يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۵۰
کد خبر: ۳۴۰۳۸
|
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۴
معاون بهداشتي وزير بهداشت با بيان اين كه بيماري‌هاي غيرواگير 43 درصد بار بيماري‌ها را در جهان به خود اختصاص داده‌اند، گفت: انتظار مي‌رود تا سال 2020،بيماري‌هاي غيرواگير مسوول 60 درصد كل بار بيماري‌ها و 73 درصد تمامي موارد مرگ باشد.

دكتر عليرضا مصداقي‌نيا در گفت‌و‌گو با خبرنگار "شهر" افزود: بدون در نظر گرفتن بار ناشي از سوانح و حوادث، در كشورهاي داراي درآمد كم و متوسط، 79 درصد موارد مرگ و 85 درصد بار بيماري‌ها ناشي از اين بيماري‌ها هستند.

 

وي گفت: خوشبختانه اغلب بيماري‌هاي غيرواگير قابل پيشگيري هستند و يا با اقدامات خاص مي‌توان از بروز آن پيشگيري كرد، اما در مجموع بسياري از آن‌ها قابل برگشت و بسياري ديگر با اقدامات پيشگيري ثانويه قابل اصلاح و درمان هستند.

 

مصداقي‌نيا با اشاره به تأكيد برنامه‌هاي اجرايي بر شناسايي و كنترل عوامل خطر اصلي ابتلا به بيماري‌هاي غيرواگير،اظهار كرد: امروزه 4 گروه بيماري غيرواگير شامل بيماري‌هاي قلبي و عروقي، سرطان‌ها، بيماري‌هاي مزمن تنفسي و ديابت مهمترين تهديدكننده‌هاي حيات انسان محسوب شده و عوارض و ناتواني ناشي از آن‌ها بار سنگيني به خانواده‌ها، جوامع و دولت‌ها تحميل مي‌كند.

 

وي افزود: اين چهار بيماري اصلي‌ترين عامل مرگ انسان در جهان هستند كه 80 درصد آنها در كشورهاي با درآمد پايين و متوسط رخ مي‌دهد. اين درحاليست كه 80 درصد بيماري‌هاي قلبي و عروقي و يك سوم سرطان‌ها با حذف عوامل خطر قابل پيشگيري است.

 

به گزارش "شهر"، سازمان بهداشت جهاني پيش‌بيني كرده است: بار بيماري‌هاي غيرواگير در كل جهان طي دهه آينده 17 درصد افزايش يابد كه 25 درصد آن مربوط به منطقه مديترانه‌شرقي خواهد بود، در حالي كه در اين منطقه فقط 8 درصد جمعيت جهان زندگي‌ مي‌كنند. در اين ميان كشور ما ايران نيز در اين منطقه قرار دارد و متأثر از اين بيماري‌ها است، بطوري كه شيوع عوامل خطر بيماري‌هاي غيرواگير در كشور رو به افزايش است.

نظر شما