سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۹
کد خبر: ۳۳۳۰۴
|
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۶
در سال گذشته 22 هزار و 974 نفر در اثر حوادث ترافيكي در كشور فوت كردند و حدود 40 برابر اين تعداد (800 هزار نفر) در بيمارستان ها و مراكز درماني به صورت رايگان خدمت رساني شدند كه اغلب آن­ها نيز در گروه سني جوان و نان آور بوده اند.

به گزارش شهر، دكتر مشيانه حدادي رييس مركز پيشگيري از حوادث وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: همه ساله حدود يك ميليون و 300 هزار نفر در اثر حوادث ترافيكي در جهان فوت مي­كنند و قريب به 20 تا 50 ميليون نفر معلول يا مجروح مي­شوند.

 

وي افزود: حوادث ترافيكي در سال 2004، 2/2% كل مرگ ها را به خود اختصاص و در رتبه 9 علل مرگ قرار داشت و تخمين زده مي شود تا سال 2030 با اختصاص 6/3% مرگ ها به خود در مقام 5 علل مرگ بعد از بيماريهاي ايسكميك قلبي، بيماريهاي سربروواسكولار(بيماري هاي عرقي مغز)، COPD (بيماري هاي مزمن انسدادي ريه) و عفونتهاي تنفسي تحتاني ريه قرار گيرد.

 

دكتر حدادي ادامه داد: بيشتر حوادث ترافيكي منجر به مرگ در كشورهايي با درآمد كم و متوسط اتفاق مي­افتد يعني بيش از 90% مرگ و مير جاده­اي در كشورهاي رخ مي­دهد كه تنها مالك 48% خودروهاي جهان هستند.

 

وي تصريح كرد: نزديك به نيمي از فوتي­هاي حوادث ترافيكي را كاربران آسيب­پذير يعني عابرين پياده، دوچرخه سواران و موتورسواران تشكيل مي دهند.

 

رييس مركز پيشگيري از حوادث گفت: در كشور ما نيز حوادث ترافيكي اولين علت بار بيماري ها دومين علت سال هاي از دست رفته عمر به علت مرگ زودرس و سومين علت سال هاي از دست رفته عمر به علت ناتواني و معلوليت، در همه گروه هاي سني و هر دو گروه جنسي است.

 

دكتر حدادي تشريح كرد: حوادث ترافيكي در كشور در مردان اولين علت بار بيماري هاست و در زنان پس از بيماري هاي ايسكميك قلبي، افسردگي ماژور و بلاياي طبيعي در مقام چهارم قرار دارد.

نظر شما