سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۰
کد خبر: ۳۳۸۰۲
|
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۰
در نشست خبري «سمفوني رومي 1» عنوان شد
شهرام ناظري درباره پسرش گفت: من طوري او را تربيت كردم كه كاملا مستقل باشد و همه كارهاي او در حوزه موسيقي نيز با من متفاوت است؛ تفاوتي كه من از آن خوشم مي‌آيد در اين تنوع است.

نشست خبري «سمفوني رومي 1» با حضور شهرام ناظري، حافظ ناظري، هوشنگ كامكار، عباس سجادي، داود گنجه‌اي، محمود دولت‌آبادي، كيوان ساكت، پرويز كلانتري، محمدرضا درويشي و بهرام دبيري دقايقي پيش در موزه موسيقي برگزار شد.


در ابتداي اين مراسم رييس موزه موسيقي ابراز اميدواري كرد كه اين موزه بتواند اعتماد جامعه موسيقي را براي برگزاري برنامه‌هاي مختلف جلب كند. در ادامه سجادي مدير دفتر موسيقي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اظهار داشت: حافظ ناظري هم فرزند پدر و هم فرزند هنر است و بالاتر از همه فرزند ايران است و بيرقي را بدست گرفته تا بتواند آن را در سراسر دنيا به اهتزاز در آورد .


وي ادامه داد: پروژه سمفوني مولانا يا سمفوني رومي يكي از ارزشمندترين كارهايي است كه در دنياي امروز كه مفاخر ما را مصادره مي‌كنند انجام مي‌شود و كمپاني سوني براي نخستين بار در خاورميانه روي اين كار سرمايه‌گزاري كرده است.

 

سپس حافظ ناظري گفت: باعث افتخار من است در جمعي باشم كه اسطوره‌هاي فرهنگ اين مملكت در آن حضور دارند. اين يكي از قدم‌هاي مهم است و اين همدلي و حمايت بزرگان از جوانان تعاملي ارزشمند خواهد بود متاسفانه جمع هنرمندان ايران با هم يكي نيستند؛ در حالي كه در كنار هم بودن اين اسم هاي بزرگ مي‌تواند يك حركت بزرگ را براي مملكت ما بوجود آورد.


وي ادامه داد: امروز روزي است كه 10 سال براي آن صبر كرده‌ام 10 سال پيش كه ايران را ترك كردم اين برايم مثل يك رويا بود انسان مي‌تواند روياها را به حقيقت برساند؛ اگر از صميم قلب چيزي را بخواهد.


ناظري با اشاره به شرايط خاص كار در نيويورك به عنوان زيباترين و ترسناك‌ترين شهر دنيا تصريح كرد: در اين شهر تصوير درستي از ايران وجود ندارد و تنها چيزي كه مي‌تواند اين تصوير را درست كند تعامل فرهنگي است فرهنگ غني ايران حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد .


وي با اشاره بر اجراي سمفوني رومي در كارلينگ‌هال نيويورك اظهار داشت: در آن برنامه رييس كمپاني سوني به كار من علاقمند شد به دعوت سوني جمعي از موزيسين‌هاي مطرح دنيا گرد هم آمدند تا CD شماره يك اين سمفوني در ماه جون 2011 در سرتاسر دنيا پخش شود. اين CD يكي از 4 CD اول موسيقي كلاسيك در دنيا از لحاظ تيراژ و موقعيت خواهد بود.


ناظري در ادامه گفت:‌اين كار واقعا سمفوني نيست و از كلمه سمفوني با معناي نمادين آن در اين عنوان استفاده شده است. اين پروژه مي‌خواهد از تلفيق موسيقي شرق و غرب يك موجود تازه بوجود آورد كه در آن المان‌هاي شرقي و غربي براحتي تفكيك نمي‌شوند . حتي يك نوت اين كار شبيه به چيزي نيست كه قبلا كسي شنيده باشد .


وي ادامه داد: براي اولين بار يك CD موسيقي ايراني به همه جاي دنيا مي‌رود ولي متاسفانه علي‌رغم سعي بسيار به دليل ارتباطات محدود فعلي و قانون كپي رايت به ايران نمي‌آيد. تنها تعداد محدودي از اين CD وارد ايران خواهد شد كه متقاضيان مي‌توانند براي پيش خريد آن ثبت‌نام كنند.


در ادامه اين نشست محمدرضا درويشي بر گردهم آمدن بزرگان فرهنگ و موسيقي براي معرفي اين پروژه تاكيد كرد و آن را مايه خرسندي دانست. سپس محمود دولت‌آبادي گفت:‌ مايه مسرت است كه علي‌رغم مهاجرت ايرانيان كسي بعد از 10 سال به اين مملكت باز مي‌گردد.


سپس شهرام ناظري با اشاره به مفيد بودن اين گونه جلسات درباره پسرش گفت: من طوري او را تربيت كردم كه كاملا مستقل باشد و همه كارهاي او در حوزه موسيقي نيز با من متفاوت است؛ تفاوتي كه من از آن خوشم مي‌آيد در اين تنوع است كه چنين كار ارزشمندي در اين كشور اتفاق مي‌افتد. اين تنوع هنر و سليقه در يك كشور معجزه است.


در ادامه هوشنگ كامكار گفت:‌ پيشنهاد من اين بود كه اين كار در اينجا پخش مي‌شد تا همه بتوانند آن را بشنوند و درباره آن قضاوت كنند.


حافظ ناظري پاسخ داد: ضبط اين كار از ماه نوامبر شروع شده و موزيسين‌هاي آن در اقصي نقاط دنيا هستند. در 4 ماه گذشته براي ضبط اين كار به 6 كشور جهان سفر كرده‌ام و قسمت آخر آن 20 روز ديگر بايد توسط يك گروه كر در نيويورك خوانده شود. كار هنوز تمام نشده و امكان پخش آن در اينجا وجود نداشت.


در اين نشست همچنين پرويز كلانتري اظهار داشت: متاسفانه هنر در كشور ما قبيله‌اي شده است يك نقش اصلي اين است كه رد و بدل شدن اطلاعات و آثار بين هنرمندان اتفاق نمي‌افتد.

نظر شما