سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۱۰
کد خبر: ۳۳۶۷۵
|
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۴
كودكان به عنوان يك گروه اجتماعي كه به لحاظ سني، توانايي در برآوردن نيازها در موقعيت‌هاي اجتماعي خود را ندارند در هنگام بروز بحران در رأس گروه‌هاي آسيب پذير واقع مي‌شوند.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، معصومه معارف وند، عضو هيأت علمي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي در نخستين سمپوزيوم نقش مددكاري در بلاياي طبيعي گفت: در شرايط بحران كودكان قادر به برآوردن نيازهاي اوليه خود نيستند و گاهي حتي در صورت نبودن شخص، گروه يا سازمان حمايت كننده حياتشان به خطر مي‌افتد.

 

وي ادامه داد: كودك آزاري و غفلت از آنها، خشونت و بهره‌كشي جنسي، تنبيه بدني، قاچاق، آدم ربايي، كار كودكان، ازدواج‌هاي زودهنگام و اجباري و آثار رواني ناشي از شرايط بحراني مهمترين خطراتي هستند كه در شرايط بحراني كودكان را تهديد مي‌كنند.

 

معارف‌وند درباره گروه هاي كودكاني كه بيشتر در معرض خطر قرار دارند، اظهار كرد: گروه‌هاي مختلف كودكان سهم يكساني در آسيب پذيري ندارند و گروه‌هاي خاصي از آنان بدليل شرايط فيزيكي يا اجتماعي بيشتر در معرض آسيب قرار مي‌گيرند، كودكاني كه از مراقبت توسط سرپرستان خود محروم شده‌اند به خصوص كودكان جدا شده و كودكان فرزند خوانده، كودكاني كه در خانوارهاي زن سرپرست يا فقط با پدر خود زندگي مي‌كنند، كودكاني كه دچار معلوليت هستند و كودكان بدون تابعيت در شرايط بحراني بيشتر در معرض خطر قرار مي‌گيرند.

 

وي تصريح كرد: انتظار مي‌رود مددكاران اجتماعي براي حمايت از كودكان در شرايط بحراني آمادگي لازم را داشته باشند و در كوتاهترين مدت پس از بروز بلايا در مناطق آسيب ديده حاضر شوند.

نظر شما