دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۴۹
کد خبر: ۳۴۱۰۲
|
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۴
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در آيين پاياني سومين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر که شب گذشته جمعه 13 اسفندماه در تالار وحدت برگزار شد، با تحسين رشته‌هاي مختلف جشنواره هنرهاي تجسمي فجر، بر نام‌آوري براي هنر ايراني، با حضور بيش از پيش هنرمندان در بازارهاي جهاني تاکيد کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، در ابتداي اين مراسم شالويي، مدير کل دفتر امور هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد، اظهار داشت: دفتر سومين جشنواره تجسمي فجر بسته مي‌شود؛ اما دفتر چهارمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي فجر از فردا گشوده خواهد شد. اين بشارتي براي علاقه‌مندان، هنرمندان و پيشكسوتان عرصه هنرهاي تجسمي براي شركت در چهارمين دوره اين جشنواره است كه در سال 90 برگزار مي‌شود.

وي ادامه داد: كمتر استاد و هنرمند پيشكسوتي را مي‌توان سراغ گرفت كه در سومين رويداد بزرگ هنرهاي تجسمي كشور حضور نداشته باشد. در شوراي سياست‌گذاري، در بخش داوري و انتخاب آثار هنرمندان برجسته‌اي با ما همكاري داشتند. از حمايت‌هاي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي سيدمحمد حسيني و معاون هنري وزارت ارشاد حميد شاه‌آبادي نيز تشكر مي‌کنم و اميدوارم اين حمايت‌ها در برگزاري چهارمين دوره اين جشنواره افزايش يابند.

شالويي همچنين از اعطاي حکم دبير کل جشنواره چهارم و انتشار فراخوان چهارمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر خبر داد و گفت: در اين دوره تنها بخش كاريكاتور و همايش به صورت بين‌المللي برگزار شد؛ ولي در دوره چهارم دو رشته عكس و گرافيك نيز به جمع رشته‌هاي بين‌المللي جشنواره مي‌پيوندد.


در ادامه مراسم هفت هنرمندي که آثار آنان در بخش جنبي جشنواره در خانه هنرمندان با عنوان «هفت هنر، هفت هنرمند» به نمايش گذاشته شده بود، نشان عالي هنرهاي تجسمي فجر را از محمود شالويي دريافت كردند. شالويي سپس از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون هنري وزارت ارشاد و محمدحسين نيرومند مشاور هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خواست تا اين هفت هنرمند شامل جليل رسولي، بهمن عبدي، محمدعلي رجبي، علي فريدوني، غلامعلي طاهري، منيژه آرمين و محمد خزائي، علاوه بر دريافت نشان عالي هنرهاي تجسمي، نشان درجه يك هنري معادل دكترا نيز دريافت کنند. سپس سيدمحمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم به سخنراني پرداخت. وي در بخشي از سخنانش اظهار داشت: تاريخ تطور هنرهاي تجسمي نشان مي‌دهد که كه ديگر چشم هدايتگر هنرمند نيست. در امروز هنر، ذهن و خلاقيت‌هاي ذهن نقش‌آفرين صحنه‌هنرمندي است. هنر خود زبان تعريف از خود است، اگر به بازار مسگرانش ببرند. زيبايي ذاتي هر چشمي را به سوي خود جلب مي‌كند، در عالي‌ترين شكل آن مي‌توان گفت كه عوام‌اش دل ببازند و خواص نرد تحسين به جوهر حاصل!

حسيني به تحسين رشته‌هاي مختلف جشنواره تجسمي فجر پرداخت و گفت: امروز عنان هنر ايران اسلامي در كف انديشه‌هاي والايي است. خوشنويسي كه هم از آغاز ناز بر اهل راز مي‌فروخت و آنچه كه اندوخت، سرمايه‌ اعتبار اين ملت است. در زبانش جز كلام خدا و سخن انبيا و حديث اوليا و حكم شعرا نبوده است. نقاشي كه طوافش جز به كعبه‌ عفاف نيست، الا قليلا، آن‌گاه كه بر اصالت هنر اين سرزمينش انعطاف نيست. نگارگري كرشمه‌ نازك قلمي‌هاي هنرمند نازك‌انديشه‌ ايراني است. سفال و سراميك نيز جلال و جبروت خانه خدا است و ساحت ملكوتي حرم علي‌بن‌ موسي‌الرضا(ع) وامدار دست‌هاي منزه و مكرم هنرمندان اين عرصه است.

وي افزود: گرافيك و كاريكاتور كه گرچه به قدمت گره نخورده است، ليكن زلفي با تعهد گره زده است كه مخاطب را با هنري متفاوت روبه‌رو مي‌كند و عكاسي كه ميدان هنر تيزهوشي و تعهد هنرمند است. خيال‌نگاري كه آن‌چه خوبان همه دارند، به تنهايي دارد و هنرهاي جديد نيز پا به عرصه‌ حضور نهاده‌ است.


حسيني در ادامه با اشاره به استقبال شرکت‌کنندگان از سومين جشنواره تجسمي فجر و تشکر از برگزارکنندگان آن گفت: اميد است كه نام هنرمند ايراني- اسلامي را با حضور در بازارهاي جهاني بيش از پيش بر سر زبان‌ها اندازيد و دست به جايگاهي بيازيد كه شايسته‌ اين مردم است. سال نو را براي يكايك شما سال موفقيت‌هاي جهاني آرزو مي‌كنم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پس از پايان سخنانش مراسم را ترک کرد و حکم دبير کلي جشنواره چهارم که قرار بود توسط وي اهدا شود، از سوي وي، توسط سيدعباس ميرهاشمي دبير كل سومين دوره جشنواره هنرهاي تجسمي فجر به محمد علي رجبي اعطا شد.

در ادامه مراسم از دو هنرمند که مسن‌ترين شرکت‌کنندگان در جشنواره بودند تقدير شد. اين دو هنرمند محمدباقر كميلي در بخش نقاشي و حسن دهقان نيري در بخش عكاسي بودند. همچنين از اميرحسين محمدنژاد که کم‌سن و سال‌ترين شرکت‌کننده در اين جشنواره بود که با 9 سال سن در بخش عكاسي شرکت کرده بود تقدير شد. افسانه مسائلي نيز به عنوان نخستين کسي که با ثبت‌نام در سايت در جشنواره امسال شرکت کرده بود، مورد تقدير قرار گرفت.

در اين مراسم همچنين يکي از ميهمانان خارجي جشنواره، ميشل ستبون، عكاس فرانسوي وقايع انقلاب اسلامي ايران، با عنوان «ناقل باور انقلابي ايران به همه جهان» با اهداي درخت طوبي، تجليل شد. پس از اين تجليل ستبون جوايز بخش عکاسي اين جشنواره را به برگزيدگان اهدا کرد.


برگزيده نخست در بخش عکاسي قاسم شيشه‌گري، برگزيده دوم حسين نوشير و برگزيده سوم مهدي رضوي بودند. در بخش پوستر نيز قباد شيوا به نمايندگي از هيئت داوران جوايز نفرات برگزيده را به عاطفه شيد مودب به عنوان برگزيده نخست، رمضانعلي زابلي به عنوان برگزيده دوم و علي اكبر معتمديان به عنوان برگزيده سوم اين بخش اهدا کرد.


در بخش نقاشي اين جشنواره نيز جوايز برگزيدگان توسط محمود جوادي پور و اكثم عبدالحميد نقاش سوري ميهمان اين جشنواره، اهدا شد. در اين بخش هيئت داوران هيچ اثري را شايسته دريافت جايزه اول ندانست و آن‌را بين دو برگزيده، روح‌الله طامهري و علي احمدي پيروز تقسيم کرد. جايزه دوم و سوم اين بخش نيز توسط هيئت‌داوران بين پنج برگزيده، فريبا رجب‌پور، مهري ندريان، سيدمهدي ريحاني كاظمي، اردوان منظم و بهناز عبدالله‌پور تقسيم شد و به هر نفر يک‌ميليون ريال تعلق گرفت.


جوايز بخش كاريكاتور اين جشنواره را ولاديمير استانكوفسكي كاريكاتوريست صربستاني، محمدحسين نيرومند و كامبيز درم‌بخش به برگزيدگان اهدا کردند. در شاخه موضوعي اين بخش، احمت آيكانات از تركيه، ناصر مقدم از ايران و آرس از كوبا تنديس طوباي زرين، لوح تقدير و هزار يورو وجه نقد را دريافت کردند.

در شاخه كاريكاتور چهره اين بخش نيز به هادي طبسي از ايران، ادواردو باپتيستائو از برزيل، پوريا هادي‌زاده از ايران، طوباي زرين، لوح تقدير و هزار يورو وجه نقد اهدا شد.

همچنين در بخش سفال و سراميك اين جشنواره، محمدمهدي قان بيگي جوايز نفرات برگزيده را اهدا کرد. در اين بخش معراج نورمحمدي به عنوان برگزيده نخست، حسن شاملو ثالث به عنوان برگزيده دوم و احسان عزيزي به عنوان برگزيده سوم جوايز خود را دريافت کردند.

در بخش نگارگري با گرايش نقاشي ايراني نيز اميرحسين آقاميري جايزه اول، فرنگيس ياگار جايزه دوم و محمدابراهيم مرادي و سارا آقاميري به‌صورت مشترک جايزه سوم را به خود اختصاص دادند. در گرايش تذهيب اين بخش نيز رحيم چرخي جايزه اول، مهرداد راستين جايزه دوم و مهدي ايراني و بهرام مهربان كردستان به‌صورت مشترک جايزه سوم را از آن خود کردند. همچنين در گرايش گل و مرغ اين بخش، محمدرضا آقاميري جايزه اول، رويا حسن كازروني جايزه دوم و رعنا شريلو و پروين مبين‌علي به‌صورت مشترک جايزه سوم را دريافت کردند.

نصرالله افجه‌اي و محمد سلحشور نيز جوايز بخشخوشنويسي اين جشنواره را در رشته‌هاي مختلف به برگزيدگان اهدا کردند. در گرايش نستعليق، جمع جايزه اول و دوم بين حميد جعفري و سيد حيدر موسوي به‌صورت مساوي تقسيم شد و سيدپيمان سادات‌نژاد نيز جايزه سوم را از آن خود کرد.


همچنين در گرايش شكسته نستعليق، مصطفي رضايي جايزه اول، رضا اميني جايزه دوم و ميثم سلطاني و شهرام روحي به‌صورت مشترک جايزه سوم را به خود اختصاص دادند. در گرايش نقاشي خط نيز هر سه جايزه با اهداي يک ميليون ريال وجه نقد بين محمدسعيد نقاشيان، كيوان مكري، مجتبي زماني، علي تن، سپيده مشايخي و عليرضا آستانه تقسيم شد.

براي مشاهده گزارش تصويري اينجا کليک کنيد

نظر شما