يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۳۲
کد خبر: ۳۳۸۵۷
|
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۰
يادداشتي از قاليباف درباره فرهنگ «هبه»
در راستاي تبديل شهرداري از يك نهاد خدماتي به يك نهاد اجتماعي، طرح هبه با بسترسازي توسط شهرداري در حال اجرا است. اين طرح توانسته تا كنون بسياري از نابساماني‌هاي اجتماعي و فرهنگي برطرف كند.

به گزارش«شهر»، محمد بافر قاليباف در يادداشت خود آورده است: «براساس آموزه‌هاي مبتني بر انسانيت و اسلاميت اين گونه آموخته‌ايم تا به كساني كه در زندگي با شكست رو به رو شده‌اند و يا زندگي با آن‌ها نامهربان بوده، كمك كنيم و دست آن‌ها را بگيريم. ياد گرفته‌ايم كه احسان و نيكوكاري انسان ساز است، چرا كه نيكوكاري و احسان در سايه فضيلت‌هايي مانند محبت، گذشت و ايثار متبلور مي‌شود و ديانت بدون محبت كامل نيست. نمونه تبلور ا ين صفات را مي‌توان در شهدا جست و جو كرد كه با احسان، ‌نيكوكاري، محبت كامل نيست. نمونه تبلور اين صفات را مي توان در شهدا جست و جو كرد كه با احسان، نيكوكاري، محبت و صداقتي كه داشتند بي‌ريا جان‌شان را به صاحب اصلي دادند و گذر كردند. »

«اين يادداشت مي‌افزايد:‌ «در چند سال اخير شهرداري توجه به مسائل به مسائل فرهنگي و اجتماعي را در اولويت برنامه‌هاي خود قرار داده و سعي شده است شهرداري از سازماني خدماتي به نهادي اجتماعي تبديل شود. در همين راستا طرح هبه كه با بسترسازي توسط شهرداري در حال اجرا است. بسياري از نابساماني‌هاي اجتماعي و فرهنگي را برطرف كرده است. اين طرح مبتني بر دستورات دين مبين اسلام و در جهت دستگيري از نيازمندان و نهادينه كردن كمك به همنوعان است.

طرح هبه يك طرح موازي‌كاري نيست، هرچند ممكن است اين مشاركت معنوي از وظايف كميته امداد به نظر آيد. مشاركت معنوي شهروندان در همه كلان شهرها وجود دارد و به عنوان سنتي قديمي در ايران رواج داشته است. نزديك نوروز بسياري از خانواده‌ها به نوسازي و بازسازي درون خانه خود مي‌پردازند و گاهي در نقل مكان‌ها، دوست دارند وسايلي را كه براي خانه‌شان ضروري نيست و همچنان قابل استفاده است را به دست كسي برسانند كه از آن استفاده مي‌كنند. شهرداري اين امكان را فراهم كرده است. »

در اين يادداشت همچنين آمده است:«شهروندان مي‌توانند در همه روزهاي هفته از طريق شماره تلفن 137 اقلامي را كه مايل به اهداي آن هستند، تحويل دهند. نيروهاي شهرداري نيز با لباس و ماشين مشخص به آنان مراجعه مي‌كنند و اقلام آنان را تحويل مي‌گيرند كه اين اقدام در راستاي امنيت شهروندي است. روزهاي پنج‌شنبه و جمعه نيز اين كار در سطح مناطقي كه طرح جهادي در آن اجرا مي‌شود با همكاري شوراياران صورت مي‌گيرد.

شهروندان توجه داشته باشند فقط اقلامي كه قابليت تعمير و مرمت داشته باشند تحويل گرفته مي‌شود و اجناسي كه قابليت استفاده مجدد را نداشته باشند، ‌جمع‌آوري نمي‌شوند. مراكزي هم پيش‌بيني شده است تا با هزينه شهرداري، نوسازي و بازسازي اقلام مستعمل در آن‌ها انجام شود و به دست شهروندان نيازمند برسد. واضح است در اين راه كميته امداد و بهزيستي مي‌توانند نقش موثري در شناسايي افراد نيازمند و معرفي آن‌ها به شهرداري داشته باشند. «

اين يادداشت مي‌افزايد:«همچنين شايان ذكر است كه در راستاي ايجاد انگيزه و اعتمادسازي خانواده‌هايي كه اجناس قابل توجهي اهدا مي‌كنند، هر 2 ماه يك بار به اين خيرين اطلاع‌رساني خواهد شد كه اقلام به دست كدام خانواده و چه مركزي رسيده است.

در اجراي اين طرح شهرداري همانند رابط ميان افراد نيازمند و شهروندان اهدا كننده است و دانشجويان عدالت‌خواهي كه خواهان رسيدگي به قشر آسيب‌پذير هستند و تشكل‌هاي غيردولتي مي‌توانند در همه مراحل اين كار مانند توزيع، دريافت و يا بازسازي و تعمير اقلام اهدا شده با شهرداري همكاري كنند. خودروهايي هم با نصب پوسترهاي مخصوص با عنوان مشاركت معنوي شهروندان براي جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي در شهر تردد خواهند كرد. بر همين اساس هداياي جمع‌آوري شده حتما تا شب عيد در اختيار نيازمندان قرار خواهد گرفت.»

نظر شما