يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۴۵
کد خبر: ۳۳۹۴۱
|
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۸
گزارش«شهر» از نشست تخصصي تبليغات محيطي؛
براي تبليغات بايد مواردي را در معرض نمايش گذاشت كه داراي ارزش باشد و اگر تبليغات هيچ‌گونه پيام و ارزش ندارد، بنابراين ارزش نمايش را هم ندارد.

به‌گزارش خبرنگار «شهر»، عصر ديروز ـ 10 اسفند ـ سومين نشست تخصصي تبليغات محيطي با موضوع «نقش فن‌آوري‌هاي نوين در اثربخشي تبليغات محيطي» با حضور اساتيد، كارشناسان و دانشجويان علاقه‌مند در پژوهشكده فرهنگ، هنر و معماري جهاد دانشگاهي برگزار شد.


بر اساس اين گزارش، بهزاد سليماني پژوهشگر نمونه دانشگاه و عضو هيات علمي دانشكده هنر دانشگاه الزهرا با بيان اين‌كه انسان، هنر و تكنولوژي 3 عنصر اصلي در خلق تبليغات است، گفت: مساله مهم اين است كه چگونه رابطه درستي ميان اين 3عنصر ايجاد كنيم.

روش‌هاي تبليغاتي بايد با فرهنگ آميخته شود

او با اشاره به ضرورت ‌بومي ‌سازي فرآيندهاي تبليغاتي در داخل كشور افزود: اطلاعاتي كه از خارج كشور دريافت مي‌كنيم، بايد ترجمه كرده و با فرهنگ خود آميخت تا قابل درك باشد و اگر اين اتفاق رخ ندهد، تاثير مناسبي نخواهد داشت.


اين استاد دانشگاه با بيان اين‌كه استفاده از بعد معنايي هنر مي تواند استفاده از نوع خاص تكنولوژي را تسهيل كند، ادامه داد: نگاه‌ها و دريافت‌ها به تيلبغات نسبت به گذشته متفاوت است، لذا بايد براي هر تبليغي از ابزار تكنولوژيك خاص استفاده شود.


در ادامه اين نشست سيد هاشم سردو، دانش‌آموخته مقطع دكتراي دانشگاه سوربن و استاد دانشكده معماري دانشگاه علم و صنعت تهران با ارائه تعريفي از تكنولوژي گفت: تكنولوژي شيوه ساخت و كاربرد ابزار نوين است كه زندگي انسان را تسهيل مي‌كند و سبب شكوفايي زندگي انسان مي‌شود.


او با بيان اين‌كه محصولات تكنولوژيك جديد كه هر روز به‌بازار وارد مي‌شود، فرهنگ جديدي را نيز با خود به‌همراه مي‌آورد، خاطرنشان كرد: گاهي وابستگي به تكنولوژي موجب پايمال شدن ارزش‌هاي انساني مي‌شود، چنان‌چه حتي روان‌شناسان معتقدند افسردگي انسان‌ها با پيشرفت‌هاي تكنولوژي ارتباطي مستقيم دارد.


اين استاد دانشگاه در ادامه با تاكيد بر اين‌كه نياز است تا تكنولوژي و انسان به‌تعادل برسد، خاطرنشان كرد: از همين‌رو در تبليغات محيطي نيز بايد پايداري مدنظر قرار گيرد اين يعني نيازهاي نسل امروز تامين شود، بدون اين‌كه توانايي نسل‌هاي آينده براي تامين خواسته‌هاي‌شان به‌مخاطره بيافتد.


تبيلغات محيطي بايد پايدار و حافظ محيط زيست باشد

او بر حفظ محيط زيست در تبليغات محيطي نيز تاكيد كرد و اظهار داشت: استفاده از تكنولوژي‌هاي جديد چون Windvertising، جوهرهاي اكولوژيك، پانل‌هاي خورشيدي، استفاده دوباره از بنرهاي تبليغاتي و استفاده از تابلوهاي LED بخشي از راهكارها به‌اين منظور است.


بر اساس اين گزارش، در ادامه اين نشست، سعيدرضا حسيني لاهيجي، مدرس دانشگاه با بيان اين‌كه تبليغات محيطي يكي از مهم‌ترين منايع درآمدزايي شهرداري‌هاست، گفت: تبليغات محيطي عمده‌ترين عنصر بازاريابي مدرن و بخش اساسي تجارت در دنياي امروز محسوب مي‌شود.


او با بيان اين‌كه برخلاف كشور ما كه امور مربوط به‌تبليغات شهري توسط سازمان‌ها يا ادارت زيباسازي شهرداري‌ها سروسامان مي‌يابد، گفت: در كشورهاي توسعه يافته دنيا مديريت تبليغات شهري توسط اتحاديه‌ها و كنسرسيوم‌ها صورت مي‌گيرد.


به‌گفته اين مدرس دانشگاه در حالي كه تبليغات محيطي در شهري چون تهران به‌شركت‌هاي متعدد و مختلف واگذار شده است، در ايالات متحده كه بيش‌ترين حجم سرمايه‌گذاري در صنعت تبليغات را داراست، تنها 80 شركت متولي امور تبليغات محيطي را برعهده دارند، لذا نياز است كنترل بر اين مهم در كشور ما افزايش يابد.


او سابقه تبليغات محيطي را به‌قرن هجدهم و به نصب پانل‌هاي در انگلستان دانست و عنوان كرد: بيلبوردها و استندها در منظر شهري همان مفهوم دكوراسيون داخلي درون خانه‌ها را پيدا كرده‌اند، لذا تلاش مي‌شود با استفاده از تكنولوژي‌هاي هم‌چون بيلبوردهاي سه بعدي، تابلو بام، سازه‌هاي بادي و تبليغات پارچه‌اي بر زيبايي شهرها افزوده شود.


تابلوهاي تبليغاتي بايد ارزشمند شود

حسيني لاهيجي با مطرح كردن اين سوال كه آينده تبليغات محيطي چه‌خواهد شد و تكنولوژي چه نقشي در آن ايفا مي‌كند، عنوان كرد: با توجه به‌اين‌كه عصر بعد دوره خردورزي است، بايد تبليغات به‌صورت اثر هنري و ادبياتي در فضاي عمومي شهرها شكل گيرد و تابلوهاي تبليغاتي بايد به‌تابلوهايي باارزش تبديل شود.


او ادامه داد: در عصر آينده كه عصر تكامل انديشه و رفتار آدمي است، مزاحمت در آثار بصري از بين مي‌رود، ارزش‌هاي زندگي مورد توجه قرار مي‌گيرد تا شهوندان در مواجه با تبليغات از آزادي برخوردار باشند.


اين مدرس دانشگاه با بيان اين‌كه آينده تبليغ در تعامل انسان و تكنولوژي شكل مي‌گيرد، اضافه كرد: براي تبليغات بايد مواردي را به مردم نشان دارد كه داراي ارزش باشد و اگر تبليغات هيچ‌گونه پيام و ارزش ندارد، پس ارزش نمايش هم ندارد.

نظر شما