دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۲
کد خبر: ۳۴۰۱۵
|
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۷
گزارش "شهر" از حضور ميهمانان خارجي سومين جشنواره تجسمي فجر/
ميشل ستبون، عکاس فرانسوي در نشست خبري ميهمانان خارجي سومين جشنواره تجسمي فجر که ظهر امروز چهارشنبه 11 اسفندماه در موزه هنرهاي معاصر برگزار شد، نقش تبادلات فرهنگي و هنري را در رفع سوء‌تفاهم‌هاي بسياري که درباره ايران وجود دارد، نقشي اساسي دانست.

به گزارش خبرنگار شهر، در ابتداي اين نشست خبري که با حضور ميشل ستبون عكاس فرانسوي انقلاب، ولاديمير استانوفسكي كاريكاتوريست صربستاني، اكثم عبدالحميد هنرمند پيكره تراش و مدير مرکز هنرهاي زيباي سوريه و فريد عبدالرحيم العلي خوشنويس برجسته كويت و رييس مرکز هنرهاي اسلامي کويت برگزار شد؛‌ چهار هنرمند خارجي به معرفي خود و حرفه‌شان پرداختند.
ستبون در اين معرفي اظهار داشت: از سال 1979 به ايران نيامده بودم و کنجکاو بودم مردم ايران را ببينم و بدانم در اين چند سال چه اتفاقاتي افتاده است. عکس‌هايي که من در جريان انقلاب اسلامي ايران گرفته‌ام، نه تنها قصه مردم ايران هستند؛ بلکه براي خودم نيز ماجراهايي دارند.
استانوفسکي نيز گفت: من به اين دليل به سومين جشنواره تجسمي فجر دعوت شده‌ام که در دومين دوره اين جشنواره برنده جايزه شدم. نخستين باري است که به ايران و در کل قاره آسيا مي‌آيم و آن‌چه در اين سفر دريافتم، سخاوتمندي و مهمان‌نوازي مردم ايران است. تهران بسيار شبيه بلگراد است؛ ولي با وسعت و ترافيکي 5 برابر شهر من.



همچنين اکثم عبدالحميد با اشاره به سمپوزيوم‌هايي که در سوريه برگزار کرده و آشنايي‌اش با طاهر شيخ‌الحکمايي در سمپوزيوم دمشق در سال 2008، ‌اظهار داشت: تمام مردم سوريه کار اين هنرمند ايراني را دوست داشتند و ايشان در سوريه معروف هستند.
فريد علي نيز با معرفي دو کتاب خوشنويسي خود که يکي حاوي 99 طرح از نام «الله» و ديگري 500 طرح از نام حضرت محمد(ص) است و اشاره به نمايشگاهي که 10 سال پيش در نگارخانه لاله از خطاطي «الله» برگزار کرده است، عنوان داشت: ‌ما در کويت ارتباط بسيار خوبي با خطاطان ايراني داريم و ساليانه 6 تا 7 خطاط ايراني از جمله جليل رسولي و استاد اميرخاني را به کويت دعوت مي‌کنيم.
وي ادامه داد:‌ايران فرهنگي بسيار غني دارد و ما مطالب بسياري در حوزه هنر را از ايران فرامي‌گيريم. به عنوان مثال براي تدريس خط نستعليق امير فلسفي و براي تدريس تذهيب محمد هنرور را از ايران به کويت دعوت کرده‌ايم.



اين چهار هنرمند در ادامه به پرسشي مبني بر نظرشان درباره کيفيت آثار جشنواره تجسمي فجر پاسخ دادند. فريد العلي در اين باره اظهار داشت: آثار سطح بالايي دارند و مي‌توان گفت ايران در طراحي پوستر در رتبه اول قرار دارد و همچنين در زمينه سراميک آثار بسيار جذاب بودند.



وي توضيح داد: به عنوان کسي که آثار بسياري را در زمينه پوستر ديده‌ام، صلاحيت دارم در اين مورد اظهار نظر کنم. بين کتاب‌هاي پوستر ايراني و کتاب‌هاي پوستر ديگر نقاط جهان، از نظر من هنرمندان ايراني افکار عميق و تازه‌اي دارند و انسان مي‌تواند با قلب خود آثار آنان را احساس کند.
وي ادامه داد: من معتقدم که هنرمندان ايراني در زمينه پوستر تاريخچه و زمينه خوبي دارند؛ زيرا کتاب‌هاي بسياري در اين زمينه در ايران منتشر شده است.
عبدالحميد نيز اظهارداشت: نمايشگاه را بسيار دوست داشتم. آثار سراميک بسيار جالب بود و ايده‌هاي غني و در عين حال ساده‌اي داشت.



سبتون تنها به يک جمله در اين زمينه اکتفا کرد و گفت: تحت تاثير کارهايي که ديدم قرار گرفتم. استانوفسکي نيز گفت: من به عنوان کارتونيست در اين جشنواره آثار بسيار خوبي را از کارتونيست‌‌هاي ايراني و خارجي ديدم. آن‌چه علاوه بر کاريکاتور مرا تحت تاثير قرار داد، خطاطي هنرمندان ايراني بود. خطاطي ايراني هنري بسيار غني است و خيلي خوب از دوران گذشته حفظ شده است.
در ادامه نشست ميشل سبتون در پاسخ به سوالي درباره عکاسي تاريخي از ايران گفت: آخرين بار که در ايران بودم سال 1981 بود و هميشه علاقه داشتم به ايران برگردم. در کتاب عکس‌هاي من نيز عکس‌هاي ايران در مرکز توجه قرار دارند.



وي سپس تاکيد کرد: هنر و تبادلات فرهنگي نقش مهمي را براي ايران دارند. زيرا سوء‌تفاهم‌هاي بسياري درباره ايران هست و اين تبادلات بيار مي‌تواند به رفع اين سوء تفاهم کمک کند.
در ادامه اين نشست، چهار هنرمند خارجي درباره شناخت کشورشان از هنر ايران گفتند. ستبون اظهار داشت: فکر مي :نم هنر ايران در کشور من آن‌طور که بايد و شايد شناخته نشده و تصميم دارم در مجله اي که در آن کار مي‌کنم، مقاله‌اي درباره سفرم به ايران بنويسم. به همين دليل جشنواره نقش مهمي را در اين زمينه ايفا مي‌‌کند. مجله‌اي که در آن کار مي‌کنم، در بلگراد معروف است و خيلي خوب مي‌تواند هنر ايران را معرفي کند.
ستبون نيز در اين باره گفت:‌ در فرانسه مشکل اين است که هنر همه چيز نيست و تحت‌الشعاع سياست قرارگرفته است. عموم فرانسوي‌ها تصورات چندان درستي درباره مردم ايران ندارند و شايد حتي ندانند که در ايران هنرمندي وجود دارد، آن‌هم هنرمند خوب. اين به دليل نقش اساسي سياست در اذهان عمومي است و ما بايد اين طرز تفکر را تغيير دهيم.



عبدالحميد نيز اظهار داشت: ايران کشوري قديمي است و هنرش نيز براي ما چيز جديدي نيست. ما در سوريه به هنر ايران علاقمنديم. هنرهاي ايران و هنرمندان ايران در کشور ما مشهور هستند؛ مثل جليل رسولي و محمد احصايي در خطاطي و شيخ‌الحکمايي در مجسمه‌سازي.
فريد علي نيز در اين رابطه گفت: بين کويت و ايران ارتباط بسيار مستحکمي وجود دارد و وقتي مي گوييم هنر، ايران برايمان تداعي مي‌شود؛ چرا که در هر رويداد بين‌المللي در کويت، ايران در بسياري از رشته‌ها حضور دارد. مجسمه‌سازي و خطاطي ايران در کويت به خوبي شناخته شده است؛ زيرا نه تنها گالري‌هاي خصوصي که دولت نيز نمايشگاه‌ها و ورک‌شاپ‌هايي را از هنرمندان ايراني برگزار مي‌کند.
وي درباره هنر مدرن ايران نيز گفت: در هر رويداد بين المللي يک هنرمند ايراني برنده جايزه است و اين نشان مي‌دهد که هنر مدرن ايران در حال ترقي و رو به رشد است. استانوفسکي نيز درباره هنر مدرن ايران گفت: گزارش‌ها و اخبار زيادي را درباره هنر سنتي ايران شنيده‌ايم و زمان آن است که هنر مدرن ايران مورد توجه قرارگيرد.


عبدالحميد نيز اظهار داشت: امضاي هنرمندان ايراني در آثار مدرنشان نيز مشخص است و اين در آينده هنر ايران بسيار موثر خواهد بود. در نظر داريم هنرمندان خطاط ايراني را براي ورک‌شاپ‌هايي به دمشق دعوت کنيم و سراميک،‌مجسمه‌سازي و نقاشي ايران را نيز مورد توجه قرار دهيم.


در اين نشست خبري همچنين استانوفسکي اظهار داشت: رويدادهاي بين آلمللي هنرمندان را به هم وصل مي‌کنند. وقتي آثار هنرمندان ديگر نقاط جهان را مي بينم به نظرم مي‌آيد که انديشه‌هايمان يکي است. ايده‌هاي مشابهي همچون صلح و تفاهم که بين همه هنرمنمدان هست، اين نکته را تاييد مي‌کند.
ستبون نيز در پايان نشست درباره پيشرفت عکاسي خبري در ايران گفت: تغييراتي که تا به اين لحظه در ايران ديده‌ام برايم جالب توجه و تعجب‌انگيز بوده‌اند. در دوران انقلاب در ميان عکاسان خبري که از وقايع عکس مي‌گرفتند، عکاسان ايراني خيلي حضور نداشتند؛ ولي امروز عکاسان ايراني بسياري را مي‌شناسم و مي‌توانم يگويم عکاسي ايران امروز در سطح کشورهاي ديگر دنياست و اين تغيير بسيار بزرگي براي من است.


نظر شما