شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۷
کد خبر: ۳۳۸۸۲
|
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۷
جزئيات ضوابط ثبت‌نام، انتخاب و اعزام نيروي انساني به مدارس جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور سال 1390 اعلام شد.بر اين اساس حداقل 12 و حداكثر 26 سال سابقه خدمت شرط عمومي اعزام عنوان شد.

به گزارش " شهر "، در مقدمه شيوه‌نامه و ضوابط ثبت‌نام انتخاب و اعزام نيروي انساني به مدارس جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور در سال 1390 آمده است: نقش و رسالت فرهنگيان اعزامي به عنوان "سفيران دانايي و فرهنگ "در تحقق اهداف نظام در اين بخش بسيار تعيين‌كننده، اثر گذار و بي بديل است و تنها معلمان آگاه، مومن، انقلابي، توانمند و دلسوز از عهده انجام شايسته آن بر خواهند آمد؛ شرايط و مقتضيات كاملاً متفاوت كار و زندگي در غربت ايجاد مي كند كه فرآيند انتخاب و اعزام نيرو به مدارس خارج از كشور با نگاهي دقيق‌تر و حساسيتي بيشتر مورد عنايت مسئولان ذي‌ربط قرار گرفته و با تلقي آن به عنوان دغدغه‌اي انقلابي و ملي به نحو مطلوب انجام گيرد.


در پايان مقدمه اين شيوه‌نامه عنوان شده است: همكاران داوطلب اعزام به مدارس خارج از كشور بايد نسبت به تصميم و انتخاب خود كاملاً آگاه و متعهد بوده، ‌آمادگي لازم فكري، روحي و تخصصي را براي پذيرش اين رسالت سنگين كسب كنند تا ضمن انجام وظايف سازماني اين مأموريت‌، ‌الگو و پيام‌رسان شايسته‌اي براي فرهنگ و تمدن ايران سربلند و ارزش‌هاي مقدس و حيات بخش اسلام عزيز باشند.


منشور سفيران دانايي و فرهنگ


در بخشي با عنوان «منشور سفيران دانايي و فرهنگ» خطاب به داوطلبان اعزام به مدارس جمهوري اسلامي به خارج از كشور بر پايبندي به اصول و ارزش‌هاي انقلاب اسلامي و حفظ و گسترش آنها، مهرورزي و ايجاد آرامش در دانش‌آموزان، اولياء و همكاران، تلقي مأموريت خارج از كشور به عنوان امانت ملي و رسالت فرهنگي، آمادگي انجام مأموريت محوله به نحو شايسته، كامل و اثر بخش، حفظ شئون اسلامي و منزلت فرهنگي خود و خانواده به طور كامل و به احسن وجه، اهتمام جدي در ارتقاي بيش از پيش و كيفي آموزش و پرورش دانش‌آموزان، رعايت ضوابط، مقررات مربوط و اجراي برنامه‌ها و سياست‌هاي وزارت متبوع، كسب تجربه‌هاي علمي و عملي مفيد و انتقال آن به حوزه‌هاي كاري در داخل كشور تأكيد شده است.


اين شيوه‌نامه متذكر شده است: احكام مأموريت نيروهاي اعزامي يكساله بوده و با توجه به التزام عملي به اين «منشور» و نيز عملكرد آنان، قابل تمديد خواهد بود.


نيروهاي مورد نياز مدارس جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور در بخش‌هاي آموزگار دوره ابتدايي، دبيردوره راهنمايي تحصيلي، دبير دوره متوسطه نظري، مربي امور تربيتي، مسئول امور دفتري و امتحانات (معاون اجرايي)، مدير آموزشگاه، معاون آموزشگاه، مشاور تحصيلي و تربيتي، كارشناس آموزش، امتحانات و امور پرورشي، كارشناس مالي و امور اداري (عامل ذيحساب) است.


شرايط عمومي


شرايط عمومي اين نيرو‌ها شامل استخدام رسمي وزارت آموزش و پرورش، داشتن حداقل 12 و حدأكثر 26 سال سابقه خدمت تا پايان شهريور 1390 (بر اساس آخرين حكم كارگزيني)، داشتن حداقل مدرك تحصيلي (ليسانس) براي داوطلبان تمام رشته‌ها و مشاغل در زمان ثبت‌نام مندرج در حكم كارگزيني است و در تبصره اين بنده آمده ثبت‌نام معاونان اجرايي مدارس، با مدرك تحصيلي فوق ديپلم بلامانع است.


برخورداري از سلامت كامل جسمي و رواني در زمان اعزام با تأييد پزشك معتمد وزارت آموزش و پرورش است ضمناً ثبت نام جانبازاني كه نقض عضو آنان مانع از انجام وظايف سازماني و محوله نمي‌باشد، بلامانع است.


همچنين تأهل از ديگر شرايط عمومي انتخاب نيروي مورد نياز مدارس خارج از كشور عنوان شده است و ضمناً خواهران فرهنگي كه همسرشان جزو شاغلان رسمي وزارت آموزش ‌و پرورش نيستند، نمي‌توانند در آزمون شركت كنند.


از ديگر شرايط عمومي انتخاب اين نيروها احراز صلاحيت لازم گزينش و حراست با توجه به قرار گرفتن جايگاه معلمين اعزامي به عنوان مأمورين دولت در رديف مشاغل حساس است همچنين داوطلبان نبايد در زمان اعزام بيش از 3 فرزند داشته باشند؛ قابل ذكر است كه زوج فرهنگي در زمان اعزام و در طول مدت مأموريت فرزند زير 3 سال نداشته باشند.


نداشتن سابقه مأموريت ثابت بيش از 6 ماه در خارج از كشور، تسلط كامل به روخواني و روانخواني قرآن كريم، توانايي انجام كار با رايانه در حد استفاده از شبكه جهاني (اينترنت) و رايانامه، آشنايي لازم با يك زبان خارجي (عربي، انگليسي، فرانسه يا آلماني) ‌در حد خواندن، درك مطلب و مكالمات روزمره از ديگر شرايط انتخاب نيروي انساني براي اعزام به مدارس جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور است.


در خصوص مواردي كه بايد از سوي «زوج‌هاي فرهنگي» براي شركت درآزمون رعايت شود، عنوان شده است: چنانچه زوج واجد شرايط بوده ولي زوجه شرايط نداشته باشد، در اين حالت فقط زوج در آزمون شركت مي‌كند و در صورت پذيرش نهايي و اعزام، زوجه با استفاده از مرخصي بدون حقوق، وي را همراهي مي‌كند و چنانچه به رشته و همكاري زوجه نياز باشد، به عنوان نيروي تبعي (با دريافت حقوق و مزاياي كامل ريالي واريز در ايران) به كار گرفته خواهد شد و ادارات مبداء نسبت به صدور حكم اشتغال در خارج از كشور اقدام خواهند كرد. بديهي است نيروهاي تبعي به عنوان مأمور اعزام تلقي نمي‌شوند.


در ادامه بيان شده است: چنانچه زوج بازنشسته يا داراي سابقه خدمت بالاي 26 سال باشد، زوجه حق شركت در آزمون را ندارد، ضمناً‌ يادآور مي‌شود كه رعايت بند 2 شرايط عمومي براي هر يك از زوجين الزامي است.


شرايط اختصاصي _ مشاغل سرپرستي:


كارشناس آموزش‌، ‌امتحانات و امور پرورشي: اشتغال در پست‌هاي كارشناس، كارشناس مسئول، رئيس گروه و بالاتر، منحصراً مربوط به حوزه‌هاي آموزش و سنجش در سطح منطقه، استان و حوزه‌ ستادي با حداقل 5 سال سابقه اشتغال در پست‌هاي مذكور كه 3 سال آن از 1386 به بعد باشد.


كارشناس مالي و امور اداري (عامل ذي‌حساب): اشتغال در پست‌هاي كارشناس، كارشناس مسئول، ‌رئيس گروه و بالاتر منحصرا مربوط به حوزه فعاليت‌هاي مالي در سطح منطقه، استان و حوزه ستادي با حداقل 5 سال سابقه اشتغال در پست‌هاي مذكور كه 3 سال آن از 1386به بعد باشد.


شرايط و ضوابط ثبت‌نام نيروي انساني مشاغل مدارس در قسمت مدير واحد آموزشي: داشتن حداقل 5 سال سابقه مديريت در واحدهاي آموزشي (ابتدايي، راهنمايي، متوسطه، پيش‌دانشگاهي يا مراكز تربيت معلم) تا تاريخ 31 شهريور سال 1390، كه 3 سال آن از اول مهر سال 1386 به بعد باشد.


در تبصره اين بند آمده است: افرادي كه استخدام اوليه آنها در مشاغل معلمان بوده است (مشمولان بخشنامه سابق 230/1دمورخ 6 اسفند سال 1358) شامل "تمام شاغلين در حوزه ستادي از سطح كارشناس و بالاتر " ، "روسا، معاونان، مديران، روساي گروه و اداره و كارشناسان مسئول و كارشناسان ادارات كل استان "، "روسا، معاونان، مسئولان دوره‌هاي تحصيلي، كارشناسي امور آموزشي مناطق و نواحي (مديريت‌ها) " است كه به شرط داشتن حداقل 4 سال سابقه مديريت واحد آموزشي مي‌توانند در «رشته مديريت» شركت كنند.


در بخش معاون واحد آموزشي، دارا بودن حداقل 5 سال سابقه مديريت يا معاونت واحدهاي آموزشي (ابتدايي، راهنمايي، متوسطه، پيش‌دانشگاهي يا مراكز تربيت معلم) تا تاريخ 31 شهريور سال 1390 كه حداقل 3 سال آن از تاريخ 1 مهر سال 1389 به بعد لازم دانسته شده است.


در تبصره بند فوق آمده است: افرادي كه استخدام اوليه آنها در مشاغل معلمان بوده است (مشمولان بخشنامه سابق 230/1/د مورخ 6 اسفند سال 1358) شامل " تمام شاغلين در حوزه ستادي از سطح كارشناس و بالاتر "، " روسا، معاونان، مديران، روساي گروه و اداره و كارشناسان مسئول و كارشناسان ادارات كل استان "، " روسا، معاونان، مسئولان دوره‌هاي تحصيلي، كارشناس امور آموزشي مناطق و نواحي (مديريت‌ها) است كه مي‌توانند در رشته «معاونت واحدهاي آموزشي) شركت كنند؛ لازم به ذكر است راهنمايان آموزشي و معلمان راهنما در صورت داشتن ساير شرايط مي‌توانند در رشته تخصصي تدريس خود داوطلب شوند.


در بخش آموزگار و دبير، حداقل 5 سال سابقه تدريس موظف و تمام وقت در رشته مورد تقاضا تا تاريخ 31 شهريور سال 1390 كه 3 سال آن به صورت متوالي يا متناوب از اول مهر سال 1386 به بعد عنوان شده است.


در بخش مشاور تحصيلي و تربيتي دارا بودن حداقل 5 سال سابقه كار در رشته مشاوره تحصيلي تا تاريخ 31 شهريور سال 1390، كه 3 سال آن به صورت متوالي يا متناوب از يكم مهر سال 1386 به بعد اعلام شده است.


در بخش مربي امور تربيتي دارا بودن حداقل 5 سال سابقه كار در رشته مشاوره تحصيلي تا تاريخ 31 شهريور 90 كه حداقل 3 سال آن به صورت متوالي يا متناوب از يكم مهر 86 به بعد بيان شده است.


در بخش معاون اجرايي دارا بودن حداقل 5 سال سابقه كار در امور دفترداري (متصدي دفتري، كارشناس پايگاه اطلاعات دانش‌آموزي) كه 2 سال آن متهي به شهريور 1390 عنوان شده است.


آموزگاران دوره ابتدايي بايد تسلط تدريس در چندپايه را داشته باشند


از جمله شرايط انتخاب نيروهاي اعزامي براي مدارس جمهوري اسلامي ايران در اين شيوه‌نامه‌ آمده است: آموزگاران دوره ابتدايي بايد توانايي و تسلط كافي براي تدريس در كلاس‌هاي چندپايه را داشته و دوره‌هاي آشنايي با كتب جديدالتأليف (بخوانيم و بنويسيم، هديه‌هاي آسماني، آموزش قرآن و...) را گذرانده باشند، همچنين ارائه گواهي‌هاي مربوط، در مرحله سنجش و ارزيابي حضوري الزامي است.


در اين شيوه‌نامه بيان شده است: مدير آموزگاران با داشتن شرايط عمومي مي‌توانند در رشته «آموزگاري» شركت كنند، دبيران علاوه بر رشته تخصصي خود، توانايي تدريس دروس مرتبط و نيمه مرتبط را داشته و دوره‌هاي آشنايي با كتب جديدالتاليف رشته تخصصي را گذرانده باشند ضمناً ارائه گواهي دوره‌ها در مرحله سنجش و ارزيابي حضوري الزامي است.


همچنين مدرسان مراكز تربيت معلم (به غير از اعضاي هيئت علمي) در صورت داشتن ساير شرايط مي‌توانند در آزمون رشته تخصصي تدريس خود كه مورد نياز مدارس خارج از كشور باشد (جدول رشته‌هاي آزمون)، با رعايت بند 3 شركت كنند و در صورت قبولي نهايي اين افراد از هيئت علمي خارج و به سمت دبيري مشمول قانون مديريت خدمات كشوري مأمور مي‌شوند.


در اين شيوه‌نامه‌ آمده است: آن دسته از همكاراني كه در هنرستان‌هاي فني، حرفه‌اي و كاردانش با سمت دبير يا هنرآموز به تدريس اشتغال دارند،‌ در صورت دارا بودن شرايط مي‌توانند در رشته تخصصي خود كه مورد نياز مدارس خارج از كشور باشد، داوطلب شركت در آزمون شوند.


همچنين آن دسته از نيروهاي آموزشي كه رشته تدريس و مدرك تحصيلي آنان متفاوت است، چنانچه داراي 5 سال سابقه تدريس موظف و تمام‌وقت منتهي به تاريخ 31 شهريور 1390 باشند، مي‌توانند در رشته تدريس خود شركت كنند.


لازم به ذكر است دبيراني كه يك ماده درسي را همزمان در دوره‌هاي راهنمايي و متوسطه تدريس مي‌كنند و يا در 5 سال گذشته بين دوره‌هاي ياد شده جابجا شده‌اند، براساس دوره تحصيلي مندرج در آخرين حكم كارگزيني خود مجاز به شركت در آزمون آن دوره خواهند بود.


در اين شيوه نامه بيان شده است: آن دسته از آموزگاران، دبيران، مربيان تربيتي و مشاوران تحصيلي كه براساس بخشنامه سابق 1د/230 مورخ 6 اسفند سال 1358 در ادارات ستادي يا اجرايي اشتغال دارند، به شرط داشتن حداقل 2 سال سابقه تدريس، كار تربيتي يا مشاوره تحصيلي موظف در 5 سا اخير (از اول مهر سال 1386 لغايت 31 شهريور سال 1390) مدارس، مي‌توانند در آزمون رشته تخصصي خود شركت كنند.


همچنين دفترداران (معاونان اجرايي) الزاماً بايد آشنايي كامل (علمي ـ عملي) با پايگاه اطلاعاتي دانش‌آموزي داشته باشند و هنگام شركت در مرحله سنجش و ارزيابي حضوري فرم شماره 4 را تكميل و پس از تأييد كارشناسي سنجش و ارزيابي تحصيلي محل خدمت ارائه كنند.


مدارك و مراحل جهت ثبت‌نام اينترنتي


مراحل لازم جهت ثبت‌نام در آزمون شامل واريز مبلغ 150 هزار ريال به حساب شماره 31/1245 نزد بانك مركزي به‌ نام (تمركز وجوه درآمد اختصاصي وزارت آموزش و پرورش) قابل واريز در تمام شعب بانك ملي در سراسر كشور، دريافت كارت‌هاي اعتباري در ادارات سنجش و ارزشيابي تحصيلي استان در قبال ارائه فيش واريزي، فرم تكميل شده «درخواست شركت در آزمون» (فرم شماره 1) از طريق اينترنت به آدرس«http//aee.medu.ir»، فايل اسكن شده جديد تمام رخ رنگي با زمينه سفيد با فرمت jpg حداكثر 400 * 300 پيكسل (حجم عكس ذخيره از 70 كيلو بايت بيشتر باشد) است.


قابل ذكر است كه زوج‌هاي فرهنگي داوطلب شركت در آزمون لازم است تمام مراحل ثبت‌نام را مستقلاً انجام داده و هزينه مربوطه را به طور جداگانه پرداخت نمايند؛ وجه ثبت‌نام و مدارك دريافتي مسترد نخواهد شد.


مدارك مورد نياز در مراحل دوم (سنجش و ارزيابي حضوري) فرم شماره 2( تعهد نامه) تكميل و تأييد فرم براي هريك از زوجين فرهنگي الزامي عنوان شده است، همچنين فرم شماره 3 (تأييديه)، فرم شماره 4 (تأئيديه مخصوص دفترداران و مسئولان آموزش و امتحانات) و ساير مدارك شامل آخرين حكم كارگزيني، فرم 2 و 5، عكس، تصوير تمام صفحات شناسنامه و كارت ملي عنوان شده است، لازم به ذكر است مدارك زوجين فرهنگي بايد براي هريك جداگانه تهيه و ارائه شود.


همچنين در اين شيوه‌نامه تأكيد شده است: زوج‌هاي فرهنگي هر يك جداگانه فرم ثبت‌نام را تكميل و ارسال كنند، فقط مداركي كه هنگام ثبت‌نام و در زمان مقرر ارائه مي‌شود مورد استناد و ملاك عمل خواهد بود، تمام مدارك مورد نياز مربوط به امتيازات و تأييديه پزشكي و... پس از اعلام نتيجه آزمون كتبي از پذيرفته‌شدگان دريافت خواهد شد.


اين شيوه‌نامه يادآور شده است: مسئوليت رعايت دقيق مفاد شيوه‌نامه و حسن اجراي آن در استان بر عهده مدير كل و در حوزه ستادي نظارت بر اجراي شيوه‌نامه برعهده مدير كل اموراداري و تشكيلات است، چنانچه در هر يك از مراحل ثبت نام، انتخاب و اعزام مشخص شود كه شركت كننده‌اي فاقد هر يك از شرايط مندرج در شيوه‌ نامه بوده است، نام وي از فهرست داوطلبان حذف مي‌شود و مسئوليت وتبعات آن به عهده شخص داوطل خواهد بود.


مراحل انتخاب و پذيرش نهايي داوطلبان


در خصوص مراحل انتخاب و پذيرش نهايي داوطلبان در اين شيوه‌نامه عنوان شده است: كسب رتبه لازم در آزمون كتبي (به تفكيك رشته و بر اساس فهرست فضلي جهت شركت در مرحله سنجش و ارزيابي حضوري)، توانايي كامل بر رو خواني و روان خواني قرآن.


همچنين كسب امتياز لازم در مرحله «سنجش و ارزيابي حضوري» شامل دانش تخصصي و مهارت‌هاي شغلي و حرفه‌اي متناسب با رشته آزمون و توانايي كار با رايانه در حد مهارت‌‌هاي هفتگانه بر اساس نياز رشته‌هاي تحصيلي، ويژگي‌هاي فردي و شخصيتي متناسب با مأموريت خارج از كشور، آشنايي لازم با يك زبان خارجي (عربي، انگليسي، فرانسه يا آلماني)، ارائه گواهي سلامت كامل جسماني و رواني از پزش معتمد وزارت آموزش و پرورش، احراز شرايط عمومي و اختصاصي برابر مفاد شيوه نامه، شركت در دوره‌هاي توجيهي و آموزشي است.


لازم به ذكر است نمره كل داوطلبان كه تعيين رتبه و ملاك پذيرش نهايي‌ آنان است و مطابق با آزمون كتبي 35 درصد، سنجش و ارزيابي حضوري شامل تخصصي، ويژگي‌هاي شخصيتي و زبان خارجي به ترتيب 10، 20 و 10 درصد، امتياز ايثارگري 20 درصد، زوج فرهنگي 5 درصد محاسبه مي‌شود.


همچنين در توضيح اين بند آمده است: اعزام پذيرفته شدگان نهايي منوط به تائيد كتبي هيئت مركزي گزينش و اداره كل حراست خواهد بود، ضمناً‌ تاييديه كتبي هيئت مركزي گزينش و اداره كل حراست براي هر يك از زوجين فرهنگي نيز الزامي است.


در تعريف ايثارگران آمده است: آزادگان، جانبازان، رزمندگان (به شرط حضور داوطلبانه در جبهه) و بستگان درجه اول شهدا ( پدر، مادر، همسر و فرزند) در صورت موفقيت در آزمون كتبي از امتياز مربوطه برخوردار خواهند شد و اختصاص امتياز ايثارگران صرفاً به استناد بخشنامه شماره 2727/د مورخ 20 مرداد سال 1371 سازمان امور اداري استخدامي كشور سوابق ايثارگري از تاريخ 31 مرداد سال 1359 تا 29 مرداد سال 1367 محاسبه مي‌شود.


نحوه اعزام نيروي انساني به مدارس جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور


اين شيوه‌نامه در خصوص نحوه اعزام نيروي انساني به مدارس جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور آورده است: پذيرفته شدگان نهايي از سال تحصيلي 91ـ90 به بعد، از سوي مركز امور بين الملل و مدارس خارج از كشور سازماندهي و اعزام خواهند شد؛ تعيين محل مأموريت پذيرفته شدگان نهايي، زمان اعزام و مدت ماموريت آنان با توجه به نياز مدارس، سياست‌ها و مصالح كلي وزارت آموزش ‌و پرورش و نيز ضوابط سازماندهي به عهده مركز امور بين الملل و مدارس خارج از كشور خواهد بود.


در ادامه نحوه اعزام آمده است: احكام مأموريت نيروها بر اساس رشته قبولي و به استناد مصوبه شماره 29920/ت 461هـ مورخ 9 دي سال 1371 هيئت وزيران و اصلاحيه‌هاي بعدي براي يك سال تحصيلي صادر خواهد شد و تمديد آن، ‌منوط به نياز و رضايت از نحوه انجام وظيفه و عملكرد افراد خواهد بود.


اين شيوه‌نامه تأكيد كرده است: شركت در دوره‌هاي «آموزشي» و «توجيهي» پيش از اعزام كه از سوي مركز بين‌الملل و مدارس خارج از كشور اعلام و برگزار مي‌شود، ‌الزامي است و پذيرفته شدگان نهايي بايد گذرنامه و گواهينامه معتبر رانندگي و نيز اصل مدرك تحصيلي خود را در اختيار داشته باشند و تعيين شيوه و ضوابط آزمون كتبي، سنجش و ارزيابي حضوري، امتيازات‌، حدنصاب‌ها و بررسي و تصميم‌گيري در خصوص موارد پيش‌بيني نشده و به عهده مركز امور بين الملل و مدارس خارج از كشور است.


در ادامه بيان شده است: ثبت نام و شركت در آزمون كتبي و سنجش و ارزيابي حضوري، هيچ‌گونه حقي براي شركت كنندگان ايجاد نمي‌كند و پذيرش نهايي و اعزام، مستلزم وجود نياز، اخذ رواديد كشورها، انجام مراحل قانوني و اعلام قطعي ازسوي مركز امور بين‌الملل و مدارس خارج از كشور خواهد بود، در صورت پذيرش نهايي زوج فرهنگي، زوج آن به عنوان قبولي اصلي تلقي و زوجه آن به عنون نيروي به تبعيت از همسر (به شرط نياز واحد آموزشي) با دريافت حقوق و مزاياي ريالي واريز در ايران در مدارس جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور اشتغال به كار خواهند داشت.


همچنين اين شيوه‌نامه لازم دانسته است جهت تسريع در امور در مرحله سنجش تمام داوطلبين بايد اصل و تصوير آخرين گواهينامه تحصيلي خود را در مرحله سنجش و ارزيابي حضوري به همراه داشته باشند.


حوزه‌ها و كشورهاي محل اعزام نيروي انساني به مدارس خارج از كشور


در اين شيوه‌نامه حوزه‌ها و كشورهاي محل اعزام نيروي انساني به مدارس جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور به كشورهاي امارات، عمان، كويت، قطر، بحرين سوريه، لبنان، اردن و شبه‌قاره هند شامل پاكستان، هندوستان و بنگلادش اشاره شده است.


اين اعزام‌ها در كشورهاي مشترك المنافع و روسيه شامل تركيه، آذربايجان، ارمنستان، گرجستان، تاجيكستان، روسيه، قزاقستان، قرقيزستان، تركمنستان، بلاروس، نخجوان، ازبكستان و اكراين است.


همچنين نيروي انساني مدارس جمهوري اسلامي ايران در حوزه آسياي شرقي به كشورهاي استراليا، كره شمالي، فيليپين، ژاپن، اندونزي، سريلانكا، چين، مالزي، كره‌جنوبي، سنگاپور، تايلند ويتنام و كامبوج اعزام مي‌شوند.


در حوزه خاورميانه و آفريقا نيز كشورهاي سنگال، ليبي، غنا، سودان، آفريقاي جنوبي، نيجريه، عربستان، الجزاير، ساحل عاج، زيمباوه، تونس، اتيوپي، يمن، تانزانيا، مصر، سيرالئون، كينا، كامبيا، آنگولا، گينه‌بيسائو، مراكش و زئير پذيراي نيروي انساني براي مدارس جمهوري اسلامي ايران هستند.


اين اعزام‌ها در حوزه ارويا و آمريكا نيز شامل كشورهاي ايتاليا، دانمارك، اتريش، آلمان، پرتغال، چك، ونزوئلا، يونان، بلژيك، بلغارستان، سوئيس، تروژ، بوسني، لهستان، مجارستان، فرانسه، سوئد، مكزيك، صربستان، كانادا، روماني، قبرس، انگلستان، آلباني، كوبا، برزيل، فنلاند، ايرلند، هلند، اسلووني،‌اورگوئه و بوليوي است.

نظر شما