به گزارش شهر،«احمد ضابطي جهرمي» استاد دانشگاه، پژوهشگر و کارگردان سينماي مستند ضمن بيان اين جمله كه اظهارنظرهاي فاقد پشتوانه پژوهشي، اعتباري ندارد،عنوان كرد:ميزان اثرگذاري اين جشنواره پُرمخاطب، مستلزم يک تحقيق ميداني است. يعني ما بايد با مطالعه موردي و بررسي فيلم به فيلم، شخصيت به شخصيت و دوره به دوره، پيش برويم تا برايمان مشخص شود اين جشنواره در مقياس خود، چه تاثيري بر كليت سينماي مستند و جامعه داشته است.
مترجم کتاب «تاريخ سينماي مستند جهان» در بخش ديگري از سخنان خود، نسل نو مستندساز ايراني كه حضور چشمگيري نيز در سومين دوره جشنواره «سينماحقيقت» داشتند را مستقلتر از اسلاف خود توصيف کرد و اظهار داشت:درباره نسل نو مستندسازان ايراني بايد بگويم كه وجود تکنولوژي ويدئو و راحتتر شدن ساخت فيلم موجب شده تا اين نسل نو، مستقل تر از قبل عمل کنند و ايدههايشان شخصيتر شود. امروز با خيال راحت ميشود ادعا کرد ايدهها و اجراها در اين فيلمها، دقيقا و کاملا متعلق به شخص فيلمساز است و مستندسازان جوان امروز، با توجه به امکاناتي که در اختيار دارند، دقيقا آنچه که خود ميخواهند را به تصوير ميکشند.
ضابطي جهرمي تصريح كرد:امروزه فيلمسازان جوان ما بسيار مستقل هستند. خودشان ايدهسازي کرده و اين ايدهها را اجرا مي کنند. در ضمن ديگر مثل گذشته خيلي درگير بازار داخلي نيستند و در واقع ديگر مشکل عرضه كار خود را ندارند. امروزه اگر فردي، يک دوربين ديجيتال و يک سيستم تدوين کامپيوتري در اختيار داشته باشد، يک واحد کامل توليد فيلم را دارا است. ضمن اينكه ديگر مديريت تبليغات هم دست خود مستندساز است. او ميتواند فيلم خود را در وبلاگش معرفي کند و دغدغه تبليغات هم نداشته باشد.
اين مستندساز قديمي در پايان سخنان خود، نفس حقيقت را راز ماندگاري و محبوبيت سينماي مستند عنوان کرد و گفت:راز محبوبيت سينماي مستند، در ارائه حقيقت زندگي و نمايش واقعي آن چيزي است که در پيرامون انسانها اتفاق ميافتد. کارکرد سينماي مستند اين است که تصويري واقع بينانه، منصفانه و بدون غرض از زندگي به ما نشان دهد و در صورت تحقق اين اصل، هرکسي در اين آينه، تصويري از زندگي و حقيقت وجودي خويش و جامعه را مشاهده ميکند.