يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۷
کد خبر: ۳۳۹۱۷
|
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۰
رئيس مركز تحقيقات كليه دانشگاه شهيد بهشتي:
امروزه شايع‌ترين عارضه اورولوژي در ايران و جهان سنگ كليه است و در ايران نيز اين آمار 37 درصد را نشان مي‌دهد.

به گزارش "شهر"، دكتر عباس بصيري،رييس مركز تحقيقات كليه و مجاري ادراري دانشگاه علوم‌پزشكي شهيد بهشتي با اشاره به عوارض و بيماري‌هاي اورولوژي از جمله بيماري‌هاي پروستات و سرطان‌ها افزود:‌ در نتيجه تحقيقات چهار ساله در مركز تحقيقات اورولوژي ايران در زمينه سنگ كليه كه قدمت معالجه و درمان آن 4 هزار سال است زمينه‌هاي پيشگيري از اين عارضه در اين مركز گردآوري شده است.

 

وي با بيان اين كه 60 درصد سنگ‌ كليه‌ها برگشت‌پذير بوده و درمان آن نيز بسيار هزينه‌بر است، گفت: پيشگيري مهم‌ترين و مؤثرترين روش در بيماري سنگ كليه محسوب مي‌شود كه در اين راستا بايد افراد در رژيم غذايي خود به خصوص مصرف آب زياد كه موجب سنگ كليه مي‌شوند موارد پيشگيري را بيشتر مورد توجه قرار دهند.

 

بصيري با اشاره به اين كه در حال حاضر با انجام عمل‌هاي جراحي به روش لاپارسكوپي تنها 5 درصد عمل جراحي سنگ كليه و ديگر عارضه‌هاي كليوي در حوزه اورولوژي توسط جراحي باز انجام مي‌شود، تصريح كرد: در حال حاضر با انجام پنج هزار و 700 عمل لاپارسكوپي در مركز تحقيقات اورولوژي ايران و 32 هزار عمل آندوسكوپي در حال حاضر در تمام كشور اين چرخه درماني با حضور فوق‌‌تخصصان اورولوژي كشورمان صورت مي‌پذيرد.

 

وي افزود: عمل لاپارسكوپي، درماني غيرتهاجمي محسوب مي‌شود و در حال حاضر نيز روش‌هاي ترميمي ديگري در جهان از جمله عمل‌هاي روباتيك در حال انجام است ولي در ايران به دليل هزينه‌هاي بالاي اين نوع جراحي‌ها صورت نمي‌پذيرد و متخصصان كشورمان بيشتر با تكنيك‌هاي پزشكي بومي بيماران را معالجه مي‌كنند كه نتايج بهتري را نيز به همراه دارد.

 

رئيس مركز تحقيقات اورولوژي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با اشاره به اهميت روز سلامت مردان اشاره كرد و گفت: از جمله بيماري‌هاي شايع مردان سرطان پروستات است كه شايع‌ترين سرطان در آمريكا و اروپا به حساب مي‌آيد ولي در ايران سرطان مثانه به عنوان شايع‌ترين سرطان مردان شناخته شده است.

 

وي با اشاره به اين كه سرطان مثانه به دليل وفور و سختي آن مهم‌ترين مساله بهداشتي كشور براي مردان محسوب مي‌شود، خاطرنشان كرد: سرطان پروستات ميزان‌كشندگي خيلي كمتري نسبت به سرطان مثانه دارد و بايد به عارضه‌هاي سرطان مثانه در كشور و پيشگيري و درمان آن توجه بيشتري شود.

نظر شما