يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۱۲
کد خبر: ۳۳۲۶۳
|
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۷
رييس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه:
رييس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه گفت: خواص بايد مراقب باشند فتنه‌گران از اعتبارشان استفاده نكنند . فتنه كه ايجاد شد نمي‌شود كسي بي‌طرف باشد يا در صف فتنه‌گرانند يا در مقابل آنها.

به گزارش شهر،حجت‌الاسلام والمسلمين تقوي در سخنراني پيش از خطبه نماز جمعه امروز تهران اظهار داشت:  خواص بي‌ بصيرت كساني‌ هستند كه امام امت را در فتنه‌ها همراهي نكنند و اين به سواد و اينكه دكتر ، مهندس يا آيت‌الله باشد مربوط نيست . بصيرت مطلب ديگري است.

 

وي با بيان اين‌كه امام(ره) در جماران اشاره مي‌كرد به آن بسيجي مخلص كه ادعايي هم نداشت تكليفش را انجام مي‌داد، ادامه داد: اما خيلي از انسان ها كه خود را علامه دهر مي دانستند، سخن امام را نشنيدند و اينها همان بي‌بصيرتانند.

 

تقوي خاطرنشان كرد: در زمان گسترش موج انقلاب هستيم و دشمن براي جلوگيري از اين خيزش عظيم و روشنگري كه توسط انقلاب انجام مي‌گيرد، برنامه‌ريزي كرده است.

 

وي افزود: دشمن قصد دارد به هر نحوي جلوي اين خيزش را بگيرد واگر نتوانست آن را به ضعف بكشاند، چراكه اين روزها شاهديم آثار پربركت اين انقلاب مردم كشورهاي مختلف را به صحنه كشانده و آنها مطالبات خود را در مقابل ديكتاتورها وعوامل استكبار جهاني بيان مي‌كنند.

 

وي ادامه داد: دشمن برنامه‌ريزي كرده و هر روز به شكلي در منطقه فتنه‌اي برپا كند؛ مي‌خواهد مردم را مشغول كند و وقت مجريان و برنامه‌ريزان را بگيرد تا نتوانند به عمران و آبادي بپردازند و از طرفي مي‌خواهد جلوي اثر حركت هاي منطقه را بگيرد.

 

رييس شوراي عالي سياست گذاري در ادامه سخنانش اظهار داشت: فتنه معاني مختلفي دارد، اما بيشتر به معناي آزمايش و امتحان مي‌باشد و در قرآن نيز به همين معنا آياتي دارد مانند آيه‌اي در سوره انفال كه اموال و اولاد را ابزار فتنه بيان مي‌كند.

 

تقوي افزود: فتنه در مسائل اجتماعي ، سياسي ، اقتصادي ، فرهنگي و اعتقادي به هر پديده و جريان اجتماعي كه محتوايي شيطنت ‌آميز و حيله‌گرانه داشته باشد و به انگيزه دشمني با وضع موجود و از طريق آشوب به وجود آيد، گفته مي‌شود.

 

وي ويژگي‌هاي فتنه را اين طور عنوان كرد كه فتنه جرياني اجتماعي است ،محتوايي شيطاني دارد ،انگيزه آن دشمني است و از طريق آشوب و به هم ريختن وضع موجود دنبال مي‌شود.

 

وي با اشاره به خطبه 93 امام علي(ع) در نهج‌البلاغه مبني بر اين‌كه "فتنه‌ها چون روي آورند با حق مشتبه مي شوند و زماني كه فتنه برطرف شد مردم از ماهيتش با خبر مي‌شوند" افزود: فتنه معمولا از روش شبيه‌سازي استفاده مي‌كند و با پوشيدن لباس حق خودش را نشان مي‌دهد لذا در آغاز بسياري از مردم به اشتباه مي‌افتند.

 

رييس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه ادامه داد: فتنه‌ها هميشه دربسترهاي مناسب شكل مي‌گيرند و فتنه گران بيش از هر كاري يك روانشناسي اجتماعي مي كنند تا بدانند در كدام زمين مي‌توانند بذر فتنه را بپاشند.

 

تقوي در ادامه زمينه‌هاي شكل‌گيري فتنه را اين طور عنوان كرد كه ابتدا در افكار عمومي شبه و ترديد ايجاد مي‌كنند، شايعه ،‌دروغ ، تهمت و بر مبهمات تكيه كردن از ابزار فتنه است و سعي مي‌كنند با آلوده كردن ذهن مردم يك اضطراب دروني در آنها به وجود آورند.

 

تقوي بي‌بصيرتي را زمينه ديگر فتنه عنوان كرد و افزود: فتنه‌گران همواره سراغ بي‌بصيرت‌ها و ناراضي‌ها از وضع موجود مي‌روند و‌ آنها را سامان مي‌دهند و فتنه بيشتر بر امواج احساس سوار مي‌شود، لذا جامعه‌اي كه با بي‌بصيرتي مواجه باشد دچار فتنه مي‌شود .

 

وي قدرت‌طلبان را ابزار ديگر فتنه عنوان كرد و ادامه داد: فتنه گران به سراغ كساني كه در وضعيت موجود صلاحيت دستيابي به قدرت را از مسير طبيعي ندارند، مي‌روند و از طريق آنها اهداف خود را پيش مي‌برند.

 

وي خاطرنشان كرد: اين‌كه جريان فتنه نتوانست به جايي برسد دليلش اين بود كه بدنه عمومي جامعه آگاه است و در جريان‌هاي چند روز گذشته شاهد اين بصيرت عمومي بوديم.

 

رييس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه در بخش ديگري از سخنانش به تشريح سيره علوي در برخورد با فتنه‌ها پرداخت و گفت: امام علي(ع) در حكومت چند ساله خود با سه فتنه بزرگ ناكثين (اصحاب جمل) قاسطين (اصحاب صفين) و مارقين (اصحاب نهروان) روبرو شد كه پيامبر(ص) نيز از پيش اين سه فتنه را خبر داده بود.

 

تقوي با بيان اين‌كه ناكثين افراد باسابقه‌هاي درخشاني بوده و از اصحاب پيامبر(ص) نيز بودند افزود: اگر بخواهيم به تعبير امروز نگاه كنيم و امام(ره) محور باشد، اينها از نزديكان امام بودند و سوابق بسياري داشتند، اما نبايد تعجب كنيم كساني كه داراي سابقه‌اند زماني به جايي مي‌رسند كه در راس فتنه قرار مي گيرند و در تاريخ نيز نمونه‌هاي بسياري داشته‌ايم كه طلحه وزبير از آن نمونه اند.

 

وي با بيان اين‌كه در جنگ جمل عاشيه را از خانه بيرون كشيدند و به ميدان آوردند خاطرنشان كرد: فتنه‌گران گاه از يك شخصيت مورد احترام جامعه و از سرمايه‌هاي اجتماعي آن نيز استفاده مي‌كنند .

 

وي در مورد قاسطين نيز گفت: آنها كساني اند كه به علي (ع) و ياران او ستم كردند و چهار ماه او را در صفين مشغول كردند و 25 هزار تن از ياران ايشان را به شهادت رساندند.

 

وي ادامه داد:‌مارقين نيز كساني اند كه از راه مستقيم دين و ايمان به سرعت خارج مي‌شوند . آنها دچار جمود و تحجرند و مشخصه ديگر آنها تندروي و افراط است. علي(ع) در مورد آنها مي‌فرمايد" شما گروهي سبك‌سر ،‌سفيه و نادان هستيد".

 

رييس شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه با بيان اين‌كه اولين شيوه امام علي(ع) در برخورد با فتنه روشنگري بود افزود: فتنه‌گران را بايد معرفي كرد .

 

وي جدا كردن صف فتنه گران از گول خوردگان شيوه ديگر برخورد امام علي(ع) با فتنه‌گران عنوان كرد و افزود: بايد سعي كرد كساني كه گول خورده‌اند از فتنه‌گران جدا شوند.

 

تقوي ادامه داد: اگر كسي بخواهد در فتنه نيفتد بايد معيار داشته باشد و اين معيار بايد حقيقت باشد نه شخصيت،‌چنانچه حضرت علي(ع) نيز مي‌فرمايد "حق را بشناسيد و آنگاه افراد را با آن بسنجيد.

 

وي خاطرنشان كرد: اگر شاخص امام(ره) است بايد ديد امام و پيشواي عادل كجاست و اين يك معيار است كه مانع از افتادن به دام فتنه مي‌شود.

 

وي تاكيد كرد:‌بايد هوشمند بود و مساله فتنه را سطحي نگرفت نبايد فتنه‌گران از ما سوءاستفاده كنند و اگر سكوت خواص تاييد فتنه‌گر شود جزو فتنه‌گرانند.

 

وي به فرمايشي از امام علي(ع) اشاره كرد و گفت: امام علي(ع) مي‌فرمايد در فتنه مثل بچه شتر باشيد نه پشتي براي سواري دارد ونه پستاني براي دوشيدن.

 

وي در پايان خاطرنشان كرد: اگر هيچ يك از روش‌هاي بالا كارساز نبود آنجا بايد با شمشير با فتنه و فتنه‌گر روبرو شد چنانچه حضرت علي‌(ع) براي فتنه‌گران روشنگري كرد ،‌مناظره گذاشت و نصيحت كرد اما وقتي اثر نكرد گفت "اگر شما بخواهيد نظم عمومي جامعه را به هم بريزيد من ديگر شما را تحمل نمي‌كنم و رو در روي شما مي‌ايستم .

 

 

 

نظر شما