 اثر به دبيرخانه جشنواره به ياري دستاندركاران،ناشران و صاحبنظران حوزه نشر كتابهاي نفيس برگزار گرديد. آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره در دوره اول محدود به سال نشر نبودند و از اين رو آثار رسيده از تنوع زيادي برخوردار بود و به دليل عدم اعلام معيارهاي كتب نفيس و تعريف آن ، بسياري از آثار در مرحله اوليه داوري امتياز لازم را براي شركت در داوري نهايي بدست نياوردند.


روند داوري با توجه به تجربه مسابقات و جشنواره هاي مشابه با سبك بسيار متفاوتي برگزار گرديد و سعي شد كه هم در داوري اوليه و هم در داوري نهايي ارزيابيها به گونهاي انجام شود كه تا حد امكان، خطاهاي داوري پوشش داده شده و نظرات داوران روي يكديگر تاثير نگذارد. به همين منظور طي دو جلسه ،داوري اوليه با حضور 3 نفر كارشناس در حوزههاي گرافيك، چاپ و صحافي برگزار گرديد و آثاري كه بيش از 75% امتياز را در مجموع بدست آورده بودند به مرحله نهايي راه پيدا كردند.

در مرحله پاياني، 39 اثر برگزيده در دوره اول داوري، در 3 جلسه مستقل ارزيابي شدند كه در پايان بنابه مصوبه ستاد اجرايي جشنواره اثري که بالاترين امتياز تجميعي در بخش هاي محتوا، چاپ، گرافيک و صحافي را بدست آورده بود به عنوان برگزيده انتخاب شد. در مرحله مقدماتي از300 اثر رسيده در بخش دواوين شعر و كتب هنري 15 اثر، در بخش كتابهاي مذهبي از 105 اثر رسيده 9 اثر، در بخش كتب چاپ عكسي (كتب چاپ شده از روي نسخ خطي) از20 اثر رسيده 5 اثر و در بخش ايرانشناسي از 115 اثر رسيده 10 اثر به داوري نهايي راه يافتند.


پس از جمعبندي نتايج، از ميان39 اثر رسيده، به لحاظ گرافيك ، مصحف ياقوت، به لحاظ چاپ ، شاهنامه فردوسي انتشارات يساولي و به لحاظ صحافي، قرآن كريم انتشارات کتابخانه مجلس در بخش داوري نهايي، بيشترين امتياز را به خود اختصاص دادند. ميانگين امتياز در بخش گرافيك 6/56، در بخش چاپ 7/63 و در بخش صحافي 66 بود.همانگونه كه در روند داوري، كارشناسان نيز پيش بيني كرده بودند، گرافيك آثار رسيده در حد انتظار نبود و فقط چند اثر از نظر گرافيكي قابل توجه بودند.

در بخش صحافي نيز عليرغم ظاهر بسيار نفيس در آثار ارسالي اشكالاتي در آثار مشاهده شد كه از مهمترين آنها مي توان به دوام صحافي، نحوه صحافي و عدم استفاده از مواد مرغوب در صحافي اشاره كرد.

در چاپ نيز با وجود ماشين آلات به روز و امكانات سخت افزاري لازم براي توليد اثر نفيس نحوه باز توليد رنگ، مشكلات استفاده از رنگهاي متاليك و عدم استفاده درست از امكانات چاپ و تكنيك رنگ از نكات بارز در عدم كسب امتياز بسياري از آثار بود.

ستاد اجرايي جشنواره پس از پايان جشنواره علاوه بر ارسال كارنامه ناشران براي 39 اثر رسيده به بخش پاياني، معيارهاي داوري را در سايت جشنواره اعلام و از نظرات دستاندركاران و كارشناسان براي دوره بعدي جشنواره به منظور ارتقاء سطح كتب نفيس و ارزيابي بهتر آنها استفاده خواهد نمود.نهايتا،كميته داوري كتابهاي ذيل را در 5 بخش شايسته تقدير و دريافت تنديس جشنواره دانست.

بخش كتب مذهبي:
ضمن تقدير از كتاب نهج البلاغه ( جلد چرم در قطع رحلي سال نشر 1389 ) چاپ انتشارات زرين و سيمين
تنديس جشنواره به كتاب قرآن ريحان (خوشنويس بهرام سالكي با جلد و جعبه چرم در قطع سلطاني)چاپ انتشارات مبلغان اهدا مي شود.

بخش كتب هنري:
ضمن تقدير از كتاب محمود فرشچيان ( جلدچرم در قطع سلطاني سال نشر 1387) چاپ انتشارات خانه فرهنگ و هنر گويا

نظر شما