شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۴
کد خبر: ۳۳۶۶۹
|
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۳
مراسم افتتاحيه پنجمين دوره جشنواره بين‌المللي شعر فجر صبح امروز با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، قائم مقام وزير، معاون فرهنگي ارشاد، دبير جشنواره و شاعراني همچون محمدعلي بهمني، موسي بيدج،‌ علي موسوي گرمارودي، منصور اوجي، محمدرضا سنگري، م.مويد و حسين اسرافيلي در سالن شريعت‌زاده كتابخانه ملي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، در اين مراسم دكتر سيدمحمد حسيني، وزير ارشاد و دكتر يحيي طالبيان، قائم‌مقام وي به سخنراني پرداختند. اجراي موسيقي و شعرخواني توسط چند شاعر، از ديگر برنامه‌هاي اين آيين افتتاحيه بود. اجراي اين برنامه را سعيد بيابانكي، شاعر ، بر عهده داشت.


دكتر طالبيان قائم مقام وزير ارشاد و رييس شوراي سياستگذاري جشنواره، نخستين سخنران برنامه بود. او در ابتداي سخنانش اظهار اميدواري كرد كه جشنواره شعر فجر زمينه اعتلاي اين ميراث فرهنگي و ملي را در كشور ما فراهم كند.


وي افزود: شعر در كشور ما منشا دانش،‌ بينش، سواد و تموج احساس و عاطفه بوده است و در كلام پيامبر، شعر محور حكمت ناميده شده است. مقام معظم رهبري نيز شعر را همواره ارج نهاده اند و در برابر عبارتي كه شعر را هويت ملي ما ناميده بود، ايشان از واژه «ثروت ملي» ياد كرده‌اند.


رييس شوراي سياستگذاري جشنواره شعر فجر با بيان اين‌كه بايد شعر را ارج نهيم، از شرکت 1283 شاعر و بيش از چهل هزار عنوان شعر در جشنواره خبر داد و گفت: 40 عنوان شعر در چهار بخش كلاسيك، سپيد، ترانه و تصنيف و كودك و نوجوان به بخش نهايي رسيده‌اند و حدود 50 داور در اين جشنواره حضور داشتند كه از همه آن‌ها سپاسگزاريم.


وي به تغييراتي كه در نوع برگزاري جشنواره حاصل شده اشاره كرد و افزود: در سال‌هاي قبل مراسم افتتاحيه در يك شهر و مراسم اختتاميه حدود يك ماه بعد در شهري ديگر برگزار مي‌‌شد. اما امسال برنامه‌ها را به طور متمركز در تهران برگزار كرده‌ايم. البته برنامه‌هايي را از حدود يك ماه پيش در شهرستان‌ها داشته‌ايم، اما بخش ملي امسال به مدت سه روز در تهران برگزار مي‌شود.


به گفته رييس شوراي سياستگذاري جشنواره شعر فجر به دليل اطلاع‌رساني بهتر، امسال شركت كنندگان در جشنواره حدودا 2 برابر افزايش داشته‌اند. وي حجم آثار را نيز 4 برابر سال پيش عنوان كرد و با بيان اين‌كه امسال كتاب‌هاي چاپ سال 1388 نيز مي‌توانستند در جشنواره حاضر شوند، از حضور بيش از 160 عنوان كتاب شعر در جشنواره خبر داد.


طالبيان حضور شاعران زن در جشنواره را نيز رو به رشد خواند و از حضور 41 درصدي شاعران زن در اين جشنواره خبر داد.



پس از وي دكتر سيدمحمد حسيني به سخنراني پرداخت. وزير فرهنگ و ارشاد گفت: اميدواريم با همتي كه از شاعران اين سرزمين سراغ داريم، بتوانيم جشنواره شعر فجر را هرچه زودتر به سطح مطلوب برسانيم. بايد اين جشنواره هرچه زودتر به سطح مطلوب برسد، چرا كه شعر سرمايه ملي ماست.


وي گستره جشنواره شعر فجر را محدود به مرزهاي جغرافيايي ايران ندانست و آن‌را به همه نقاطي كه به زبان فارسي علاقه دارند و زبان فارسي در آن‌ها جايگاه دانست، مرتبط دانست.



وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به نشست شاعران ايران و جهان اشاره كرد كه در آن 40 شاعر جهاني، بدون توجه به زبان حضور داشتند و جشنواره شعر فجر را مكاني براي شعر فارسي عنوان كرد.



دكتر حسيني بزرگداشت شاعران قديم و جديد را از ديگر برنامه‌هاي شعر فجر عنوان كرد كه طي آن از شاعران بزرگ زبان فارسي همچون سعدي و حافظ و معاصراني همچون مختوم قلي و قيصر امين‌پور تجليل خواهد شد.


وي در ادامه گفت: امسال بيش از يك ميليارد تومان براي خريد كتاب‌هاي شعر اختصاص داده شده است. اين مبلغ بشتر به خريد كتاب شعر شاعران اختصاص داده شده است، چراکه بزرگان شعر ما نام‌آور هستند و نام‌شان براي فروش كتاب‌هايشان كفايت مي‌كند.



در ادامه برنامه شاعراني همچون محمدعلي بهمني، دكتر منصوره نيكوگفتار ،‌ دكتر افشين يداللهي، موهون يانگ (چين) و علي موسوي گرمارودي به شعرخواني پرداختند.


موهون يانگ، شاعر چيني پيش از قرائت شعرش، گفت: من شاعر نبودم، اما شعر فارسي زندگي‌ام را تغيير داد و پر از معنويت كرد.



طارق زين‌العابدين شريف از سودان نيز خواستار ارتباط بيشتر جوانان علاقمند زبان فارسي با ايران شد و گفت: من مدتي را در ايران بوده‌ام، اما بسياري از جواناني كه فارسي را از من ياد گرفته‌اند، هرگز ايران را نديده‌اند و براي گسترش زبان فارسي بايد به اين نكات توجه كرد.



مراسم افتتاحيه پنجمين جشنواره شعر فجر صبح امروز شنبه هفتم اسفندماه در تالار شريعت‌زاده کتابخانه ملي افتتاح شد. اين جشنواره تا 10 اسفندماه ادامه خواهد داشت.


نظر شما