يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۴
کد خبر: ۳۳۵۴۰
|
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۷
معاون فني عمراني شهرداري تهران با بيان اين‌كه 110 پل شهر تهران از لحاظ لرزه‌اي مورد بررسي قرار گرفته است، اظهار اميدواري كرد كه تونل نيايش با طولي نزديك به 7.6 كيلومتر در 30 ماه به ‌انجام برسد.

به‌گزارش خبرنگار «شهر» سيد مازيار حسيني، معاون فني و عمراني شهرداري تهران صبح امروز ـ4 اسفند ـ در نشست خبري با حضور خبرنگاران با اشاره به‌اين‌كه در 13ماه مسئوليت خود اقدامات اجرايي و زيربنايي هم‌زمان به اجرا گذاشته شده است، اظهار داشت: تلاش داريم پروژه‌هاي سنگين كه از قبل نيمه‌كاره مانده به‌سامان برسد تا پروژه‌هاي بزرگ را تا پايان اين دوره از شوراي اسلامي شهر و شهرداري تعيين تكليف شده و پروژه‌ها را به‌مردم تحويل دهيم تا كار به‌دوره‌هاي بعد كشيده نشود.

 

معاون شهردار تهران با بيان اين‌كه اگر مجموعه‌اي تشكيلات منسجم نداشته باشد، كارها به درستي پيش نمي‌‌رود، ادامه داد: تشكيل شوراي عالي فني و هم‌چنين شركت مهندسي بهره‌برداري و نگهداشت شهر تهران از اقدامات مهم به‌شمار مي‌آيد، ضمن اين كه اولين بار تدوين نظام فني و اجرايي در شهرها نيز توسط اين معاونت انجام شده است.

 

به گفته وي، تشكيل شركت مهندسي بهره‌برداري و نگهداشت شهر تهران مورد موافقت دكتر قاليباف قرار گرفته و لايحه اساس‌نامه آن براي تصويب در شوراي شهر تهران در حال تنظيم است، ضمن اين‌كه اين موضوع به‌طور غيررسمي مورد وثوق كميسيون عمراني شوراي شهر قرار گرفته است.

 

فعاليت‌ها بيش از 200درصد رشد داشته است

حسيني رشد فعاليت‌هاي صورت گرفته در سال 89 را قابل توجه دانست و گفت: به‌عنوان مثال در سال‌جاري 48 كيلومتر بزرگراه ساخته و بهسازي شده است، در حالي‌كه سال 88 اين ميزان 18 كيلومتر بوده است، در ضمن امسال 18 دستگاه پل تكميل شده است، در حالي كه سال گذشته، 8 دستگاه پل احداث شده است.

 

او با بيان اين‌كه نصب آنتن‌هاي تلويزيوني برج ميلاد در اواخر اردي‌بهشت و اوايل خرداد بهره‌برداري مي‌شود، تصريح كرد: همان طور كه وعده داده بوديم دهه‌فجر پرونده فاز يك برج ميلاد بسته شد و تمام مجموعه برج ميلاد در اختيار بهره‌بردار قرار گرفته است.

 

صدور شناسنامه فني براي 120 پل تهران

اين معاون شهردار تهران با بيان اين‌كه توجه به زلزله از موارد بسيار مهم در شهر تهران است، تصريح كرد: از ميان 170تا180 پل شهر تهران، 110 پل از لحاظ لرزه‌اي مورد بررسي قرار گرفته است و براي آنها شناسنامه فني تهيه شده است، ضمن اين‌كه برخي پل‌ها مانند تقاطع شيخ فضل الله ـ محمد علي جناح قابليت مقام سازي نداشت و نياز به‌بازسازي دارد كه مراحل طراحي آن در سه سطح در حال انجام است.

 

او با اشاره به طرح استقبال از بهار نيز گفت: در اين طرح از اول اسفند تا ابتداي اردي‌بهشت ماه سه محور همت از بزرگراه امام علي(ع) تا شهرداري منطقه 22 و بزرگراه آزادگان، امتداد بزرگراه نواب از حق‌شناس تا برج ميلاد و بزرگراه آزادگان و بسيج مورد اصلاح و ساماندهي قرار مي‌گيرد.

 

معاون فني و عمراني شهرداري تهران با بيان اين‌كه بزرگراه آزادگان به‌عنوان پرترافيك‌ترين بزرگراه شهري تهران از مشكلاتي چون نبود روشنايي رنج مي‌برد، گفت: مشكل روشنايي در اغلب بزرگراه هاي شهر تهران وجود دارد كه بر اساس توافق با مديرعامل برق تهران تصميم بر اين شد تا عمليات نصب دكل توسط اين معاونت صورت پذيرد و روشنايي آن را اداره برق تامين كند، در حالي‌كه همه آن بر عهده اداره برق است.

 

پيشنهاد 1100 ميليارد تومان براي بودجه‌هاي عمراني

او با بيان اين‌كه براي بودجه عمراني سال آينده 1100 ميليارد تومان پيشنهاد شده است، تصريح كرد: نزديك به 95 درصد اين بودجه به پروژه‌هاي جاري اختصاص مي‌يابد تا در سال آينده شاهد بهره برداري از پروژه‌هاي بزرگ چون بزرگراه‌هاي شهيد زين‌الدين، صياد شيرازي و امام علي(ع) باشيم، ضمن اين‌كه پروژه‌هايي چون يك تقاطع غير هم‌سطح در كهريزك نيز پيش‌بيني شده كه مطالعات آن نيز انجام شده است.

 

صدر 2طبقه مي شود

مازيار حسيني با اشاره به اين‌كه شوراي شهر خواسته بود بزرگراه و تونل صدر در قالب يك پروژه مدنظر قرار گيرد، اضافه كرد: طراحي مفهومي بزرگراه صدر تمام شده و پيمانكار و مشاور انتخاب شده‌اند و كلنگ رسمي احداث آن در اوايل سال 90 به‌زمين زده مي‌شد.

 

او تصريح كرد: از ميان گزينه‌هاي موجود براي ادامه بزرگراه صدر شامل عبور از زير يا روي سطح، پس از بررسي‌هاي فراوان تصميم گرفته شد اين بزرگراه به‌صورت دوطبقه و با انتقال تكنولوژي از خارج كشور و با همكاري مشاور مطرح بين‌المللي و مشاور داخلي به‌صورت پيش ساخته اجرا شود.

 

كاركرد ترافيكي تونل اميركبير تغيير كرد

معاون قاليباف در مورد تونل اميركبير هم گفت: پيش از اين قرار بود اين تونل بار ترافيكي امام علي(ع) را به سه‌راه امين حضور انتقال دهد، در حالي‌كه با انجام مطالعات و تغييرات ترافيك، اين تونل بار ترافيكي بازار را به بزرگراه امام علي(ع) انتقال خواهد داد، هر چند تلاش داريم امكاني را فراهم كنيم كه درشب و روز اين تونل كاركرد متفاوتي را در انتقال بار ترافيكي برعهده گيرد.

 

او در ادامه خاطرنشان كرد: تونل اميركبير تاكنون نزديك به 30درصد پيشرفت فيزيكي داشته و در سال 91 به‌بهره‌برداري مي‌‌رسد.

 

30ماه براي ساخت تونل نيايش پيش‌بيني شده است

سيدمازيار حسيني در مورد تونل نيايش هم گفت: بحث اصلي اين تونل، فاينانس و سرمايه‌گذاري است كه با همكاري بانك مركزي و مشاركت يك شركت چيني و دو شركت داخلي مجوزهاي لازم براي فاينانس آن از مراجع مختلف صادر شده و اميدواريم اين پروژه با طولي نزديك به 7.6 كيلومتر در 30 ماه به‌انجام برسد.

 

او با اشاره به اين نكته كه طول اين تونل بيش از دوبرابر تونل توحيد است كه در 36ماه به انجام رسيد، بيان كرد: طرح مفهومي اين تونل تا پايان سال انجام شده و نقشه‌هاي اجرايي آن نيز تا پايان فروردين‌ماه انجام مي‌شود، ضمن اين‌كه يك پيمانكار جديد در اجراي بخش شرقي اضافه شده است.

 

زيرساخت‌ها بايد توسط حاكميت انجام شود

معاون فني و عمراني شهرداري تهران بر ضرورت ايجاد زيرساخت‌ها در پروژه‌هايي چون درياچه پارك چيتگر و شهر آفتاب در فازهاي اوليه تاكيد كرد و گفت: فاز يك اين پروژه شامل درياچه، سد و امتداد محور رسالت ـ حكيم آغاز شده و چند معارض آن نيز برطرف شده، ضمن اين‌كه مطالعات فاز 2 نيز در حال انجام است تا توسط بخش خصوصي انجام شود.

 

او تصريح كرد: بحث استفاده از پتانسيل‌هاي مردمي در دستور كار قرار دارد اما بايد يك سري كارهاي زيربنايي توسط حاكميت انجام شود تا پروژه جذاب و سرمايه‌گذار را جذب كند.

 

اجراي شهر آفتاب به معاونت فني و عمراني واگذار شد

حسيني درباره شهر آفتاب گفت: اين پروژه ظرف چند روز آينده به حوزه معاونت فني عمران منتقل مي‌شود البته بحث تأمين منابع با سازمان سرمايه‌گذاري است اما اجراي پروژه به دستور شهردار تهران به معاونت فني عمران واگذار شده است و معاونت كار را به شركت يادمان سازه واگذار كرده است.

 

او در مورد هوشنمدسازي تهويه تونل توحيد نيز گفت: پيمانكار تا پايان سال فرصت دارد بر روي كيفيت و كميت هواي تونل فعاليت كرده و به نتيجه برساند.

 

اين مسئول شهرداري تهران به آبريزش تونل توحيد اشاره كرد و گفت: اين ريزش آب نگران كننده نيست چرا كه سازه زيرزميني كاملا مقاوم است.

 

او ادامه داد: براساس بررسي‌هاي صورت گرفته عمده مشكلات به بحث فاضلاب برمي‌گردد. سيستم فاضلاب شهري نداريم و مجموعه شرايط باعث شده محيط مرطوب شود.

 

حسيني اضافه كرد: براساس تكنيك هاي تزريق و زهكشي كار انجام شده و در ارديبهشت مشكل آبريزش تونل توحيد برطرف مي‌شود.

 

او در پاسخ به اين پرسش كه اعضاي شوراي شهر اعلام كردند در زمينه ريزش آب در تونل توحيد مشكل در شهرداري است نه شركت آب و فاضلاب گفت: اطلاعاتي كه اعضا دارند همان اطلاعات ماست دو منبع نيست. مطالعات تكميلي انجام داده ايم و اداره آب و فاضلاب نيز مشاور گرفته نتيجه مطالعات نشان داد كه چندين نقطه مشكوك وجود دارد.

 

مشكلي از نظر ايمني در تونل توحيد نداريم

معاون شهردار تهران خاطرنشان كرد: به دليل قدمت شبكه آب تراوشاتي در اين زمينه وجود دارد، تمام گزينه‌ها بررسي شده و مشكل آب‌ريزش تونل توحيد از آب و فاضلاب است.

 

او تاكيد كرد: سيمان استفاده شده در تونل ضد سولفات است و املاح بر روي آن تاثير نمي گذارد از نظر ايمني اگر آب تراوش شده، فاضلاب باشد مشكلي در تونل ايجاد نمي‌كند.

 

حسيني خاطرنشان كرد: مشكلي از نظر ايمني در تونل توحيد نداريم اما از نظر بصري آبريزش مناسبي نيست به همين دليل با تزريق و زهكشي اين مشكل را برطرف مي‌كنيم.

 

در همين زمينه بخوانيد:

با توجه به افزايش نرخ سوخت؛ دولت بايد اصلاحيه‌اي براي فعاليت‌هاي عمراني شهرداري‌ها ابلاغ كند

نظر شما