دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۵
کد خبر: ۳۳۴۹۸
|
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۸
در پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر جوايز اهدايي به برگزيدگان بخش‌هاي مختلف با ارتقاء چشمگيري مواجه خواهد بود.

به گزارش شهر به نقل از ستاد اطلاع رساني پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر، به منظور تجليل و پاسداشت از فعاليت‌هاي ادبي شاعران برگزيده بخش‌هاي چهارگانه كلاسيك، نو، كودك و نوجوان و ترانه و سرود جوايز متعددي به اين شاعران اختصاص خواهد يافت.

اين جوايز كه نسبت به دوره‌هاي پيشين، افزايش چشمگيري يافته است به نفرات اول تا سوم هر بخش تعلق مي‌گيرد.

جوايز در نظر گرفته شده در اين جشنواره براي نفرات اول تا سوم به ترتيب 20 ، 16 و 12 سكه بهار آزادي به همراه تنديس جشنواره و تسهيلات وام تا سقف 50 ميليون ريال خواهد بود.

اهداي كارت و چاپ آثار برگزيده از ديگر جوايز نفرات برگزيده است.

مراسم افتتاحيه پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر 7 اسفند در تالار شريعت‌زاده كتابخانه ملي برگزار مي‌شود.

  

 

اعلام آمادگي بنياد فردوسي براي همكاري با جشنواره شعر فجر

دبير كل بنياد جهاني فردوسي از اعلام آمادگي نهاد متبوعش جهت همكاري با جشنواره شعر فجر در زمينه برگزاري نشست هاي تخصصي در حوزه شعر خبر داد.

 

ياسر موحدفرد به ستاد اطلاع رساني پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر گفت: ادبيات و شعر ايران تاثير چشمگيري بر ادبيات و شعر جهان داشته است و چهره‌هاي سرآمد ادبي ما در تمام دنيا شناخته شده هستند.

دبير كل بنياد جهاني فردوسي اضافه كرد: به همين دليل هر نوع اقدامي كه در جهت معرفي شعر ايران به دنيا صورت بگيرد، در خور ستايش و حمايت است و جشنواره شعر نيز از اين قاعده كلي مستثني نيست.

وي با بيان اينكه اين جشنواره مي‌تواند ارزشمندترين و برترين شاعران گيتي را در كنار هم جمع كند، عنوان كرد: در همين راستا پيشنهاد من اين است كه تاثير شعر و ادب فارسي و شاعران و مفاخر بزرگ ادبي ايران هم در بخش‌هاي جداگانه‌اي با حضور مهمانان خارجي مورد بررسي قرار بگيرد.

موحدفر با اشاره به وجه مردم نهاد بنياد فردوسي، يادآور شد: ما در بنياد فردوسي اين آمادگي را داريم كه دست كم يك بخش ويژه براي تاثير ادبيات كلاسيك ايران بر ادبيات جهان را با نام فردوسي و اثر ارزشمند او بر پا كنيم.

وي با بيان اينكه جاي خالي جايزه‌اي جهاني با نام نامداران شعر پارسي همواره در جهان خالي است، تاكيد كرد: در اين بخش هم جشنواره شعر فجر مي‌تواند پيشگام باشد و اقدامات ارزنده‌اي انجام دهد.

موحدفرد افزود: اختصاص بخش‌هاي ويژه براي بزرگاني چون مولانا، حافظ، سعدي و ... در هر دوره و توجه به ترجمه ديوان‌هاي اين بزرگان در كشورهاي ديگر دنيا مي‌تواند موجب اقبال مترجمان بيشتري به شعر و ادب فارسي شود.

وي در پايان خاطرنشان كرد: حتي مي‌توان در بخش جداگانه‌اي از هنرمنداني كه از آموزه‌هاي ادب پارسي بهره گرفته و اثري خلق كرده‌اند، تجليل كرد و از اين طريق بر ميزان نفوذ و اثرگذاري جشنواره افزود.

 

بازديد مهمان خارجي جشنواره شعر فجر از موزه فرش

پنجمين جشنواره بين المللي شعر فجر با حضور 17 شاعر پارسي گوي و استادان زبان و ادبيات فارسي از 11 كشور جهان برگزار مي شود.

 

اين دوره از جشنواره ميزبان 17 شاعر و استاد زبان و دبيات فارسي از كشورهايي چون : ازبكستان ، پاكستان ، تركيه ، چين ، آذربايجان ، كردستان عراق ، تركمنستان ، روسيه ، سوريه ، سودان و هندوستان خواهد بود.

 

اين مهمانان كه از چهره هاي شناخته شده فعال در حوزه شعر و ادب پارسي هستند در روز دوم جشنواره ( يكشنبه 8 اسفند ) از موزه فرش تهران بازديد مي كنند.

 

مراسم افتتاحيه پنجمين جشنواره بين المللي شعر فجر 7 اسفند در تالار شريعت زاده كتابخانه ملي برگزار مي شود. 

 

  

حضور 17 مهمان خارجي در پنجمين جشنواره شعر فجر

بخش بين المللي پنجمين جشنواره شعر فجر شاهد حضور 17 مهمان خارجي از 11 كشور دنيا خواهد بود.

 

اين جشنواره در سه سطح استاني، ملي و بين المللي برگزار مي شود كه بخش بين المللي آن در اين دوره ميزبان 17 شاعر پارسي گوي و اساتيد زبان و ادب فارسي از 11 كشور دنيا خواهد بود.

 

اين شاعر و اساتيد از كشورهايي چون ازبكستان ، پاكستان ، تركيه، چين ، آذربايجان ، كردستان عراق ، تركمنستان ، روسيه ، سوريه ، سودان و هندوستان در اين جشنواره حضور مي يابند.

 

مراسم افتتاحيه پنجمين جشنواره بين المللي شعر فجر 7 اسفند در تالار شريعت زاده كتابخانه ملي برگزار مي شود.

 

 

مدير كل اداره ارشاد استان سيستان و بلوچستان :

جشنواره شعر فجر به شعر اقوام توجه كند

مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سيستان و بلوچستان با اشاره به تعدد قوميت ها در كشور خواستار توجه جشنواره شعر فجر به شعر اقوام شد.

 

نورالله برشان گفت: خوشبختانه شعر در كشور از جايگاه مطلوبي برخوردار است و همه مردم از قوميت ها و زبان هاي مختلف با آن ارتباط برقرار مي كنند.

 

وي از شعر به عنوان عاملي براي انسجام ملي ياد كرد و تقويت دامنه نفوذ و تاثير آن را از اهم وظايف مسئولان دانست.

 

پريشان در ادامه متذكر شد : برگزاري جشنواره شعر فجر حركتي شايسته است كه تا كنون نتايج مثبت متعددي در بر داشته است اما اين حرف به معناي رسيدن به جايگاه مطلوب در اين جشنواره نيست.

 

وي با بيان اينكه با تقويت بخش استاني جشنواره مي توان روند استعداديابي در كشور را سرعت بخشيد ، عنوان كرد: نفس معرفي شاعران توانمند استاني در بخش ملي جشنواره عاملي موثر در ارتقاء جايگاه شعر است.

 

مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سيستان و بلوچستان در پايان خاطر نشان كرد: بهره مندي هر چه بيشتر از كارشناسان حوزه شعر در تصميم گيري هاي جشنواره مي تواند به مرتفع كردن نقاط ضعف و اعتلاي وضعيت شعر و ادب در كشور بينجامد.

 

 

ارتقاء سطح مادي جوايز در پنجمين جشنواره شعر فجر

در پنجمين جشنواره بين المللي شعر فجر جوايز اهدايي به برگزيدگان بخش هاي مختلف با ارتقاء چشمگيري مواجه خواهد بود.

 

به منظور تجليل و پاسداشت از فعاليت هاي ادبي شاعران برگزيده بخش هاي چهارگانه كلاسيك ، نو ، كودك و نوجوان و ترانه و سرود ، جوايز متعددي به اين شاعران اختصاص خواهد يافت.

 

اين جوايز كه نسبت به دوره هاي پيشين ، افزايش چشمگيري يافته است به نفرات اول تا سوم هر بخش تعلق مي گيرد.

 

جوايز در نظر گرفته شده در اين جشنواره براي نفرات اول تا سوم به ترتيب 20 ، 16 و 12 سكه بهار آزادي به همراه تنديس جشنواره و تسهيلات وام تا سقف 50 ميليون ريال خواهد بود.

 

اهداي كارت و چاپ آثار برگزيده از ديگر جوايز نفرات برگزيده است.

 

مراسم افتتاحيه پنجمين جشنواره بين المللي شعر فجر 7 اسفند در تالار شريعت زاده كتابخانه ملي برگزار مي شود.

  

 

افزايش تعداد شوراي سياست گذاري جشنواره شعر فجر

تعداد اعضاي شوراي سياست گذاري جشنواره شعر فجر كه رياست آن بر عهده يحيي طالبيان ، قائم مقام وزير در حوزه شعر و ادب است، افزايش يافت.

 

شوراي سياست گذاري اين جشنواره كه بيش از اين علاوه بر يحيي طالبيان 20 شاعر و منتقد نيز در آن حضور داشتند در اين دوره افزايش پيدا كرد.

 

در تغييرات جديد علاوه بر اعضاي پيشين از 10 شاعر برجسته و توانمند ديگر نيز براي حضور در اين شورا دعوت به عمل آمده است.

 

با توجه به اهميت تصميمات اتخاذ شده در اين شورا پيش بيني مي شود كه جشنواره شعر فجر در اين دوره و دوره هاي آتي با تحول چشمگيري نسبت به گذشته برگزار شود.

 

مراسم افتتاحيه پنجمين جشنواره بين المللي شعر فجر 7 اسفند در تالار شريعت زاده كتابخانه ملي برگزار مي شود.

 

 

برنامه هاي پنجمين جشنواره بين المللي شعر فجر اعلام شد

برنامه هاي پنجمين جشنواره بين المللي شعر فجر كه 7 اسفند در تالار شريعت زاده كتابخانه ملي افتتاح مي شود ، اعلام شد.

 

اين جشنواره در روز نخست برنامه هاي خودش كه ساعت 9 و 30 دقيقه صبح آغاز مي شود، در محل مجتمع پرديس فرهنگسراي رازي ميزبان حضور و شعرخواني شاعراني ها از سراسر كشور خواهد بود.

 

روز يكشنبه 8 اسفند ماه نيز مراسم شعرخواني ديگري از ساعت 16 تا 21 در محل سالن اجتماعات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان البرز ( شهر كرج ) برگزار مي شود.

 

در سومين روز جشنواره دو مراسم شعر خواني در نوبت صبح و عصر برگزار مي شود كه مراسم صبح از ساعت 9 و 30 تا 11 و 30 دقيقه در سالن سراي اهل قلم موسسه خانه كتاب و مراسم بعدازظهر از ساعت 16 تا 18 در سالن سوره حوزه هنري سازمان تبايغات اسلامي برگزار خواهد شد.

 

اين جشنواره در روز سه شنبه 10 اسفند از ساعت 9 و 30 تا 11 و 30 دقيقه در تالار وحدت تهران به كار خود پايان مي دهد.

 

 

افزايش تعداد شوراي سياستگذاري جشنواره شعر فجر

تعداد اعضاي شوراي سياستگذاري جشنواره شعر فجر كه رياست آن بر عهده يحيي طالبيان، قائم مقام وزير در حوزه شعر و ادب است، افزايش يافت.

شوراي سياستگذاري اين جشنواره كه بيش از اين علاوه بر يحيي طالبيان 20 شاعر و منتقد نيز در آن حضور داشت در اين دوره افزايش پيدا كرد.

در تغييرات جديد علاوه بر اعضاي پيشين از 10 شاعر برجسته و توانمند ديگر نيز براي حضور در اين شورا دعوت به عمل آمده است.

با توجه به اهميت تصميمات اتخاذ شده در اين شورا پيش بيني مي‌شود كه جشنواره شعر فجر در اين دوره و دوره‌هاي آتي با تحول چشمگيري نسبت به گذشته برگزار شود.

مراسم افتتاحيه پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر 7 اسفند در تالار شريعت‌زاده كتابخانه ملي برگزار مي‌شود.

 

 

 

بازديد مهمان خارجي جشنواره شعر فجر از موزه فرش

پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر با حضور 17 شاعر پارسي گوي و استادان زبان و ادبيات فارسي از 11 كشور جهان برگزار مي‌شود.

اين دوره از جشنواره ميزبان 17 شاعر و استاد زبان و دبيات فارسي از كشورهايي چون : ازبكستان، پاكستان، تركيه، چين ، آذربايجان، كردستان عراق، تركمنستان ، روسيه، سوريه، سودان و هندوستان خواهد بود.

اين مهمانان كه از چهره‌هاي شناخته شده فعال در حوزه شعر و ادب پارسي هستند در روز دوم جشنواره ( يكشنبه 8 اسفند ) از موزه فرش تهران بازديد مي كنند.

مراسم افتتاحيه پنجمين جشنواره بين‌‌المللي شعر فجر 7 اسفند در تالار شريعت زاده كتابخانه ملي برگزار مي شود.

 

مدير كل اداره ارشاد استان هرمزگان:
بركات جشنواره شعر فجر در سا‌ل‌هاي آتي مشخص مي‌شود 

مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان هرمزگان جشنواره شعر فجر را نوعي سرمايه‌گذاري در حوزه فرهنگ دانست كه بركات آن در سال‌هاي آتي مشخص مي‌شود.

همايون اميرزاده به ستاد اطلاع‌رساني پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر گفت: برگزاري اين جشنواره از جمله اقدامات ستودني در حوزه فرهنگ است كه در همين مدت اندك توانسته شور و نشاط بالايي به فضاي شعر كشور بدهد.

وي اضافه كرد: بخش استاني جشنواره از جمله ضرورت‌هاي فرهنگي كشور ما بود كه خوشبختانه محقق شد، اما هم‌چنان مي‌توان بر ميزان عمق و گستردگي آن افزود.

اميرزاده با بيان اينكه شعر در ايران ارجمندترين هنر ملي محسوب مي‌شود، بر ضرورت توجه گسترده مسئولان به آن تاكيد كرد.

به گفته اين مدير فرهنگي بخشي از غناي شعر امروز ما مرهون زحمات شاعران است كه در استان‌ها فعال هستند و شايسته نيست كه فعاليت‌هاي آنها در نظر گرفته نشود.

مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان هرمزگان در پايان ابراز اميدواري كرد كه با تقويت بخش استاني و ملي در كنار بين‌المللي جشنواره، شاهد ايجاد نوعي تحول گسترده در فضاي شعر ايران باشيم.

 

 

برنامه‌هاي پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر اعلام شد

برنامه‌هاي پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر كه 7 اسفند در تالار شريعت‌زاده كتابخانه ملي افتتاح مي شود، اعلام شد.

اين جشنواره در روز نخست برنامه‌هاي خود كه ساعت 9 و30 دقيقه صبح آغاز مي‌شود، در محل مجتمع پرديس فرهنگسراي رازي ميزبان حضور و شعرخواني شاعراني از سراسر كشور خواهد بود.

روز يكشنبه 8 اسفند ماه نيز مراسم شعرخواني ديگري از ساعت 16 تا 21 در محل سالن اجتماعات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان البرز ( شهر كرج ) برگزار مي شود.

در سومين روز جشنواره دو مراسم شعرخواني در نوبت صبح و عصر برگزار مي‌شود كه مراسم صبح از ساعت 9 و 30 به مدت دو ساعت در سالن سراي اهل قلم موسسه خانه كتاب و مراسم بعدازظهر از ساعت 16 تا 18 در سالن سوره حوزه هنري سازمان تبايغات اسلامي برگزار خواهد شد.

اين جشنواره در روز سه شنبه 10 اسفند نيز از ساعت 9 و 30 دقيقه به مدت دو ساعت در تالار وحدت تهران به كار خود پايان مي دهد.

 

 

تدوين بانك اطلاعات شاعران در دبيرخانه جشنواره شعر فجر

بانك اطلاعات شاعران از سوي دبيرخانه جشنواره شعر فجر در حال تدوين و آماده سازي است.

اين جشنواره به عنوان بزرگ‌ترين همايش ملي در سطح منطقه اقدام به اخذ اطلاعات شخصي و زندگينامه‌اي شاعران فارسي‌گو كرده است كه قصد دارد از آنها در تدوين بانك اطلاعات شاعران بهره ببرد.

اين بانك اطلاعاتي كه هم‌اكنون در حال جمع‌آوري است، به تدريج كامل و منتشر خواهد شد.

همچنين با توجه به فعال بودن دبيرخانه جشنواره در طول سال، روزآمدسازي اين اطلاعات از جمله ويژگي‌هاي بارز آن است كه مي‌تواند مورد استفاده گسترده محققان و مجامع دانشگاهي قرار بگيرد.

مراسم افتتاحيه پنجمين جشنواره بين‌المللي شعر فجر هفتم اسفند ماه در تالار شريعت‌زاده كتابخانه ملي برگزار مي‌شود.

نظر شما