يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۰۴
کد خبر: ۳۳۲۹۷
|
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۴
سوء تغذيه ناشي از زياد غذا خوردن در كشور روبه افزايش بوده و داشتن رژيم غذايي مناسب، فعاليت بدني منظم نقش مهمي در كاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي غيرواگير دارد.

به گزارش شهر، دكتر جزايري مشاور تغذيه‌اي معاون بهداشت و سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه در نشست خبري هفته بسيج آموزش همگاني تغذيه كه امروز برگزار شد، ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: براساس بررسي‌هاي صورت گرفته در كشور سوء تغذيه ناشي از كم غذا خوردن و سوء تغذيه ناشي از زياد غذاخوردن وجود دارد و با توجه به اين كه درصد قابل توجهي از مردم بد و زياد غذا مي‌خورند، سوء تغذيه ناشي از زياد غذا خوردن در كشور بيشتر مشاهده مي‌شود.


وي افزود: سوء تغذيه ناشي از زياد غذا خوردن، سبب چاقي و اضافه وزن و در نتيجه ابتلا به بيماري‌هاي غيرواگير مانند ديابت، فشارخون و انواع سرطان‌ها مي‌شود.


دكتر جزايري با بيان اين كه افراد در رژيم غذايي بايد از مواد غذايي متنوع و مختلف به ميزان كافي استفاده كنند، ابراز داشت: در كشور ميزان مصرف سبزي و ميوه روند كاهنده‌اي دارد و رژيم غذايي افراد بايد به نحوي باشد تا مواد معدني، انواع ويتامين‌ها و پروتئين‌ها به اندازه كافي به افراد برسد.


سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه تصريح كرد: حدود 40 درصد مردان و 52 درصد زنان 15 تا 64 ساله كشور دچار اضافه وزن و چاقي هستند كه اين ميزان در حال افزايش است.


به گفته وي، احتمال ابتلا به ديابت، آرتروز، افزايش فشارخون، نارسايي قلبي، نقرس، ديسك كمر، تصلب شرائين، نارسايي تنفسي و انواع سرطان‌ها در افراد چاق بيشتر است.


دكتر جزايري با اشاره به اين كه در حدود 59 درصد زنان و 36 درصد مردان بزرگسال 45 تا 65 سال كشور مبتلا به فشارخون بالا هستند، خاطرنشان كرد: فشارخون بالا در درازمدت مي‌تواند باعث آسيب به قسمت‌هاي مختلف شود و در مغز، اين امر مي‌تواند باعث خونريزي مرگ‌هاي خوني و نهايتاً سكته مغزي شود و همچنين در كليه‌ها مي‌تواند با آسيب به عروق كليوي موجب نقص كار كليه‌ها شود.


مشاور تغذيه‌اي معاون بهداشت گفت: در حدود 40 درصد زنان و 33 درصد مردان بزرگسال 45 تا 65 سال كشور قند خون بالا دارند و قند خون بالا زمينه را براي بروز بيماري ديابت فراهم مي‌كند.


وي كلسترول بالا را از جمله خطرات ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي دانست و افزود: كلسترول بالا در 30 درصد مردان و 36 درصد زنان 25 تا 64 سال كشور وجود دارد و كلسترول بالا خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي را افزايش مي‌دهد.


دكتر جزايري اضافه كرد: فقط 12 درصد مردان و 14 درصد زنان 15 تا 64 ساله در كشور روزانه 5 واحد ميوه و سبزي مصرف مي‌كنند و ميوه‌ها و سبزي‌ها جزو مهمي از يك رژيم غذايي سالم هستند كه مصرف روزانه و مقدار كافي آن، مي‌تواند نقش مهمي در پيشگيري و درمان بيماري‌هاي مزمني چون ديابت نوع 2، سكته مغزي، سرطان و چاقي داشته باشند

نظر شما