يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۲
کد خبر: ۳۳۲۸۶
|
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۵
استفاده از سوخت تجديدپذير براي پروازهاي مسافربري
شرکت لوفتانزا استفاده از سري جديد جت‌هاي مسافربري خود که از سوخت غيرفسيلي استفاده مي‌کردند به تاخير انداخت.

به گزارش سرويس بين‌الملل «شهر»، در حاليکه شرکت آلماني لوفتانزا قول داده‌بود از فروردين ماه سال آينده (1390) پرواز آزمايشي شش ماهه‌ي اين هواپيماها را در خط هوايي فرانکفورت - هامبورگ به عنوان اولين خط هوايي که از سوخت غير فسيلي استفاده مي‌کند آغاز کند، اعلام کرد به علت مشکل در کسب مدارک استاندارد لازم براي پرواز اين هواپيما مجبور است آغاز عمليات آن را به تاخير بياندازد.

اين هواپيما که از مدل ايرباس اي-321 است و با موتور جت «اينترنشنال آئرو»پرواز مي‌کند که يکي از موتور‌هاي آن با مخلوطي از پنجاه درصد سوخت فسيلي رايج و پنجاه درصد سوخت ساخته‌شده از روغن‌هاي گياهي کار مي‌کند.

لوفتانزا اولين شرکت هواپيمايي بود که مي‌خواست ازسوخت‌هاي تجديد‌پذير براي پروازهاي مسافري برنامه‌ريزي شده و دائم خود استفاده کند.عدم تاييد سوخت از سوي موسسه‌ي بين‌المللي استاندارد ASTM باعث شده‌است که مسوولان لوفتانزا دست کم دو ماه تاخير در آغاز پرواز آزمايشي در اين خط اعلام کنند.

انتظار مي‌رود ارائه‌ي استاندارد ASTM براي اين هواپيما دست کم تا پايان سال جاري (1389) به طول بيانجامد اما به نظر نمي‌رسد مراحل فني تاييدپرواز تجاري اين هواپيما تا آخر بهار 1390 پايان پذيرد.

شرکت لوفتانزا براي تامين سوخت تجديد پذير اين هواپيما بايک شرکت تصفيه‌ي روغن فنلاندي به نام «روغن نسته» قرارداد بسته‌است تا سوخت موردنياز اين هواپيما با استفاده از روغن‌هاي گياهي اين شرکت تامين شود. لوفتانزا تاکنون براي راه‌اندازي اين پروژه نزديک به 9 ميليون دلار هزينه کرده‌است.

استفاده از اين هواپيما به تنهايي مي‌تواند در طول شش ماهپرواز آزمايشي از انتشار 1500 تن دي‌اکسيد کربن جلوگيري کند.

 

نظر شما