شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۰۰
کد خبر: ۳۳۹۹۵
|
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۰
رييس پليس فرودگاه هاي كشور گفت: حدود يك ماه قبل، وزارت بهداشت با هماهنگي وزارت بازرگاني،پليس، گمرك و دستگاه قضايي و همچنين هيات بين المللي كنترل و نظارت بر مصرف دارويي موادمخدر پزشكي INBC؛ محموله اي به وزن 5/17 تن موادمخدر خالص ترياك به منظور مصارف دارويي و پزشكي از طريق فرودگاه امام خميني (ره) وارد كرد.

به گزارش شهر ، سردار نبي اله حيدري صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: مطابق قانون؛ نظارت و كنترل موادمخدر بر عهده پليس و دستگاه قضايي گذاشته شده است اين در حالي است كه قانونگذار ساخت، توليد و توزيع، ورود و خروج، حمل و نگهداري موادمخدر به غير از استثناي مصارف دارويي و پزشكي آن را جرم دانسته است.

 

وي گفت:حدود يك ماه قبل، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي با هماهنگي وزارت بازرگاني،پليس، گمرك و دستگاه قضايي و همچنين هيات بين المللي كنترل و نظارت بر مصرف دارويي موادمخدر پزشكي INBC؛ محموله اي به وزن 5/17 تن موادمخدر خالص ترياك كه با مشتقات آن به 20 تن مي رسيد از طريق فرودگاه امام خميني (ره) وارد كشور كرد.

 

فرمانده پليس فرودگاه هاي كشور در پاسخ به سوالي مبني براينكه در خبرها از توقيف موادمخدرمذكور خبرداده شده است، گفت: موادمخدر مذكور توقيف نشده بلكه مراحل تشريفات قانوني و گمركي خود را طي مي كند كه پس از طي مراحل به مقامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تحويل داده مي شود.

 

به گفته سردار حيدري، موادمخدر مذكور علاوه براينكه داراي مجوز بين اللملي است براي تجهيزات و مصارف پزشكي مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

اين مقام انتظامي در پاسخ به اين سوال كه آيا كشفيات داخلي موادمخدر كشور جوابگوي مصارف دارويي نيست، گفت: بحث مشتقات خالص و ناخالص بودن موادمخدر در امور پزشكي و دارويي حتماً بايد زير نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و هيات بين المللي كنترل و نظارت بر مصرف دارويي موادمخدر پزشكي INBC هزينه و مصرف شود.

 

به گفته سردار حيدري، طي 30 سال گذشته نيروي انتظامي بهاي سنگيني را در امر مبارزه با موادمخدر تقديم انقلاب كرده است كه شهادت چهار هزار نفر از ماموران پليس و مجروح و مصدوم و نيز قطع نخاع شدن 13 هزار نفر از ماموران خود مويد اين موضوع مي باشد.

 

كشف 480 كيلو گرم شيشه طي يازده ماه گذشته

 

 فرمانده پليس فرودگاه هاي كشور در ادامه از كشف 750 كيلوگرم انواع موادمخدر خبرداد و افزود: از اين ميزان كشفيات، 480 كيلوگرم آن را شيشه تشكيل مي دهد.

 

به گفته وي، طي اين مدت سه هزار و 800 نفر به اتهام حمل موادمخدر توسط ماموران پليس فرودگاه هاي كشور دستگير و به مقام قضايي معرفي شدند.

 

اين مقام مسوول، مسيرهاي اصلي ماده مخدر را آسياي شرقي به ويژه تايلند و مالزي، کشورهاي حوزه خليج فارس، دوبي و دوحه، استانبول و بحرين عنوان کرد.

 

وي همچنين به كشف 5 ميليارد تومان كالاي قاچاق در سطح فرودگاه هاي كشور طي يازده ماهه گذشته اشاره كرد.

 

در خواست رييس پليس فرودگاه هاي كشور: زائران بيت الله الحرام از حمل موادمخدر جداً خودداري كنند

 

 

سردار حيدري در ادامه به اعزام زائران حج عمره اشاره كرد و گفت: اعزام زائران از دوم بهمن ماه امسال آغاز و تا رمضان سال آينده ادامه مي يابد كه طي اين بازده زماني 800 هزار نفر از هموطنان به حج عمره اعزام مي شوند.

 

اين مقام ارشد پليس فروگاه هاي كشور به بهره گيري پليس فرودگاه هاي کشور از دستگاه هاي پيشرفته مانند بادي اسکنر و ايکس ري، گيت وي براي بازرسي از حجاج اعزامي اشاره كرد و گفت: ادامه روند کنترل جدي مسافريني که قصد خروج از کشور را دارند از جمله مطالبات نظام از پليس فرودگاهها مي باشد و شايسته نيست که ديدگاهي در مورد 70 ميليون نفر به دليل خطاي عده کمي ايجاد شود.

 

وي با اعلام اينكه حمل مواد مخدر به هر اندازه جرم محسوب مي شود و ادامه سفر براي حامل مواد غير ممکن خواهد بود، تصريح کرد: نيروي انتظامي مطابق قانون از ادامه سفر مسافران پروازهاي داخلي و يا خارجي چه سياحتي و يا زيارتي كه براي مصرف خود حتي يك گرم موادمخدر حمل كنند، دستگير و به دستگاه قضايي معرفي مي شود.

 

وي ادامه داد: نظام جمهوري اسلامي ايران در امر مبارزه با موادمخدر، خون هاي زيادي در كوير و مرزهاي كشور ريخته شده است و درست نيست كه كشورهاي ديگر به خاطر خطاي برخي، ملت ما را قاچاقچي بدانند.

 

رييس پليس فرودگاه هاي کشور با اشاره به سختگيري هاي پليس عربستان در بحث موادمخدر گفت: بر اين اساس پليس ايران تشديد بازرسي و بازبيني در امر حمل موادمخدر را سرلوحه کار خود قرار داده است.

 

به گفته حيدري، در صورت دستگيري زائر به اتهام حمل مواد از سوي پليس عربستان، وي مستقيماً به زندان اعزام و پس از گذراندن اعمال شاقه و نيز سپري کردن محکوميتش در زندان هاي عربستان به دولت ايران تحويل داده مي شود.

 

سردار حيدري، همراه داشتن برخي از داروهاي درماني را نيز در عربستان جرم دانست و خاطر‌نشان كرد: دارويي مانند متادون كه در كشورمان براي معتادان پرخطر استفاده مي‌شود، در كشور عربستان ممنوع و جرم است و افرادي كه آن را به همراه داشته باشند در فرودگاه آن كشور دستگير خواهند شد.

 

وي از مديران و پزشکان کاروان ها خواست ضمن توجيه زائران از آنها بخواهند تا از حمل متادون به عربستان خودداري کنند.

نظر شما