شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۱
کد خبر: ۳۳۲۱۹
|
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۶
مراسم نکوداشت مرحوم معصومه سيحون و مرحوم پرويز ملکي، دو گالري‌دار پيش‌کسوت، عصر ديروز چهارشنبه 27 بهمن‌‌ماه همراه با چهارمين دوره انتخاب نگارخانه‌داران برتر سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در سينما گالري پرديس ملت برگزار شد. پرويز کلانتري در اين مراسم بدنه اصلي نقاشي معاصر ايران را در تاريخ گالري سيحون دانست.

به گزارش خبرنگار شهر، کلانتري در اين مراسم اظهار داشت: متاسفانه در سرزميني زندگي مي :نيم که هيچ نسلي نتوانسته است تجربياتش را به نسل بعد منتقل کند. ولي اکنون اين فرصت پيش آمده تا از کساني چون معصومه سيحون بياموزيم. سيحون قابليت زيادي در تشخيص اثار با ارزش و ناشناخته هنري داشت و هنرمنداني چون زنده‌رودي، پيل‌آرام، بهمن محصص، احصايي، سپهري و رضا مافي از گالري سيحون بيرون آمدند.

وي ادامه داد: هنرمنداني که سيحون کشف و به جامعه هنري معرفي کرد يک قبيله بودند که هيچ‌کس آن‌ها را نمي‌شناخت ولي از طريق گالري سيحون در روند مدرنيته در نقاشي ايران نقش اصلي را ايفا کردند.

وي سپس به دانشکده هنرهاي زيبا که با الگوي بوزاري تاسيس شده بود و تفاوتش با دانشکده هنرهاي تزئيني اشاره کرد و گفت: اوج بدنه مدرنيته هنر از دانشکده هنرهاي تزئيني آمد. اين دانشگاه به الگوي بوزاري کاري نداشت و ژيرار و آلن باياش با تاسيس آن نقش مهمي در پرورش هنرمندان مشهور امروزي داشتند.

کلانتري تاکيد کرد: گالري‌داري تعريف خاص خود را دارد. سيحون قابليت عجيب و غريبي در ترويج اين فرهنگ داشت. او سرمايه‌داران نوپا را وادار به خريد آثار هنري مي کرد و به آن‌ها ياد مي‌داد با پولشان چه کنند. آن چه در تاريخ گالري سيحون هست، بدنه اصلي نقاشي معاصر ايران است.
در اين مراسم همچنين مجتبي آقايي، مدير هنرهاي تجسمي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اظهار داشت: چهارسال است که اين اتفاق مبارک به اهتمام مديريت تجسمي سازمان برگزار مي‌شود. خوشبختانه اين تلاش هرچند کوچک، منجر به اين مي‌شود که نگارخانه‌ةاي سازمان در مسير ارزشيابي قرارگيرند.

وي ادامه داد: سازمان قريب به 30 نگارخانه دارد و تعداد نگارخانه‌‌هاي تهران بيش از 200 نگارخانه است. ولي در اين ميان کمتر تشکلي وجود دارد که بتواند ميان نگارخانه‌ها تعاملي ايجاد کند. از طرفي کار نگارخانه‌ها هم سهل است و هم ممتنع. شايد تعريف اوليه براي نگارخانه در چرخه اقتصاد هنر، پرکننده حدفاصل توليد و ارائه و به مصرف رساندن آثار است.

آقايي افزود: نقش نگارخانه‌‌ها در رونق اقتصاد هنر که متاسفانه در اقتصاد خرد و کلان کشور ما، محلي براي ارجاع آن وجود ندارد، نقشي اساسي است. در حالي‌که اگر به اقتصاد هنر اهميت لازم داده شود، خواهيم ديد که بخش مهمي از اقتصاد را تحت تاثير قرار مي‌دهد.
وي گفت: امروز مي‌بينيم که در اکسپوها، نام هنرمندان ايراني در راس است. ولي دريغ و صدحيف که به حوزه هنرهاي تجسمي، که گستردگي بسيار زيادي در همواره تاريخ داشته و در گوشه گوشه زندگي ما رخنه‌اي بي‌بديل دارد، کمتر توجه کرده‌ايم و آن‌طور که بايد و شايد جزء دغدغه‌هاي مسئولان فرهنگي ما نبوده است.

آقايي همچنين با اشاره به برگزاري دوره‌هاي انتخاب نگارخانه‌هاي برتر سازمان و رتبه‌بندي اين نگارخانه‌‌ها، اظهار داشت: سعي کرده‌ايم نگارخانه‌‌هاي سازمان نقش کشف استعدادها را ايفا کنند و تا حدودي نيز در اين امر موفق بوده‌ايم. هنگامي مي‌توانيم يک راه با ارزش را طي کنيم که دائما خود را ارزيابي و ارزشيابي کنيم.

وي ادامه داد: ارزيابي پيوسته نگارخانه‌هاي سازمان با سه مولف «مديريت»، «ارتباط با هنرمندان جامعه» و «محتواي برنامهةاي هر نگارخانه»‌ برنامه‌ريزي شده است. امسال به‌جز اين برنامه مفتخريم که ميزبان نکوداشت دو تن از پيشکسوتان نگارخانه‌داري در تهران باشيم. نگارخانه‌داراني که بيپ از سه دهه از عمر خود را صرف اين کار کرده‌اند آن هم در زماني که اين فعاليت چندان مورد توجه نبوده است.

آقايي همچنين از ايجاد مجمع نگارخانه‌داران در سال آينده خبر داد و گفت: اطمينان دام تشکيل اين مجمع مي‌تواند کمک زيادي به بهره بردن از پتانسيل‌هاي سطح شهر و ارتباط با نگارخانه‌هاي شهر کند.

در ادامه مراسم بزرگ‌نيا، رييس باغ موزه هنر به نمايندگي از محمد سادات اخوي معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به سخنراني پرداخت. وي اظهار داشت: بهانه حضور من پيام و سلام جناب سادات اخوي بود. ترديد ندارم که همه هنرمندان ما به اين امر اعتراف دارند که بخش قابل توجهي از هنر و هنرمند معاصر ايراني در داخل و خارج از کشو مرهون زحمات نگارخانه‌‌هاي کشور است.

وي سپس به فاصله‌اي که يبين هنر و مردم وجود دارد اشاره کرد و گفت: ما بايد بيش از اين تلاش کنيم. خوشحالم که اين جزء آرمان‌ها و اهداف شهرداري تهران است و تلاش فراواني در اعتلاي دانش بصري شهروندان صورت مي‌گيرد؛ ولبي بايد بيش از اين‌ها در جمع هنرمندان حاضر شويم.

بزرگ‌نيا گفت: اميدوارم اين فرهنگ‌سازي شکل بگيرد و مردم بيش از پيش با آثار هنري ارتباط برقرار کنند تا به تدريج بر لطافت روح شهروندان افزوده شود. تهران امروز شهر خشني است و هنر بهترين وسيله براي لطافت روح است.

در انتهاي اين مراسم لوح‌هاي تقدير توسط آقايي، بزرگ‌نيا، کلانتري و ناصر پلنگي به هنگامه معمري مدير گالري هما به نمايندگي مرحوم پرويز ملکي و نادر سيحون پسر معصومه سيحون و نماينده گالري سيحون اهدا شد.


همچنين برگزيدگان قابل تقدير نگارخانه‌داران سازمان شامل علي‌اصغر عبدلي، مژگان طريقي، بهارک نوروزي، نجمه مجتهدي و شيوا زيودار لوح تقدير دريافت کردند. در ادامه از جمع نگارخانه ةاي درجه يک سازملان فرهنگي هنري شهرداري، نگارخانه فرهنگسراي بهمن به مديريت اکرم هادي و نگارخانه فرهنگسراي ارسباران به مديريت سناز آرين‌فر رتبه سوم، نگارخانه فرهنگسزراي شفق به مديريت مريم زنجان‌پور رتبه دوم و نگارخانه پرديس ملت به مديريت فرناز محمدي و نگارخانه خانه کاريکاتور به مديريت مريم فخاري، نشترکا رتبه اول اين دوره را از آن خود کردند.

مراسم نکوداشت مرحوم معصومه سيحون و مرحوم پرويز ملکي، دو گالري‌دار پيش‌کسوت، عصر ديروز چهارشنبه 27 بهمن‌‌ماه همراه با چهارمين دوره انتخاب نگارخانه‌داران برتر سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با حضور مجتبي آقايي، بزرگ‌نيا، پرويز کلانتري، ناصر پلنگية نادر سيحون،‌هنگامه معمري و جمعي از نگارخانه‌داران سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در سينما گالري پرديس ملت برگزار شد.

نظر شما