يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۰۷
کد خبر: ۳۳۳۸۳
|
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۶
در جشن ميلاد پيامبر(ص) در موزه ملک مطرح شد
دکتر غلامحسين ابراهيمي ديناني در جشن ميلاد حضرت محمد (ص) که عصر ديروز يکشنبه اول اسفندماه در موزه ملک برگزار شد، به تشريح صفات حضرت محمد(ص) پرداخت. وي با تاکيد بر ختم نبوت، باب آسمان را تا ابد گشوده دانست.

به گزارش خبرنگار شهر،‌ در ابتداي جشني که به مناسبت ميلاد حضرت محمد(ص) و به وصيت حاج حسين ملک در موزه ملک برپا شد، فيلم کوتاهي درباره آن مرحوم به نمايش گذاشته شد.




سپس سيدمجتبي حسيني، مديرعامل موزه ملک، از رونمايي سه کتاب «قصيده برده بوصيري»، «گنج ملک» و «نمايه مطبوعات کتابخانه ملک» در اين مراسم و برگزاري دو نمايشگاه آثار منتخب هنرهاي اسلامي موزه ملک و نمايشگاه کتاب‌هاي مرتبط با حضرت محمد(ص) در کتابخانه ملک، خبر داد.



سپس اطلاعات کاملي درباره قصيده برده بوصيري در قالب فيلم کوتاهي با عنوان «به روياي سحرگهان» به حاضران ارائه شد. در ادامه اولين نسخه از کتاب «قصيده برده بوصيري» توسط حسيني به دکتر ديناني تقديم شد.



در ادامه مراسم ديناني با اشاره به درايت و ظرافت حاج حسين ملک در اداره اموال و وقف آن‌ها اظهار داشت: ملک فرهنگ اين سرزمين را خوب مي‌شناخت و به آن عشق مي‌ورزيد.


وي سپس در نعت حضرت محمد(ص) شعري از سعدي را خواند و با اشاره به فصاحت و بلاغت سعدي در زبان فارسي و عربي، گفت: امشب شبي است که بزرگ‌ترين انساني که ممکن است آفريده شود، آفريده شده است.




ديناني دو معنايي را که از مصرع «بلغ العلي بکماله» وجود دارد تشريح کرد و گفت: کمال در اين‌جا دو ضمير دارد. يکي کمال «بالغ» است و ديگري کمال «علو» و سعدي چه هوشيارانه هر دو معني را در اين مصرع گنجانده است.




وي سپس به تفاوت شريعت و همچنين نبوت پيامبران اولوالعزم و صفات آن‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت موسي(ع) کليم‌الله است، حضرت ابراهيم(ع) خليل‌الرحمن است و حضرت عيسي(ع) نيز روح‌الله است. نوع نبوت اين‌‌ پيامبران همچون نوع شريعتشان با يکديگر متفاوت است. وحي حضرت موسي(ع) در ده فرمان خلاصه شده است. حضرت مسيح(ع) روح‌الله است يعني ملکوت را به زمين آورده است.



اين پژوهشگر تاکيد کرد: البته متاسفانه ملکوتي که حضرت مسيح(ع) به زمين آورد، تبديل به کليساهاي پر زرق و برق شد. يهوديان نيز «ارض موعود» که ملکوت است را در زمين و بين نيل و فرات جستجو مي‌کنند. اما حضرت محمد(ص) حبيب‌الله است. اگر معني عشق را بدانيد، حبيب‌الله يعني عاشق‌الله که از خليل و روح و کليم بالاتر است.




ديناني افزود: حضرت محمد(ص) رحمة‌ للعالمين است. قدري بايد به رحمت اوتوجه داشته باشيم. اسلام دين رحمت است و اصلا خشونت در آن نيست. سعدي نيز مي‌گويد «کشف الدجي بجماله» يعني حضرت محمد(ص) ظلمت جهل و تعصب و دروغ و نفاق و ريا و دورويي را نابود ساخت.




وي گفت: سعدي مي‌گويد «حسنت جميع خصاله» يعني همه خصلت‌هاي او حسن است و بعد از آن مي‌گويد «صلو عليه و آله» و به اين موجود آسماني که به زمين آمد و ختم نبوت را اعلام کرد درود مي فرستد. نبوت تمام شد اما باب آسمان بسته نيست و تا ابد بسته نخواهد شد.




در ادامه مراسم سه قطعه موسيقي از ارکستر آوازي «به سوي فردا» به رهبري سيدرضا سجادي و سرپرستي و آهنگسازي سعيد باقري با مضمون مدح حضرت محمد(ص) اجرا شد. سپس حسني اولين نسخه کتاب «گنج ملک» را به مراد اسماعيلف، سفير قزاقستان و اولين نسخه «نمايه مطبوعات ملک» را به شاهمرادي، مديرعامل موسسه فرهنگي هنري عروج اهدا کرد و در انتهاي مراسم نيز فيلم «قلمدان» با سخناني از آيدين آغداشلو درباره تاريخ و جايگاه قلمدان‌ پخش شد.



جشن ميلاد حضرت محمد(ص) عصر ديروز يکشنبه اول اسفندماه با حضور غلامحسين ابراهيم ديناني، سفير قزاقستان، مسئولان موزه ملک و جمعي از اهالي فرهنگ و هنر در موزه ملي ملک برگزار شد.

نظر شما