دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۳
کد خبر: ۳۳۲۵۶
|
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۴
يادداشتي از معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران/
کمک به سينما و هنرمندان همچنين گسترش و فراهم‌کردن زمينه استفاده شهروندان از محيط‌هاي سينمايي مناسب يک تکليف اساسي براي مديريت فرهنگي شهر است.

به گزارش شهر، سيدمحمدهادي ايازي معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران باتوجه به زمينه فعاليت اين معاونت در دو حوزه فرهنگي و اجتماعي، در يادداشتي به يكي از موضوعات بسيارمهم فرهنگي و يكي از مهمترين معضلات اجتماعي كنوني پايتخت پرداخته است كه بخش اول آن مربوط به گسترش محيط‌هاي سينمايي و بخش دوم درارتباط با معضل مصرف دخانيات است.

متن كامل اين يادداشت به اين شرح است:

 

1 - جشنواره فيلم فجر يک رويداد مهم هنري در کشور است. اهالي سينما، اصحاب رسانه، نويسندگان، اهل فرهنگ، دانشجويان، اقشار و طبقات و گروه‌هاي سني مختلف تا همکاران ما در مجموعه مديريت شهري به تکاپو مي‌افتند که حداکثر بهره را از اين فرصت اکران متمرکز توليدات يکسال سينماي ايران ببرند.

 

اين تکاپو و درخواست‌ها بسيار ارزنده است و نشان از نشاط و ذوق عمومي دارد اما امکانات و ظرفيت سينمايي پايتخت قطعا نمي‌تواند پاسخگوي اين مطالبات باشد. يکي از دلايل ورود مديريت فرهنگي شهر به جشنواره فيلم فجر، به‌صورت گسترده، فراهم کردن زمينه مشارکت بيشتر شهروندان در اين جشنواره بود. در همين ايام با همت مضاعف همکاران ما در مديريت فرهنگي شهر تلاش شد تا مجتمع سينمايي راگا در جنوب شهر و در منطقه 20 آماده‌سازي‌ شود و در اختيار اين جشنواره قرار گيرد.

مجموعه‌ها و پرديس‌هاي سينمايي مديريت شهري با ظرفيت و تعداد صندلي قابل توجه در اختيار جشنواره قرار گرفت؛ پرديس سينمايي ملت، پرديس سينمايي تماشا، پرديس سينمايي راگا، ايوان شمس ، مجموعه فرهنگي برج ميلاد، سينما بهاران و سينما آزادي با ظرفيت بالا (مجموعاً با حدود 7 هزار صندلي در هر نمايش) دراختيار شهروندان عزيز قرار گرفت.

شايد اغراق نباشد اگر بگوييم که در طول جشنواره فجر استفاده از اين ظرفيت‌ها کم‌سابقه بوده است. کمک به سينما و هنرمندان همچنين گسترش و فراهم‌کردن زمينه استفاده شهروندان از محيط‌هاي سينمايي مناسب يک تکليف اساسي براي مديريت فرهنگي شهر است.

در زمينه توسعه فضاهاي فرهنگي سينمايي مديريت شهر معتقد است که امکانات بخش خصوصي، درصورت جهت‌دهي مناسب که منجر به سودآوري و تشويق و ترغيب اين بخش شود کمک مؤثري به مديران فرهنگي نظام خواهد بود.

 

2 - مصرف دخانيات و مضرات آن به‌طور جدي در جوامع مورد توجه قرار گرفته است. آمارها حاکي از اين واقعيت است که صدمات جاني ناشي از دودکردن سيگار و مشتقات آن رقم قابل ملاحظه‌اي را تشکيل مي‌دهد. به آمار در اين زمينه توجه فرماييد:

 

-6/14درصد از بيماري‌هاي افراد 15 تا 69 سال ناشي از مصرف دخانيات است.

 

- در حال حاضر17 درصد از افراد جامعه ما به استعمال سيگار و قليان مي‌پردازند.

 

- 25 نوع بيماري از قبيل بيماري‌هاي کبد، قند، سرطان‌هاي مختلف، بيماري‌هايي که به جنين وارد مي‌شود و مشکل نازايي بانوان به‌دليل استعمال دخانيات است.

 

- در جهان سالانه 5 ميليون نفر به‌دليل استعمال دخانيات فوت مي‌کنند که در ايران اين رقم 50 هزار نفر است.

 

- به‌طور متوسط روزانه هر فرد سيگاري 6/13 نخ سيگار مي‌کشد که يعني 68 ميليون نخ سيگار روزانه در کشور استعمال مي‌شود که اين ميزان 9 هزار ميليارد تومان خسارت در سال به اقتصاد کشور وارد مي‌کند.

 

- متأسفانه در تهران وضعيت خوبي در مورد استعمال دخانيات نداريم و همه اين مسائل ما را در مديريت شهري برآن داشت که به اين موضوع به‌طور جدي بپردازيم و شوراي شهر لايحه شهرداري را با عنوان شهر عاري از دخانيات در ابتداي سال 89 به‌تصويب رساند. براساس آن مصوبه، اقداماتي صورت گرفته يا در حال برنامه‌ريزي و اجراست که نخستين گام آن برگزاري جشنواره شهر بدون دخانيات در منطقه 18 بود و در 25 و 26 بهمن برگزار شد.

 

اقدامات در اين زمينه در 6 کميته مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد که شرح وظايف آنها از اين قرار است: آموزش پرسنل سازمان‌هاي اتوبوسراني، مترو و همچنين زدن برچسب بر تمامي تاکسي‌هاي شهر تهران، ممنوعيت فروش مواد دخاني در دکه‌هاي روزنامه فروشي از اول اسفندماه، افتتاح 6 پارک عاري از دخانيات در مناطق مختلف شهر تهران، ابلاغ ممنوعيت استعمال دخانيات در تمامي اماکن مسقف شهرداري تهران آماده‌سازي‌ کلينيک‌هاي شهرداري تهران براي ارائه مشاوره ترک. اميد است که اين اقدامات هواي پاک را براي شهروندان عزيز به ارمغان آورد.

نظر شما