شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۵۴
کد خبر: ۳۳۷۲۱
|
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۴
مدير هنري گروه موسيقي فولكور كاريستاس يونان در ديدار و گفت‌و‌گو با دبير بيست و ششمين جشنواره موسيقي فجر، سفر به ايران را با وجود علاقه مردمانش به موسيقي و پيشينه غني فرهنگي هنري آن، خاطره اي فراموش نشدني دانست.

به گزارش شهر، دكتر حسن رياحي، دبير بيست و ششمين جشنواره موسيقي فجر در آخرين روز از اين جشنواره، با سه نفر از اعضاي گروه موسيقي فولكور كاريستاس يونان ديدار و گفت‌و‌گو کرد.

وي در اين ديدار دوستانه كه عصر ديروز انجام شد، از وضعيت اشتغال هنرمندان جوان در يونان جويا شده و پرسيد كه مسئولان فرهنگي - هنري يونان مشكل اشتغال هنرمندان جوان و تازه فارغ‌التحصيل شده يوناني را چگونه حل مي‌كنند.

مدير هنري گروه موسيقي فولكور كاريستاس در پاسخ به اين سوال گفت: در يونان برنامه دقيقي براي حل اين مشكل وجود ندارد و هر فرد بسته به گرايش فردي خود در اركسترهاي دولتي و يا خصوصي مشغول شده و برخي نيز به تدريس مي‌پردازند.

وي ادامه داد: البته اگر منظور از موفقيت را رسيدن به سطوح بالاي هنري بدانيم، بايد بگويم از هر 10 نفر، يك نفر مي‌تواند به آن سطح برسد.

اين مدير هنري درادامه در پاسخ به سوال دبير جشنواره درباره رويكرد جوانان به موسيقي اصيل و سنتي يوناني و گرايششان به اين نوع موسيقي به نسبت موسيقي‌هايي مانند جاز و راك گفت: در يونان گرايش به هردو نوع موسيقي اصيل و راك وجود دارد؛ اما در حال حاضر بازگشت دوباره به سوي موسيقي سنتي و اصيل يوناني بيشتر شده است.

وي افزود: البته هيچ سياست و برنامه‌ريزي خاصي نيز براي هدايت جوانان به سوي موسيقي اصيل يونان وجود ندارد.

در ادامه اين نشست دوستانه، رياحي در پاسخ به سوال مهمانان يوناني درباره اهداف اين جشنواره، گفت: مهم‌ترين وظيفه ما کشف استعدادهاي جوان در زمينه آهنگسازي است. بايد آن‌ها را کشف و براي آن‌ها سرمايه‌گذاري کرده و زمينه شکوفايي آنان را فراهم کنيم.

وي افزود: ما در اين جشنواره تلاش کرديم تا فستيوال‌هاي تخصصي موسيقي برگزار کرده و موسيقي پاپ، کلاسيک ايراني و غربي، فولکلور و ... را هريک در قالب يک جشنواره مستقل برگزار کنيم.

همچنين درادامه «ساوو پولو» مدير هنري اين گروه يوناني در پاسخ به پرسش دبير جشنواره درباره فستيوال‌ها و جشنواره‌هاي موسيقي درکشور يونان، اظهار داشت: ما در يونان اين چنين جشنواره سراسري و مهمي با هدف کشف استعدادها نداريم و معمولا فستيوال‌هاي ما با هدف ارائه برنامه نام‌هاي بزرگ و سرشناس موسيقي و هنر، به شکل پراکنده و مقطعي برگزار مي‌شود و نوع برنامه‌ريزي آن با جشنواره بزرگي همانند جشنواره‌هاي بين‌المللي فجر متفاوت است.

وي در پايان در پاسخ به رياحي درباره مسئله کپي رايت در آثار موسيقي گفت: تا چند سال پيش، اين يکي از معضلات هنرمندان يونان بود؛ اما اخيرا سخت‌گيري‌ها شديدتر شده است؛ اگرچه به دليل وجود اينترنت هر اندازه هم که اين قانون سخت‌گيرانه باشد؛ بازهم نمي‌شود جلوي کپي و دانلود کردن يک اثر هنري را از طريق اينترنت گرفت.

اين مهمانان يوناني در پايان از اجراي شيراز خود و مهمان‌نوازي و هنر دوستي اهالي اين شهر گفته و بيان کرد: در شيراز بيش از انتظار ما علاقه‌مند و عاشق موسيقي وجود دارد؛ به‌طوري که سالن چند طبقه اين شهر مملو از عاشقان موسيقي بود که پس از اجرا بي وقفه تشويق مي‌کردند و حتي پس از اجرا نيز با ديدن ما در خيابان، مغازه و... براي تشويق کردن ما جلو آمده و با تکرار کلمه خوب - خوب ، خوب به زبان انگليسي ما را تشويق مي‌کردند.

اين عضو گروه موسيقي فولكور كاريستاس يونان افزود: حضور در ايران با اين همه علاقه‌مند به موسيقي و هنر و اين همه پيشينه فرهنگي و هنري مانند تخت جمشيد، پاسارگاد و ...، خاطره‌اي فراموش نشدني است و اميدوارم هنرمندان ايراني نيز به کشورم سفر کنند.

نظر شما