جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۳
کد خبر: ۳۳۳۶۲
|
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۹
رييس دفتر سلامت روان، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت با اشاره به پيش بيني سازمان بهداشت جهاني مبني بر اين كه در سال 2020 حدود 15 درصد بار بيماري‌ها مربوط به اختلالات رواني است و اين اختلالات در دنيا رتبه اول بار بيماري‌ها را خواهد داشت، از شيوع 21 درصدي اختلالات رواني در كشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار "شهر"، دكتر عباسعلي ناصحي همزمان با هفته سلامت مردان در نشستي درباره برنامه‌هاي در نظر گرفته شده به اين منظور، به ارايه خدمات معاينه و مشاوره رايگان به مراجعان مراكز ترك اعتياد دانشگاهي در پنج‌شنبه هفته جاري اشاره كرد و گفت: بررسي‌هاي صورت گرفته در سال 82 حاكي از شيوع 21 درصدي اختلالات رواني در كشور است كه از اين ميان حدود 16 درصد اين بار به مردان و 26 درصد به زنان اختصاص دارد.

 

وي با بيان اين كه سه بيماري اصلي در اختلالات رواني، افسردگي، اعتياد و اختلالات دو قطبي است، تصريح كرد: بر اين اساس افسردگي 26 درصد، اعتياد 24 درصد و اختلالات دو قطبي 12 درصد بار اختلالات رواني را به خود اختصاص مي‌دهند و از سوي ديگر اعتياد و سوء مصرف مواد نيز بدليل مشكلات زيادي كه به لحاظ جسمي، روحي، خانوادگي و اجتماعي ايجاد مي‌كند، از چالش‌هاي مهم سلامت روان مردان كشور است.

 

ناصحي همچنين ازدواج را يكي از فاكتورهاي سلامت جسم و روان دانست و اظهار كرد: نتايج بررسي‌ها نشان مي‌دهد افراد متاهل از سلامت روان بيشتري برخوردارند و كمتر به اختلالات رواني مبتلا مي‌شوند؛ همچنين ثابت شده افسردگي و اقدام به خودكشي در مردان و زنان طلاق بيشتر است و اين درحاليست كه افزايش سن ازدواج از ديگر چالش‌هاي سلامت روان در مردان كشور محسوب مي‌شود.

 

وي با بيان اين كه اشتغال تنها جنبه اقتصادي ندارد، بلكه از جنبه رواني نيز برخوردار است، ابراز اميدواري كرد كه با اقدامات دولت بيكاري در كشور به حداقل كاهش يابد و به اين ترتيب مشكلات مربوط به كار و اشتغال كه از ديگر چالش‌هاي سلامت روان مردان است، كمتر شود.

 

رييس دفتر سلامت روان، اجتماعي و اعتياد وزارت بهداشت افزود: از دست دادن شغل، ورشكستگي و از كارافتادگي افسردگي‌هاي شديد را بدنبال دارند، به طوري كه حتي در برخي موارد منجر به خودكشي مي‌شوند.

 

وي توصيه كرد بيش از سه روز در هفته شيفت شب وجود نداشته باشد، چراكه از نظر بهداشت روان، پركاري و ساعات طولاني كار در شبانه‌روز علاوه بر مشكلات جسمي، از نظر رواني نيز مشكلاتي را بدنبال دارد.

نظر شما