يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۵
کد خبر: ۳۳۸۹۲
|
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۵
هشدار رئيس واحد بيماري‌هاي غير واگير معاونت بهداشت:
رئيس واحد بيماري‌هاي غير واگير معاونت بهداشت با هشدار درباره بيماري‌هاي غير واگير در جامعه گفت: يكي از مصوبات برنامه پنجم توسعه اين اختيار را به وزارت بهداشت داده است تا از شرکت هايي كه غذاي ناسالم توليد مي‌كنند، عوارض اخذ كند .

به گزارش خبرنگار شهر، دكتر كورش اعتماد در حاشيه همايش كشوري پيشگيري از بيماري‌هاي غير واگير در پاسخ به پرسش خبرنگار شهر مبني بر مهمترين توصيه و هشدار به مردم در زمينه اين بيماري‌ها، گفت:‌ مهمترين بحث ما اين است كه توجه مردم و مسئولان در تمامي سطوح بيشتر شود و خطر افزايش بيماري‌هاي غير واگير را در كشور جدي بگيرند.

 

وي گفت: همه مردم ما مي‌دانند كه بايد ورزش كنند اما انجام نمي‌دهند؛ بيشتر مردم غذاي سالم را از ناسالم تشخيص مي‌دهند و مي‌شناسند اما باز هم مصرف مي‌كنند و از اين رو به نظر مي‌رسد نياز جدي به تغيير فرهنگ و ايجاد مطالبه عمومي داريم و از سويي ديگر ساير بسترسازي‌ها هم بايد توسط وزارت‌خانه‌هاي ديگر انجام شود.

 

اعتماد درباره ارائه هشدار نيز تاكيد كرد: مهمترين هشدار اطلاعات و آماري است كه وزارت بهداشت مي‌دهد؛ يعني مردم روز به روز چاق‌تر مي‌شوند، فعاليت فيزيكي كمتر شده، مصرف ميوه پايين آمده، سن مصرف دخانيات كاهش يافته و متاسفانه شاهد شيوع ديابت و بروز انواع سرطان‌ها هستيم.

 

وي همچنين در پاسخ به پرسشي مبني بر وجود برخي تضادها در زمينه سلامتي و توزيع برخي مواد غذايي و تبليغات آن در رسانه‌ها، اظهار كرد: اين موضوع فقط با يك راهكار قابل حل نيست و در اين زمينه چند راه حل به ذهن مي‌رسد كه بايد به كارگيري شود كه از جمله آن مي‌توان به اين نكته اشاره كرد كه فرهنگ عمومي جامعه بايد افزايش يابد يعني مردم، خطرات را بصورت جدي درك كنند.

 

رئيس واحد بيماري‌هاي غير واگير معاونت بهداشت اضافه كرد: نكته بعدي در مواجهه با تضاد هاي موجود، اجراي برنامه‌هاي كاهش آسيب است يعني در نهايت اقشاري در جامعه هستند كه اين قبيل مواد غذايي را دوست دارند، بنابراين بايد به سمتي پيش رويم كه اين مواد به نحوي توليد شوند كه كمترين آسيب را برسانند.

 

وي خاطرنشان كرد: يكي از مهمترين پيشنهادات وزارت بهداشت به هيات دولت اين است كه توليد فرآورده‌هاي حجيم شده غذايي و يا تنقلاتي مانند چيپس و پفك به سمت غذاهاي سالم پيش رود و در صورت تحقق اين مساله، توليدكنندگان از برخي معافيت‌هاي مالياتي يارانه‌هاي انرژي استفاده كنند.

 

وي همچنين گفت:‌ يكي از مصوبات برنامه پنجم توسعه اين اختيار را به وزارت بهداشت داده است تا از شركت‌ها و كارخانجاتي كه غذاي ناسالم توليد مي‌كنند، عوارض اخذ كند و بر اين اساس ما مي‌توانيم با استفاده از اين ابزار، توليد مواد غذايي آسيب‌رسان به سلامتي را به حداقل برسانيم.

 

نظر شما